Gå til innhold

Erfaringer: Corsair SP120 Performance Series


KimmiK

Anbefalte innlegg

Lest en del om disse på nettet, er de så bra for radiator kjøling som det virker?

 

Jeg er på utkikk etter nye 120 vifter for min trippelrad - føler ikke de jeg har nå dytter så mye luft at det gjør noe. Det virker som SP120 viftene er bra på CFM/støy ratio. Nå har jeg viftestyring, så jeg pleier å sette vifter på fullt når jeg spiller da jeg ikke hører en dritt gjennom headsettet uansett. Ellers når jeg ser på film etc. så vil jeg gjerne at maskinen er så lydløs som mulig uten at det går altfor mye utover kjøleegenskapene :) kanskje for mye å forlange.

 

Noen som har disse på sine rads og kan komme med "thumbs up" eller andre anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt noen sp120 quiet edition fra Corsair og synes de er greie med tanke på støy og kjøling på en radiator. Performance serien er vel strengt tatt bare en sterkere utgave ville jeg tro med dertil økt støynivå, cfm og trykk.

 

Men hvis støy ikke har noe å si, hvorfor ikke finne noen 3000+rpm vifter? :p

Lenke til kommentar

Kommer an litt på hva en er ute etter. Pynt eller ytelse? Det som er med de viftene er at de er veldig fleksible. Kan nesten passe inn over alt pga. farge-ringene. Ytelsen er ikke så bra når en ser på rpm/pressure/cfm/støy . Hvis en tar en titt her http://www.corsair.c...-120mm-fan.html så ser en også det. Men så lenge du ikke bryr deg om støynivået spiller det vel liten rolle. Vet av flere som har kvittet seg med SP viftene fra Corsair. Men nå er de sikkert mer kresen enn deg når det kommer til vifter også..

Endret av otl
Lenke til kommentar

Noctua NF-F12, trenger ikke si mer.

De koster det lille ekstra, men yter det samme som corsairs SP120 Performance uten og gjøre fra seg mer en ~22db.

 

Har byttet ut alt av mine corsair vifter med noctua sine på radiatorene og merker en betraktelig forskjell på lydnivået, temps har steget en grad, men der har så lite betydning for min del.

Lenke til kommentar

Takker for svar og deres erfaringer :)

 

Har lest litt om Noctua sine vifter også, så får nesten se hva jeg bytter ut til.

Trodde nesten SP120 viftene var veldig egnet for radiatorer (da spesielt Performance verisjonen) - siden det statiske trykket er relativt bra på disse.

 

Noctua sine vifter kræsjer så inni h* design/fargemessig med resten av systemet mitt. Men nå skal det sies at de kanskje ikke syns så bra i toppen av mitt 800D der jeg har radiatoren... hmmm :hmm:

 

Tenke på saken og lese meg frem litt til før jeg bestiller :)

Lenke til kommentar

Har selv Scythe S-Flex nå, men synes ikke de er bra i det hele tatt for radiatoren - dytter såvidt luft gjennom på full rpm og da har jeg nettopp gjort den rent for støv o.l.

 

Så... verdt å gi en annen vifte sjansen :)

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Hvis du allerede har kontroller, og ikke er så opptatt av utseende tviler jeg på du finner noe bedre enn Scythe GT 1850 rpm til den prisen.

 

Nå synes jeg ikke Noctua gjør en spesielt dårlig jobb, kjører Scythe på trippelrad (pull) og Noctua i p/p på en single rad.

 

Det bråker en del med viften på 100%, men det trenger de kun å kjøre ved benchmarks. Jeg kan spille og streame med viftene på 70-80% uten at jeg kommer over 60 grader på en 3930 @4,5/680 i sli.

Lenke til kommentar

Ja jeg må nesten bare bestemme meg for hvilke jeg skal gå for... ellers kommer jeg til å sitte på det berømte gjerde, så ender det med at jeg kjøper nye ved neste store oppgradering av PC'n :hm:

 

Bra med tilbakemelding hvertfall, liker heller personlige anmerkninger (så lenge man kan luke ut trolls) enn bare å lese/youtube reviews.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de hverken er snille eller gode til å lage mat. Lada til Mercedes pris....

 

Merkelig erfaring du hadde med viftene... Kan jo kanskje heller opplyse TS om hva du brukte viftene til/på og forskjell på temp++. I steikepanna ved 200 grader? :p

 

 

Ja jeg må nesten bare bestemme meg for hvilke jeg skal gå for... ellers kommer jeg til å sitte på det berømte gjerde, så ender det med at jeg kjøper nye ved neste store oppgradering av PC'n :hm:

 

Bra med tilbakemelding hvertfall, liker heller personlige anmerkninger (så lenge man kan luke ut trolls) enn bare å lese/youtube reviews.

 

Ingen personlig erfaring med GT viftene, men vet at mange bruker disse og er fornøyd med det. Selv har jeg Noctua, men anbefalte ikke disse når jeg så hvilket kabinett du hadde. Selv blåser jeg i fargen, men andre igjen er ganske så opptatt av det. Hver sin smak :)

Nå skal det sies at jeg kjører på luft og ikke vann, men fornøyd med viftene for det. Planen var å gå over til vann, men vet ikke om det blir i det hele tatt. Men hvis så blir beholder jeg nå selvfølgelig de gode NF-F12 viftene.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Jeg er bare redd jeg blir så forbanna skuffa uansett hva jeg velger, så det blir nok til at jeg går for de jeg føler for å kjøpe den dagen jeg skal klikke "bekreft" på ordren :tease:

I ettertanke av alt jeg har lest om nevnte vifter og fra denne posten så klart - kommer ikke til å fyre opp med Delta vifter liksom... :eek:

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Merkelig erfaring du hadde med viftene... Kan jo kanskje heller opplyse TS om hva du brukte viftene til/på og forskjell på temp++. I steikepanna ved 200 grader? :p

 

Jeg har teste disse på ulike radiatorer. Både en ganske tynn 120 og en ganske tykk 360. Ytelse i forhold til støy er kanskje noe av det dårligste jeg har testet. For å være helt ærlig så kan jeg ikke ta noen som mener noe annet seriøst. For at disse skal være stillegående må de gå på ekstremt lav rpm, noe som igjen gir elendig ytelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...