LiamH Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Det du gjør her er å kjøpe et sett med tolvtann/tolvkant-bits. Finn den størrelsen som akkurat ikke passer i det ødelagte torxhodet og slå den inn med en hammer. Dette trikset brukte jeg mye i min tid som mekaniker. Bare pass på at du slår tolv-tannen godt ned i hodet på torx-skruen slik at du får tak. Deretter skrur du den ut. Istedet for å "vri" sakte, så prøv å få den løs med et "nykk". Går det ikke på første forsøk, så prøv igjen. Går ikke dette etter flere forsøk, så er neste steg å borre løs skruen. Endret 29. juli 2013 av LiamH 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Med rustoppløsende spray og tang tror jeg du vil få løsnet den. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) XNZ? Smart! XNZ kalles de også, ja. Joda, det funker i nærmere 90% av tilfellene hvis man bare slår dem nok ned i skrue-hodet. Når man slår, så løsner man dem også litt hvis de har "grodd" seg ordentlig fast over tid. Med rustoppløsende spray og tang tror jeg du vil få løsnet den. Med all respekt, så er nok ikke det løsningen, spør du meg. Hodet på skruen er såpass lite og ligger såpass ubeleilig til at det blir bare bortkastet tid. Disse skruene er heller ikke rustet fast. Endret 29. juli 2013 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 XNZ kalles de også, ja. Strengt tatt, så er det XZN de heter. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Strengt tatt, så er det XZN de heter. Tsk-tsk. Bagateller 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 XNZ kalles de også, ja. Joda, det funker i nærmere 90% av tilfellene hvis man bare slår dem nok ned i skrue-hodet. Når man slår, så løsner man dem også litt hvis de har "grodd" seg ordentlig fast over tid. Jau, dette er vel en stålskrue med en form for legering/rustbeskyttelse, skrudd ned i umulium. Pleier å bli litt eir av denslags, som gjerne sjokkes løst. Men en _kan_ bruke rustløser og altså F.eks på glødeplugger på enkelte motorer. Glemmesak å få de ut uten å sjokke, da knekker de. Men sjokking sammen med tidvis spraying med rustløser gjerne flere dager i forveien så kommer de som oftest fint. Glødeplugger er kjiiiipe å knekke Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Bruk gjerne rustløser, uten at jeg helt ser hvordan den skal komme til og virke der eiring og rust har oppstått. I mine øyne, vil rustløseren bare bli liggende på overflaten, fremfor å virke mellom flatene og i jengene der eiringen og rusten kniper delene fast. Glødeplugger, ja. Det er verste sort å knekke. Skal ikke så veldig mye til heller. Der er "nykking" avgjørende. Jeg har opplevd at enkelte muttertrekkere (!) fungerer optimalt til slikt hvis de står på laveste styrke. De gir denne "nykkingen" bedre og hurtigere enn det hånden klarer. Har løsnet mange glødeplugger som var "dødsdømt" til å knekke med slike muttertrekkere. Det viktigste er i allefall at de nye glødepluggene smøres med en eller annen form for "rust-pasta" før montering. Da slipper man slike problemer i ettertid. Endret 30. juli 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Aluminiumspasta funker fjell. Bruker det på alt av eksosbolter inn på turboflenser etc, så slipper jeg at bolter/studs knekker når det skal av 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jepp, aluminiumspasta er veldig bra. Mye bedre enn kobberpasta. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Ser du har Kristiansand i navnet ditt, bare å si ifra så kan jeg hjelpe deg. 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Skruen er ødelagt. Du kan prøve å dyppe tuppen av Torx nokkelen i slipepasta og se om det hjelper. Ellers prøve å slå inn en annem nøkkel som er noe større. Husk å bytte skruen når du monterer. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Renault ja? Innsugsmanifoil og pencilcoil så kjent ut... Coiler er en velkjent gjenganger, så sjansen er stor for at de er synderen. Om du ikke vil knote med dette selv bør et verksted klare jobben på en halvtime. Har ingen å anbefale dessverre siden jeg foretrekker å gjøre ting selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå