Gå til innhold

Makro til Nikon D5000 anno 2013

Anbefalte innlegg

Fant en tråd med samme spørsmål for 2010 men finner lite av de anbeflate objektivene i den tråden -

På jakt etter rimelig greit objektiv med tanke på stillestående motiv + barneansikter som hoved bruk.

Jeg er total amatør og må ha autofokus og vil ha et lyssterkt objektiv :p

Jeg bruker daglig et AF-S Nikkor 50mm 1-1.8 G og selv om jeg til vanlig er kjempefornøyd med det, trenger jeg noe jeg kan komme enda nermere motivene med (si f.eks en liten dukkes øyne) Med mitt objektiv kommer jeg ikke nært nok - må stå relativt langt fra og da tuller autofokusen en del. (Jada jeg øver meg på manuell fokus men er ikke god nok på dette til å få noen fine resultater av det)

Må da i tillegg senere redigere bildet med mye cropping og zoom i tillegg til lys/farge for å få resultatet jeg ønsker.

Jeg er dog som sagt en skikkelig amatør og kan ikke legge ut mange tusen på objektiver, så om noen vet om et objektiv som har en helt ok funksjon til det jeg trenger så blir jeg veldig glad!

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Om Nikons egne ikke er en nødvendighet - hvilke andre merker anbefaler du?

Jeg ville primært sett på Nikon, Tamron og Sigma. Alle lager gode makroobjektiver. Tenk også gjennom om god lysstyrke er viktig og om du vil ha stabilisator.

Lenke til kommentar

Med mitt objektiv kommer jeg ikke nært nok - må stå relativt langt fra og da tuller autofokusen en del. (Jada jeg øver meg på manuell fokus men er ikke god nok på dette til å få noen fine resultater av det)

Må da i tillegg senere redigere bildet med mye cropping og zoom i tillegg til lys/farge for å få resultatet jeg ønsker.

Jeg vil veldig gjerne ha så lyssterkt som mulig 60mm. Hva vil en stabilisator hjelpe meg med? (ja jeg sa amatør?) LOL

At fokuset jager tyder på at fokuset ikke finner motivet, har du prøvd og bruke et fokuspunkt og sikte med det fokuspunktet på motivet ?