Gå til innhold

Makro til Nikon D5000 anno 2013

Anbefalte innlegg

Fant en tråd med samme spørsmål for 2010 men finner lite av de anbeflate objektivene i den tråden -

På jakt etter rimelig greit objektiv med tanke på stillestående motiv + barneansikter som hoved bruk.

Jeg er total amatør og må ha autofokus og vil ha et lyssterkt objektiv :p

Jeg bruker daglig et AF-S Nikkor 50mm 1-1.8 G og selv om jeg til vanlig er kjempefornøyd med det, trenger jeg noe jeg kan komme enda nermere motivene med (si f.eks en liten dukkes øyne) Med mitt objektiv kommer jeg ikke nært nok - må stå relativt langt fra og da tuller autofokusen en del. (Jada jeg øver meg på manuell fokus men er ikke god nok på dette til å få noen fine resultater av det)

Må da i tillegg senere redigere bildet med mye cropping og zoom i tillegg til lys/farge for å få resultatet jeg ønsker.

Jeg er dog som sagt en skikkelig amatør og kan ikke legge ut mange tusen på objektiver, så om noen vet om et objektiv som har en helt ok funksjon til det jeg trenger så blir jeg veldig glad!

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Om Nikons egne ikke er en nødvendighet - hvilke andre merker anbefaler du?

Jeg ville primært sett på Nikon, Tamron og Sigma. Alle lager gode makroobjektiver. Tenk også gjennom om god lysstyrke er viktig og om du vil ha stabilisator.

Lenke til kommentar

Med mitt objektiv kommer jeg ikke nært nok - må stå relativt langt fra og da tuller autofokusen en del. (Jada jeg øver meg på manuell fokus men er ikke god nok på dette til å få noen fine resultater av det)

Må da i tillegg senere redigere bildet med mye cropping og zoom i tillegg til lys/farge for å få resultatet jeg ønsker.

Jeg vil veldig gjerne ha så lyssterkt som mulig 60mm. Hva vil en stabilisator hjelpe meg med? (ja jeg sa amatør?) LOL

At fokuset jager tyder på at fokuset ikke finner motivet, har du prøvd og bruke et fokuspunkt og sikte med det fokuspunktet på motivet ?

Stabilisering gjør at kameraet/sensoren ikke beveger seg mens du tar bilder med kameraet i hånden, den stabiliserer sensoren.

Til portretter er en brennvidde på ca.100mm anbefalt siden proporsjonene blir mest riktige, bruker du foreksempel 35mm og har kun ansiktet vil nesen se ut som en stor potet.

Lenke til kommentar

Jeg vil veldig gjerne ha så lyssterkt som mulig 60mm. Hva vil en stabilisator hjelpe meg med? (ja jeg sa amatør?) LOL

Tamron lager 60mm F2.0 som er det mest lyssterke jeg vet om. Stabilisator gjør det enklere å få skarpe bilder i dårlig lys (lange lukkertider), men hjelper kun for rystelser av kamera. Er det motivet som beveger seg har stabilisator liten/ingen effekt. Du får ingen makro med både bra lysstyrke og stabilisator, men flere av objektivene med F2.8 finnes med stabilisator.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Du kan se på Tamron 60mm f/2 Macro.

Har det, har også 50/1.8G. Bokeh (området ute av fokus) på Tamron blir ofte mye finere. Største ulempen med det objektivet er treg autofokus.

På crop kamera som du har vil jeg påstå at 60mm er perfekt til portrett. 100mm blir i lengste laget. På fullformat (D600/D800) passer en 100mm bedre til portrett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...