Gå til innhold

Fez II er kansellert

Anbefalte innlegg

Og her, folkens, har vi et bra eksempel på at noen spillere er ekstremt kravstore og sier alt de mener, uten å bry seg om at det er ekte folk de snakker om. Always Online er stort sett ikke noe problem i dag, og det er uansett en idiotisk grunn til å nesten saksøkte Maxis. Spesielt når selve spillet er svært bra.

De som bare kaster pengene etter utviklere som leverer produkter som er lang fra det som er lovet av utviklerne, er enda mer skyldige en kritikerne i mine øyne.

Du sier det er greit å lyve til kundebasen. Det samme gjelder Aliens som du sa var et bra spill, enda det ikke kunne sammenlignes med hva vi var blitt lovet og hva videoene viste. Samma med alle løgnene til maxis om at SIMC måtte ha internett. Og all annen dritt som kom frem.

Det er ikke greit å komme med rene personangrep og hatmeldinger. Men folk må kunne komme med kritikk. Det at Jay Wilson forsvant ifra diablo var ikke noe problem, tvert imot. Fyren greide ikke gjøre jobben sin tilstrekkelig, da skulle det bare mangle at han ble erstattet/flyttet over på et annet prosjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Utviklere må selvsagt tåle kritikk, de selger tross alt et produkt vi bruker både tid og penger på. Men det er ikke til å feie under teppet at det har oppstått en ukultur med sutring og rene truseler og annen dritt rettet mot utviklere, dette hører ikke hjemme noe sted. Jeg forstår godt at mange ikke vil leve med slike kommentarer rettet mot seg hver eneste dag, og dermed forlater industrien for godt. Stort sett har spill svært hyggelige og gode commuities, så det er synd at en "gjeng sutrekopper" kan ødelegge så mye at flere utvikere velger å trekke seg unna.

Lenke til kommentar

Og her, folkens, har vi et bra eksempel på at noen spillere er ekstremt kravstore og sier alt de mener, uten å bry seg om at det er ekte folk de snakker om. Always Online er stort sett ikke noe problem i dag, og det er uansett en idiotisk grunn til å nesten saksøkte Maxis. Spesielt når selve spillet er svært bra.

Selve simuleringen av livet til simmene funker jo ikke slik det bør gjøre, så nei, spillet er ikke svært bra.

• Liker 4
Lenke til kommentar

(...) Det var vel også en av grunnene til hvorfor to av grunnleggerne i BioWare takket for seg. (...)

Har du noen kilde til denne påstanden, at det er noen ustabile personligheter i spillbransjen er å forvente, men du har ingen grunn til å snakke negativt om det gode doktorene.

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at Fez-skaperen ikke har kort lunte eller noe slik, men fikk litt mer forståelse etter at jeg så Indie Game: The Movie nå i helgen. Han, i likhet med de aller fleste indie utviklere jobber raua av seg og får mye motgang både personlig og fysisk fra folk som nærmest krever at spill skal komme ut neste uke.

Hvis alle 12 åringene (og desverre godt voksene personer også) hadde forstått hvor mye arbeid det er i å utvikkle et spill, så burde de holde kjeft, men har fått intrykk av at enkelte må på død og liv lage helvete for folk bare fordi de kan. Sier på ingen måte at Fez-skaperen er uskyldig her, men at historien ikke er så svart hvit som alle skal ha det. Han har nok grunn til å tippe over, og kunne helt klart vært mer vennelig når han blir spurt om sine meninger av eurogamer eller hvem det var.

Noe annet jeg la merke til at flere av de som ble intrevjuet i filmen poengterte var at folk på reddit etc. redigerte chat med en av utviklerene. Tingen var det at en bruker spurte om suport i første settning, og utvikleren prøvde å hjelpe han, men så ble brukeren mer og mer ufyselig så tilslutt sa utvikleren "fuck off". Dette ble redigert og gjort slik at det så ut som utvikleren ikke ville hjelpe en "uskyldig" kunde som hadde noen små problemer med spillet..

Har aldri skjønt hvorfor det er så mange idioter på nettet som skal pirke og lage helvete for folk som prøver å skape noe. Min teori er at nettet florerer av misunnelse, hvorfor ellers selger ting som hva en random kjendis har på seg på stranden fylle avisene?

:)

D02

• Liker 4
Lenke til kommentar

Phil Fish har vel ikke akkurat bidratt til konstruktiv kommunikasjon selv. Mye rart som har kommet fra ham opp gjennom for å si det mildt. Dersom han ikke tåler drittslenging mot seg er det kanskje greit å ligge litt lavere i terrenget enn det han har gjort. Kommunikasjon i spillpressen blir etter min mening ofte i overkant barnslig og overdrevet, men dersom man ikke er hardhudet nok til å takle det så skjønner jeg ikke helt at man kommer med så mange kontroversielle uttalelser som garantert vil gjøre det verre.

Selv klarer jeg ikke helt å bry meg om hvem som slenger dritt til hvem, og synes bare det er synd at Fez 2 ikke kommer ut. Fez var et bra spill. Men det er godt mulig at Fish personlig ikke har godt av å være noen offentlig person...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok et kjent fenomen at artister/kunstnere/perfeksjonister og spesielt kreative mennesker kan vippe litt mot den bi-polare siden av skalaen (kunstner-sinn). De kan ofte bli sett på som sære, "originaler" og tynnhudede folk som tar alt personlig, men gjennom historien har slike folk ofte satt store spor i form av mesterverk.

Jeg må være blant fåtallet som ikke har så mye i mot Phil Fish. Greit nok, han har nok litt direkte og banale uttalelser i blant, men samtidig passer ikke Internett og ironi så godt i sammen. Kombiner dette med et umenneskelig press for å få ditt livsverk ferdig i tide, og alle personangrep og trolling en må igjennom. Ikke utenkelig at det av og til vil koke over.

Man vet aldri, kanskje dette er et stunt fra Phil Fish for å få fokuset vekk fra han, og heller utvikle Fez 2 i fred og ro i medias uvitenhet? Kanskje er det dette han mener med å komme vekk fra indie-scenen? ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Høres ut som en sutrete tenåring som ikke får viljen sin.
Nei? Det er bare det at han er så forbanna lei av alt det maset. Under utviklingen av Fez var han forferdelig stresset og ville bare få ferdig spillet i slutten. Han tar det veldig personlig all den kritikken spillet får. Anbefaler deg å se Indie Game: The Movie før du åpner munnen din og uttaler deg om noe du ikke har peiling på. Du vet visst null og niks om det å være en indie utvikler.

For det første så må man takle kritikk og motgang om man jobber i en slik bransje. Det er mange, mange utviklere før Phil Fish som har jobber seg gjennom motgang og kritikk, og mannen er tydeligvis en veldig psykisk ustabil person som reagerer på denne måten.

For det andre så vet du absolutt ingenting om hva jeg har gjort eller gjør innen indiespillutvikling, og hadde du visst det hadde du nok ikke åpnet munnen din og uttalt deg om noe du ikke har peiling på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så den Indie Game: The Movie, Fish virket som en ekstremt vanskelig og usympatisk kar. Jeg har aldri prøvd Fez, men etter å ha lest en del om han samt sett dokumentaren så syns jeg nesten det kom som fortjent.

Men.. det skal sies at spillerne nå om dagen er rett og slett ufyselige og tror at de har rett på visse ting. Det samme skjer med Dean Hall og DayZ standalone nå. Han får så mye piss ifra tullinger og besserwisserer. Forstår at folk blir dritlei.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som var usympatisk ved Fish i den filmen? Fremfor alt virket han veldig pasjonerad som det kanskje heter på svensk og tok jobben sin veldig seriøst. Skjønner ikke hva som er galt med det. Og siden det liksom skulle være en dokumentar er det vel bedre at han lufter hva han egentlig tenker enn å bare lire av seg koselig PK-pjatt for å vinne venner og kunder.

Endret av XE800
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Phil Fish er alt som er galt med Indiescenen, og om noen har sett Indie game: the movie vet at han er en pretensiøs liten drittunge som ikke har noe i spillindustrien å gjøre.

Måten han har håndtert media og all kritikk han har fått på Twitter er absolutt horribel.

Man kan stille spørsmål til hvorfor Fez ble så populært in the first place. Hele spillet er basert på en gimmick, med null utfordring eller konsekvens for feiltag du gjør. Kjedlig og innholdsløst spill i fin innpakning.

Liker å tro at vi ikke kommer til å se mer til han, men går utifra dette bare er enda et kynisk PR stunt fra Fish.

Lenke til kommentar

Forbanna patetiske små troll som sitter her og forteller hva en fyr dere aldri har møtt personlig, skal føle og gjøre/ikke gjøre. Patetisk.

Akkurat dette er jeg helt enig i. Selv om både spill-"journalist" og spillutvikler i dette tilfellet uttrykker seg veldig barnslig er det fortsatt langt igjen ned til kommentarfelt-monsterets nivå...

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Phil Fish er utvilsomt en spesiell fyr. Han har jo hatt noen mildt sagt kontroversielle uttalelser.

Når det er sagt kan jeg ikke komme på mange utviklere som har blitt utsatt for så mye piss som han har gjort heller.

MEN det er vel en konsekvens av hvordan han er utad offentlig antar jeg.

Har ikke fått spilt Fez enda, men når jeg får satt opp PC-kroken etter flyttingen skal jeg spille det.

Lenke til kommentar
Er ikke 100% perfekt? Det er vel en rimelig snill betegnelse. Og hvorfor skal spillskapere få spilleres respekt når de spytter spillere i trynet med drittbegrensinger som always online som ikke gavner spillere noe som helst? Skal markedskraftene fungere noenlunde, så må man straffes for å levere dårlige produkt.

Er selve spillet svært bra? Stiller spørsmål til at dette spillet har fått noe særlig oppmerksomhet i det hele. He spillet er bygd på ÉN gimmick som er stjålet fra et gammelt flash-spill. Har ingen konsekvenser om du dør, eneste måten du kan dø på er fall damage.

Fin innpakning, men innholdsløst. Typisk spill som prøver å være kunst som selger til reddit crowdet og ikke-gamere som varmt brød.

Dette er sansynligvis enda et PR-stunt fra et mannebarn med sinnsforvirringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...