Corp Por Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Dette er kanskje litt utradisjonelt, men jeg sluttet å røyke i fjor etter mange mislykkede forsøk over en periode på 18 år. Med alle mulige hjelpemidler. På begynnelsen av året fikk jeg anbefalt en bok som heter How to change your mind, skrevet av Michael Pollan og der skriver han om en metode som innledende forskning har vist seg å ha veldig gode resultater (80% suksessrate) - nemlig psilocybin i kombinasjon med et par samtaler med en terapeut. Så jeg prøvde det og har vært 100% røykfri siste året. Fikk rett og slett en aha-opplevelse som gjorde at jeg ikke så poenget med å fortsette å røyke lenger. Merkelige greier, men skikkelig effektivt Jeg var røykfri i et halvt år i fjor. Da leste jeg easy way som også fungerte som en grei tankevekker. Jeg har også prøvd tabeletter for å slutte å røyke noe som forsåvidt fungerte, men jeg fikk voldsomme bivirkninger og sluttet å bruke dem. Bortsett fra å plukke sopp, hvordan får man psilocybin fra legen? Er det nok å si at man vil bruke det til røykeslutt? Jeg har forøvrig også migrener som normale migrenemedisiner ikke hjelper for og jeg leser at det også er brukt for dette. Girer meg opp mot røykeslutt igjen så kunne sikkert vært smart å prøve en ny metode. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Vent litt, jeg må sjekke om jeg har forstått dette. Man slutter å røyke med å ta psykadelisk sopp? Er ikke dette også avhengighetsskapende? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 (endret) Vent litt, jeg må sjekke om jeg har forstått dette. Man slutter å røyke med å ta psykadelisk sopp? Er ikke dette også avhengighetsskapende?Psykedelisk sopp er såvist jeg kjenner til ikke avhengighetsskapende. Det er et hallusinogen.Jeg regner da også med at dosene ikke er i samme størrelsesorden som når man skal ruse seg. Slik jeg tolker de to som har uttalt seg så antsr jeg det funkerer litt som tabelettene man får ved at røykesuget forsvinner og hvis man tar seg en røyk så får man ikke rus og røyken er dermed ikke god. Problemet med disse tabelettene er at de gir søvnløshet og depresjon. Hvis dette da er et alternativ som kan fungere på samme måte uten de samme bivirkningene så høres det interessant ut å prøve. Man bruker jo diverse nikotinprodukter til røykeavvenning så å bruke "medikamenter" som i seg selv er avhengighetsskapende er ikke akkurat noe nytt. Endret 11. januar 2019 av Invader Zim Lenke til kommentar
daniel_tm Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Nei, ikke helt sånn. Psilocybin er ikke-avhengighetsskapende, men ulovlig i Norge. Det er på vei til å bli lovlig om 3-10 år. Det er et psykedelisk stoff, og det betyr i praksis at det fungerer som psykoterapi. Det endrer ikke noe fysisk, men måten man tenker på. Man får i en liten periode muligheten til å tenke som en ikke-røyker og det inntrykket setter seg ofte så godt at man gjerne ønsker å forbli en ikke-røyker videre også. Jeg ville ikke anbefalt folk å ta det uten noen som passer på som er kjent med effektene og metoden (såkalt terapeutisk metode). Ikke det samme som å spise sopp «for moro skyld». Som bonus er det også en ekstremt givende opplevelse som har gitt meg lyst til å drikke mindre, spise sunnere, se mindre på TV og sånn. Og bli et bedre menneske. Det finnes en klinikk som gjør dette lovlig i Amsterdam som heter Synthesis, fant jeg ut nylig. Lenke til kommentar
Seen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Tenker at å ta sopp for å slutte å røyke er litt overdrevent? Trikset som tilslutt gjorde at jeg klarte å legge fra meg røyk og snus var å spørre folk rundt meg etter ærlige meninger om vanen min. Fikk tilbakemelding på at nikotinavhengigheten min var en karakterbrist, at det luktet ekkelt og at jeg var mindre attraktiv med snus under leppa. Disse negative tilbakemeldingene ble gitt med kjærlighet og når jeg åpent opp for at de rundt meg kunne kritisere meg på vanen min fant jeg en sterk motivasjon til å slutte. Hadde tidligere bare avfeid slike kommentarer og rettferdiggjort vanen for meg selv, men med den motivasjonen som allerede lå der så gjorde disse samtalene meg i stand til å kutte det helt ut. Har spart mye penger, fått hvitere tenner og har mer energi enn jeg pleide å ha. Den viktigste fordelen med å slutte er at du generelt sett føler deg mindre stresset etter at abstinensene slutter etter ett par ukers tid. Det nyter jeg hver dag! Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Slutte med snus. Gikk over til vape med nikotin. Det gjør det nok "enklere" av at jeg ikke får røyke inne så lenge det er med nikotin. Iallefall MYYYE billigere. Kan gå lengre uten nikotin"tilskudd", og derfor glemmer av det litt og blir da litt lengre mellom hver sug. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Vi drev å sparte til en ferie, og kona sa til meg at det hadde gått fortere om jeg ikke brukte penger på snus. Så da sa jeg at jeg ikke trenger å bruke penger på snus, fordi jeg aldri har sett på meg selv som avhengig (selv om jeg hadde snust en boks om dagen i et par år). Så da bare sluttet jeg. Kan ikke si at jeg merket noen abstinenser, og jeg hadde rett i at jeg ikke var avhengig. Brukte det bare fordi det var digg, og ikke for å stoppe noe sug. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå