Gå til innhold

Inkassokrav i posten uten å ha fått regning først.


Anbefalte innlegg

Eg registrerte meg på ei side som heiter http://www.datematchflirt.com/

Plutselig så får eg inkassovarsel på nesten 2000 kr. På rekninga så står det om noko tilbake til 10 juni 2013. Eg har ikkje fått noko rekning og så plutselig så får eg dette i posten.

Eg sende 2-3 meldingar til nokon på nettstedet men det er alt.

De kan jo ikkje senda innkasso før eg har fått ei reking. Det står 3 beløp på den frå juni. 49, 299 og 1495. Har send e-post til http://www.datematchflirt.com/ og selskapet som krever inn inkassobeløpet.

 

Så kva bør eg gjera her?

Endret av KVTL
Endret emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du frivillig faktisk abonnerte på noe og prisen stemmer noelunde så er det vel best å betale først som sist. Hvis dette er noe du aldri bestilte/kjøpte så bør du kontakte inkassoselskapet (gjerne både skriftlig og muntlig) og forklare at kravet er omtvistet, samt å informere nettsiden det gjelder om hvorfor du syns dette er uberettiget/omtvistet. Hvis du ikke hører noe kan du påklage saken til Brukerklagenemda -> Forbrukerrådet -> Forbrukertvistutvalget (Brukerklagenemda kan du hoppe over, men Forbrukerrådet må du være innom før Forbrukertvistutvalget).

 

"Et uberettiget eller omtvistet krav skal ikke forsøkes inndrevet ved inkasso. Det vil være i strid med god inkassoskikk."

- Brukerklagenemda

Lenke til kommentar

Det var frivillig registerering, så eg har nok bestil den. Eg fekk e-post i frå selskapet som skal kreva inn inkassovarselet, der fekk eg med eit vedlegg frå den orginale fakturaen. Der står det at forfallet var den 10 juni 2013. Men den fakturaen/rekninga har eg aldri fått i posten. Hadde eg fått det, så hadde eg sjølvsagt betalt dette i juni. Men eg lurer på om eg skal kontakta forbrukerombudet om kva eg skal gjera her. Betala inkassokravet eller berre det som var det opprinnelige kravet.

Lenke til kommentar

Har tatt kontakt med forbrukerrådet. Det er ikkje berre eg som har hatt problem med denne nettsida. Så eg var inne på sida så skreiv eg opp telefonnr mitt og i følge den nettsida så hadde eg då inngått ein avtale med dei. Ho eg snakka med i forbrukerrådet sa at det ikkje er godt nok for å inngå ein avtale.

Eg vart heller ikkje opplyst om 14. dagars angrerett. Så ho sa eg eg skulle nekta å betala og viss dette ikkje ordna seg så skulle eg ta kontakt med dei att.

Så hold dere unna http://www.datematchflirt.com/

Det er berre lureri heile opplegget.

Lenke til kommentar

Vent noen dager å sjekk at de faktisk har stoppet kravet... når de har gjort det er det bare å legge seg tilbake å ta det med ro. Da er det opp til dem å ta dette videre... med tanke på på hve Forbrukerrådet har sagt til deg så er det ikke noe å bekymre seg for til tross for om de skulle dra det videre.

Lenke til kommentar

Den originale fakturaen bør du uansett betale først som sist, om det ikke er noe du allerede har betalt. Inkassovarselet kan du inntil videre glemme.

 

Men i fremtiden så er det greit å tenke på at om du ikke mottar en regning på noe du har kjøpt, så kan det være at den er borte i posten eller noe sånt. Og for å unngå eventuelle purregebyr og inkassokrav, så er det til din fordel å etterlyse regningen om den lar vente på seg.

Lenke til kommentar

Den originale fakturaen bør du uansett betale først som sist, om det ikke er noe du allerede har betalt. Inkassovarselet kan du inntil videre glemme.

 

Men i fremtiden så er det greit å tenke på at om du ikke mottar en regning på noe du har kjøpt, så kan det være at den er borte i posten eller noe sånt. Og for å unngå eventuelle purregebyr og inkassokrav, så er det til din fordel å etterlyse regningen om den lar vente på seg.

Uenig. Å skrive ned telefonnr.-et på en side kan ikke sies å være en bestilling av en tjeneste. Se forøvrig forbrukerrådets svar til Ts. i post 4, som sier det samme ifølge ts.

Om det var slik kan jeg jo bare søke opp noens navn i telefonkatalogen og bestille mye som de måtte betalt for. Dessuten skal angreretten oppgis i henhold til kravene. Ellers er det LANG angrerett for kjøper. Det er, ifølge trådstarter, heller ikke blitt gjort.

Selskaper som profiterer på svindel er dessuten ikke et firma du betaler til først og går til retten etterpå. Da er det bedre å kontakte juridisk hjelp først. Kun lovlydige selskaper betaler man til først og klager etterpå.

Lenke til kommentar

Den originale fakturaen bør du uansett betale først som sist, om det ikke er noe du allerede har betalt. Inkassovarselet kan du inntil videre glemme.

 

Men i fremtiden så er det greit å tenke på at om du ikke mottar en regning på noe du har kjøpt, så kan det være at den er borte i posten eller noe sånt. Og for å unngå eventuelle purregebyr og inkassokrav, så er det til din fordel å etterlyse regningen om den lar vente på seg.

 

Det er jo den opprinnelige fakturaen som bestrides... hvorfor skal han betale den?

 

Du vet dessverre ikke helt hva du snakker om!!

 

Edit:

Sorry, ser denne kan misforstås... les post 4 først :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Husk å kontakte inkassoselskapet det gjelder å bestride kravet som JM sier ellers får du uansett anmerkning!!

 

For å være pirkete, betalingsanmerkning får man kun etter domfellelse i forliksrådet. En inkassosak er alene ikke nok - inkassoselskapet er også pliktig til å purre på et visst antall ganger. Så må de ta deg til forliksrådet. Det kan ta lang tid. Først etter at du har fått en dom der vil du få betalingsanmerkning.

 

Folk stresser så voldsomt med en gang de får inkassovarsel. Ja, det er unødvendig dyrt og i mange tilfeller ergerlige penger, men denne frykten for betalingsanmerkninger er i stor grad ubegrunnet. Det skal nedlegges en ganske stor innsats i å ignorere varsler, purringer og stevninger for retten før man ender opp med en betalingsanmerkning.

Lenke til kommentar

Det er jo den opprinnelige fakturaen som bestrides... hvorfor skal han betale den?

 

Du vet dessverre ikke helt hva du snakker om!!

 

Edit:

Sorry, ser denne kan misforstås... les post 4 først :)

Hvis du leser post 3 så innrømmer han å ha bestilt (frivillig, som han skriver, med andre ord med viten og vilje) og at om han hadde fått regningen i juni så hadde han "sjølvsagt" betalt den.

 

Om han i utgangspunktet bestrider originalfakturaen, så hadde han vel ikke betalt den om han fikk den i juni heller?

 

Sjekket litt nøyere på siden nå, og det opplyses om angrerett rett ved en boks der han må krysse av for at han har lest det som står der. Det står imidlertid ikke så mye om det, men det opplyses om angrerett i hvert fall. Om det er godt nok, er en annen sak.

 

Poeng, som koster 1495 for 2000 poeng, må kjøpes spesielt i tillegg til at han melder seg på (påmelding koster 299). Det er i hvert fall slik jeg leser det ut fra nettsiden. Ettersom han har fått faktura for dette, regner jeg med at han har kjøpt dette i tillegg til å ha meldt seg på. Har han ikke kjøpt disse poengene spesielt, så setter det selvsagt saken i et helt annet lys da det fremkommer dårlig på nettsiden at han automatisk kjøper poeng ved påmelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig. Å skrive ned telefonnr.-et på en side kan ikke sies å være en bestilling av en tjeneste. Se forøvrig forbrukerrådets svar til Ts. i post 4, som sier det samme ifølge ts.

Jeg har sjelden bestilt ved hjelp av telefonnummeret mitt, men de gangene jeg har gjort det så har jeg fått en SMS jeg må svare bekreftende på for å sikre at jeg faktisk har bestilt (at ingen andre har gjort det, eventuelt skrevet feil telefonnummer). Vet ikke hvordan det fungerer her, men det husker sikkert trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...