Gå til innhold

Kroppsbygging's diet etter operasjon?


Anbefalte innlegg

Hei. Er nylig operert etter akutt blindtarm betenelse og bare lurer litt på hvordan jeg skal spise fremover. Til vanlig har jeg ganske høyt inntak av protein og karbo(gjennom biff,kylling filee og brunris/grønnsaker). Og etter å ha snakket med legen, vil det ta mellom 2-6uker før jeg kan løfte igjen.

Så mitt spørsmål ligger vell mer sentralt rundt dette: Får å ikke miste muskel masse eller legge på meg mye fett, hvordan burde jeg spise fremover? Skal jeg bare forsette med vanlig diett eller burde jeg legge til eller fjerne noe fra den?

 

En normal treningdags diett

Måltid #1 3 egg med kyllingskinke (rørt)

 

Måltid #2 1 stykke kyllingfilee, 1kopp brun ris og div grønnsaker(kan variere mellom kylling,biff,fisk og generelt uprossesiert mat)

 

Måltid #3 proteinshake (etter trening)

 

Måltid #4 samme som måltid #2

 

Måltid #5 samne som måltid #2

 

Måltid #6 musliblanding (kveldsmat)

 

I helger kan det fårekomme et 7 måltid siden man ikke legger seg til samme tid som vanelig

 

~Takker for svar

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spiser kjedelig er det første jeg ser, men det er en annen ting.

 

Du kan spise som før, det vil ha lite å si for heling av operasjonssåret. Få i deg litt ekstra omega3 på generell basis, den er forøvrig betennelsesdempende. Noe som er ønskelig etter en operasjon.

Lenke til kommentar

Stusselige saker. Det viktigste er dog at du får i deg nok energi i form av kalorier, slik at du ikke tvinger kroppen til å hente energi fra muskelvev. Kalorier er ikke farlige, de er muskelbesparende ;) Etter at kaloriinntaket er satt ville jeg sørget for et tilstrekkelig proteininntak. Så lenge du ikke ligger i underskudd er 2g/kg mer enn nok. Frukt, grønnsaker og nøtter er forøvrig bedre og mer varierte karbohydratkilder enn shitload av brun ris.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Takker. Altså så lenge som jeg holder kalori/ protein nivået optimale, vil jeg verken legge på meg fett eller miste muskelmasse.

 

Ehh.. nei, så enkelt er det dessverre ikke. Du vil nok miste muskelmasse, og du vil muligens legge på deg litt fett. Det avhenger av om du legger deg i overskudd eller ikke. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt meg på vedlikehold av kalorier. Det du mister av muskelmasse vil du lett legge på deg igjen når du begynner å trene igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...