Gå til innhold

Oppblåst av tyggis og drops?

Anbefalte innlegg

Jeg leste et sted at man blir oppblåst av å tygge tyggis og spise drops (og slikkepinner?) pga man svelger mye luft mens man holder på, noe som resulterer i oppblåst mage..

Noen som vet hvor mye hold det er i dette, og om det evt går an å unngå å bli oppblåst, men fremdeles tygge/ spise dette som før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste et sted at man blir oppblåst av å tygge tyggis og spise drops (og slikkepinner?) pga man svelger mye luft mens man holder på, noe som resulterer i oppblåst mage..

Noen som vet hvor mye hold det er i dette, og om det evt går an å unngå å bli oppblåst, men fremdeles tygge/ spise dette som før?

Jeg tenker det har nok ikke store forskjellen, jeg skjønner hva du mener, og det skjer med meg også. Det kommer litt ann på hvordan du tygger.. Uansett så er det ikke akkurat så viktig, for mengden du får i deg av en slurk brus er nok ganske mye større :p
Lenke til kommentar

Enkelte personer er hypersensitive på enkelte stoffer som finnes i sukkerfri tyggegummi og lignende, dette gjelder da kategorien sukkeralkoholer som for eksempel xylitol, sorbitol og mannitol. Magesekken kan som sagt være hypersensitiv mot blant annet disse og andre stoffer som for eksempel fruktaner som for eksempel løk og epler har et høyere innhold av. Mange opplever smerte, oppblåsthet og lignende ved overdrevent konsum av disse. Her kan jeg også ta med at bikarbonat i brus også vil øke trykket i magesekk og kunne gi oppblåstbarhet.

I større doser vil for eksempel disse også ha en "lakserende effekt" da mange av disse sukkeralkoholene ikke blir fermentert i tynntarmen, men i tykktarmen. I tykktarmen vil det da føre til en osmotisk effekt og vann vil trekkes ut og du kan få en løs avføring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Når jeg går hele dagen og tygger på tyggis så blir jeg ganske lei etter hvert i både muskler og andre ting, men forkjellen fra å drikke bruk er jo enorm så jeg tror ikke at det er luftproblemer man må konsentrere seg om her, men heller tyggemuskler og det at du rett og slett bli lei av å ha tyggis smak i munnen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...