Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan klarte DU å slutte med snus/røyk?

Slendrian89

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 og har brukt løssnus halve livet. Forbruket ligger på 3-4 esker i uken.

Problemet er at jeg bruker hele tiden, så nær som søvn og under måltider.

Samboeren min sier ikke noe på selve snusingen, men hun er ikke begeistret akkurat, og kommenterer hvis det renner for mye.

Det gjør det forsåvidt nokså ofte siden jeg ikke baker prisen.

Leter etter motivasjon til å slutte, men skal være så ærlig å si at jeg har store problemer med å finne den...

Så del gjerne dine erfaringer. Kanskje jeg finner den motiverende? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivasjonen min var blant annet penger. Jeg kom frem til at jeg brukte rundt 23 000 kr i året på snus. Disse pengene går nå rett på sparekonto, og i sommer var vi (meg, samboer og barn) for eksempel på Rhodos i 2 uker for disse pengene. I fjor brukte jeg de på laptop og fotoutstyr.

I tillegg er det veldig befriende å ikke være avhengig av noe.

Det var forresten overraskende enkelt å slutte. Første dagen kommer du riktig nok ikke til å føle deg helt bra. Jeg ble rastløs og fikk en merkelig kribling i kroppen. Dette blir svakere og svakere for hver dag, og etter 3 dager så merker du lite til de fysiske bivirkningene av å slutte.

Det mentale må du fremdeles jobbe med. Du kommer gang på gang til å ta hånden i lommen for å ta frem snusboksen (som ikke er der). Det er også veldig lett for å tenke at du skal klare å la være å ta en snus nå, men hvordan skal jeg klare dette for resten av livet? Disse tankene forsvinner mer og mer, og sugene etter snus vil vare i kortere og kortere perioder. Plutselig ofrer du det ikke en tanke mer.

Lykke til...

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble gravid - men det er vel neppe en løsning for din del ;)

E-sigaretter som anbefales over her er veldig kjekt, og spare-motivasjonen er også fin. I følge Røykeslutt-appen jeg lastet ned for å ha som ekstramotivasjon har jeg spart 12 400 kroner på de 17 ukene og 5 dagene som har gått siden røykeslutt. Ikke at jeg vet hvor de ble av, men...

Lenke til kommentar

Hva mer motivasjon trenger du enn kjæresten din, økonomi og bedre helse?

Det vanskeligste er å gå inn for å slutte. Jeg sluttet selv å røyke etter (minst) en halv pakke om dagen i 6 år, det gikk overraskende fint. Jeg hadde ingen abstinenser eller noe. All røykesluttsnakket får det jo til å virke omtrent umulig å stumpe røyken.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Bare gå inn for det. Det er faktisk ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Jeg bare la fra meg snusboksen og lot den ligge på pulten foran meg i en måned uten å røre den. Merker noe psykisk at jeg vil ha noe under leppa til tider. Det folk ofte ryker på er at de skal bare ha én ute på fest eller noe.

Lykke til hvertfall!

Lenke til kommentar

Har snus en hardcore periode på 2-3 år. Men for ca 2 måneder siden bestemte jeg meg for å stoppe

sefølgelig i starten merker man det kraftig når man ser alle på jobben går og stapper i seg snus en etter en. Men jeg klarte det ! Er bare å ikke tenke på snusen, det som hjalp meg var å stappe en tyggis under leppa. Det ga tilnærmet samme effekt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg noen sinne har røkt eller kommer til å gjøre det, men...

... En tidligere bekjent fyrte opp kjeften med 10-15 sigaretter på en gang. Han var syk i noen dager, og kroppen tolket fremtidige sigaretter som gift. Usikker på om han har holdt seg, da det er noen år siden sist jeg så'n.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

4 esker x 52 uker x 90 kroner boksen havner på 18720 :/

Tror jeg har bestemt meg. Reiser på hytta om 3 uker, da stikker jeg over fjorden uten snus.

Da er det 15 minutter i båt, og 20 i bil for å komme til nærmeste butikk.

Er det den dagen man ikke tenker på snus/ikke kjenner suget lengre at man kan si man har sluttet?

18720/12 blir forøvrig 1560 kroner sparing f.o.m september :)

Lenke til kommentar

Hei, Slendrian!

Jeg tror de fleste som snuser er klar over skadevirkningene. Det har jeg også alltid vært klar over, men har allikevel snust en halv boks om dagen i ca 7-8 år. Jeg tror de fleste som snuser fast, har stor glede av snusen, og prioriterer dette fremfor de eventuelle skumle bivirkningene. I tillegg klarer man ganske effektivt å overbevise seg selv om at snus ikke er så farlig allikevel, og man oppsøker ofte forskningsuttalelser som samsvarer med sine egne ønsker og tanker om temaet. Mye tyder feks på at snus er mindre skadelig enn røyk, men hva er egentlig mer skadelig enn å røyke fast hver dag?

For min del var en tom snusboks, tomt liv. Å slappe av på sofaen uten en snus, var ikke avslapping. Et liv uten snus var altså utenkelig, og derfor virket det også ekstremt kjedelig å ikke skulle snuse mer.

Så hvorfor sluttet jeg?

Dette skjedde spontant. Jeg hadde ingen planer om å slutte.

En natt jeg ikke fikk sove, bestemte jeg meg for lese litt mer om søvnvansker og snusbruk. Kunne det ha en sammenheng med min dårlige søvnkvalitet den siste tiden? Det ble til at jeg lå 4 timer og leste om skadevirkninger av snus, i forum og i ulike artikkler. Jeg oppsøkte info om det som jeg egentlig ikke var interessert i å oppsøke, info om skader på kort og lang sikt. Jeg hadde til nå feks lurt meg selv til å tro at jeg måtte ha snus for å fungere i hverdagen, for det var slikt det føltes. Nå forstår jeg at det var på grunn av avhengigheten.

Etter en natt med masse skremsels"propaganda", tok jeg til slutt ut alt innholdet av min nesten helt fulle snusboks, og blandet det sammen med søppelet i søppeldunken, i tilfelle jeg ville bli like ufornuftig igjen neste dag. Det var en tøffe neste dag! Jeg fokuserte på skadene ved snusing, men var deprimert og følte en enorm tomhet. Jeg følte det manglet noe hele tiden. Selvom det var tøft, visste jeg at jeg ikke kom til sprekke. Jeg var 100 % bestemt, jeg skulle slutte. Tristheten jeg følte, fortalte jeg meg selv at jeg hadde fordi jeg var avhengig. Ca 3-4 dager gikk det før abstinensene begynte å gi slipp, og etter ca mnd var ikke lenger snus en del av mitt liv.

Jeg skal si deg jeg merker forskjell på søvnproblemene mine, men ikke bare det. Jeg er mer opplagt og sprekere enn jeg har vært noen gang. Humøret er mye mer stabilt, ja... humørsvigningene er ikke der mer, og jeg føler meg generelt veldig lykkelig og fornøyd. Jeg har siden denne natten nå vært snusfri i 8 månender. I dag føler jeg egentlig bare skam, og jeg er flau over hvordan jeg oppførte meg uten snus. Jeg er flau over at jeg lot meg styre av nikotinet.

I stedet for å holde fokus på hvor mye mer skadelig røyk er enn snus, holder jeg heller fokus på forskjellene mellom det å snuse og det å ikke snuse. Sjansene for at noe alvorlig skal ramme en snuser, kontra en ikke-snuser osv... Når du er helt frigjort, har du det bedre. Personlig mener jeg at de som i dag forsvarer seg selv ved å si at de snuser fordi det er godt, og fordi de vil det, ikke vet bedre. Jeg tror ikke man lyver når man sierdet, men jeg tror det er "nikotinet" som sier det. I dag kan jeg si at det er fantastisk godt å ikke snuse ;)

PS:

For min del er fokus på helse viktigere enn fokus på økonomi. Derfor vil jeg anbefale det. Hvis økonomi er hovedgrunnen til at man slutter, mener jeg personlig at jdet helt klart er lettere å sprekke. Alle mennesker bruker penger på helt ubrukelige eller uformuftige ting i ny og ne, uavhengig av økonomisk kapital.

Om snusen er det som får deg til å bikke over til at du må ta mastercardet i bruk, er kanskje økonomi en like god grunn til å slutte som eventuelle helsegevinster?

Lykke til!! :-D

Endret av van der Her
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for kjempelangt svar :)

Var hos tannlegen sist jeg var hjemme på fritur, og fikk beskjed om et par ting angående ising i tenner, svie mellom tann/tannkjøtt og slimhinneforandringer. Jeg hadde ikke store skader, men påbegynnende. Det var egentlig da jeg begynte å tenke på og slutte.

Som du skriver. Sofa uten snus er ikke sofa, biltur uten snus er ikke biltur. Det har vært "en del av livet mitt" i 12 år, men det er kanskje på tide at man tar et oppgjør.

Jeg gikk en runde med meg selv i går, og fant ut at jeg skal slutte når jeg og samboeren min drar på hytta.

Lenke til kommentar

Takk for kjempelangt svar :)

Var hos tannlegen sist jeg var hjemme på fritur, og fikk beskjed om et par ting angående ising i tenner, svie mellom tann/tannkjøtt og slimhinneforandringer. Jeg hadde ikke store skader, men påbegynnende. Det var egentlig da jeg begynte å tenke på og slutte.

Som du skriver. Sofa uten snus er ikke sofa, biltur uten snus er ikke biltur. Det har vært "en del av livet mitt" i 12 år, men det er kanskje på tide at man tar et oppgjør.

Jeg gikk en runde med meg selv i går, og fant ut at jeg skal slutte når jeg og samboeren min drar på hytta.

Du klarer dette. Jeg skal ikke lyve, for det er ganske tøft de første dagene. Ha pastiller og tyggis tilgjengelig. Jeg følte det hjalp å ha noe i munnen. I tillegg synes jeg det er lov til å unne seg litt ekstra god og usunn mat og drikke den første uken, det kan hjelpe på litt på humøret. Jeg forstår godt de som legger litt på seg etter snus-slutt. Snusen var godteriet mitt, og det var mye enklere å spise sunt som aktiv snuser. I dag merker jeg det er vanskeligere å holde seg unna fett og sukker, men jeg klarer det relativt greit. Trener mye, så vekten er null problem uansett.

Synes det tar mye lengre tid å bli kvitt abstinensene på usunn mat ;)

Lenke til kommentar

Abstinenser til usunn mat... Det oppstår kun på søndager :p

Jeg er 15 kilo overvektig, og har ganske høyt fokus på kosthold. Prøver i alle fall å lære meg det.

Det er motiverende å høre det dere har skrevet. Jeg har fortalt samboeren min at jeg skal slutte når vi drar på hytta. Til svar fikk jeg: "Nåh. Du ska bi trivelig og ha med og gjør!". Men hun støtter og sier hun blir stolt hvis jeg klarer det.

Gruer mest til å reise på jobb igjen uten. Men det van der Her skriver om helse, og det Phileas Fogg skrev om økonomi satt sammen, blir en superkombo :)

Bokmerker tråden, så skal dere få oppdatering :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fortalt samboeren min at jeg skal slutte når vi drar på hytta. Til svar fikk jeg: "Nåh. Du ska bi trivelig og ha med og gjør!". Men hun støtter og sier hun blir stolt hvis jeg klarer det.

Humøret ditt avhenger mest av holdning, så det er mye mulig du ikke blir så vanskelig å ha med å gjøre ;) For min del hadde jeg en dag hvor jeg var virkelig gretten, men det sammenfalt med pollenslippet på bjørka, så det er uvisst hvilke av de to tingene som forårsaket det dårlige humøret.

Så fint at hun støtter deg - det er en god ting å ha støtte i ryggen! Forsøk å prate med henne når du merker at det blir vanskelig, sett ord på hvorfor du vil ha snus akkurat da, og hva det gjør med deg å ikke kunne. Skriv dagbok! Forsøk å få ned alle grunnene til at du slutter - minst en god grunn hver dag (og du kan godt gjenta grunner fra tidligere dager, du skal bare bruke dette som et hjelpemiddel for å få dytta inn i hjernen hvorfor du gjør det her!) :)

Jeg forsøkte forøvrig å slutte med kaffe samtidig - det anbefales ikke! :p Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...