Kristiansandperson Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hei. Skulle til å bytte tennplugger i dag. Men jeg ser at tidligere eier har RUNDET skruene til å ta ut tennpluggene ! Hva gjør jeg? Billigste måte å få dem ut, for en fattig student? Setter pris på alle tips! ps: MÅ bytte plugger. Får nesten ikke start pga dem. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Ødelagt kantene på skruene? Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Ødelagt kantene på skruene? Ja. Går ikke an å skru dem ut, på tradisjonell metode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hvordan går det an? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Det er imponerende å klare å ødelegge kantene på pluggen Har du grei peiling på bil? Bruker du pluggnøkkel for å få den ut? Vanlig pipe fungerer ikke For å ødelegge kanten der høres veldig usansynlig ut... Endret 28. juli 2013 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Var jo forrige eier som hadde gjort det da. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Var jo forrige eier som hadde gjort det da. Joda, men fortsatt ganske utrolig å klare det. Er ganske kraftig sak som ikke krever mye kraft for å skru inn. Om den faktisk er rund ville jeg vært små-bekymret for gjengene også, for da har tydeligvis forrige eier hatt minst 10 tommeltotter og helt feil verktøy 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Ta bilde og legg ut, takk 1 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Du er klar over at det finnes forskjellige størrelser på plugger og pluggnøkler? Du prøver ikke med en for stor pluggnøkkel? Lenke til kommentar
Slendrian89 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Eventuelt at forrige eier har brukt for stor pluggnøkkel og rundet kantene på pluggen? Prøv med en liten rørtang, og vær forsiktig. Bruk spray av en eller annen form i tillegg. Merk rørtang, ikke vannpumpetang. Og sørg for godt grep før du dreier. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Kjør innom NAF eller et bilverksted og spør om de kan se på dette gratis. Bør ta de noen sekunder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Joda, men fortsatt ganske utrolig å klare det. Er ganske kraftig sak som ikke krever mye kraft for å skru inn. Om den faktisk er rund ville jeg vært små-bekymret for gjengene også, for da har tydeligvis forrige eier hatt minst 10 tommeltotter og helt feil verktøy Hmm, er jo ganske utrolig hvis forrige eier, har klart å presse en for stor pluggnøkkel inn i det lille hullet da Er jo ganske liten diameter på hullet i forhold til pluggen, på mange biler. Uff, han kan vel ha skrudd pluggen inn feil da? TS gjelder dette bare en plugg, eller er alle slik? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Er det selve sekskanten på pluggen som er rundet, eller er det skruer/lignende som holder et deksel foran pluggene som er rundet? Hvilken bil / modell / motor er det snakk om? Står pluggene separat med separate kabler, eller står de i kassett? Jeg tror at for å få et skikkelig svar på dette så må du legge ut et godt bilde av problemet. Jeg har vondt for å tro at sekskanten på selve pluggen er rundet så ikke korrekt verktøy skal kunne brukes. Da må det ha vært brukt så mye kraft at mest sannsynlig er gjengene i toppen også gåen. Og det er definitivt ingen jobb for en amatør. Fullt mulig å fikse, men definitivt kun for en som har reparert gjenger før. Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Hei igjen alle sammen. Baklager, jeg formulerte meg veldig feil. Det er jo skruen til å fjerne coilen -.- Endret 29. juli 2013 av Kristiansandperson Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Du bruker torx og ikke skrutrekker, ikke sant? For så vidt jeg kan se er skruen der akkurat sån den skal være, bortsett fra det blanke på skruen øverst, men der har vel du prøvd å skru opp med noe? Endret 29. juli 2013 av aklla 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Du bruker torx og ikke skrutrekker, ikke sant? :green: :green: 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Beste metoden er vel å bruke ett lite skjæreredskap ala Dremel eller lignende å lage ett spor for flatskrutrekker. Ut i fra bildet synes jeg faktisk ikke den så ut som om den var veeeldig slitt. Tipper du bruker unbrakonøkkel jeg... ser ut som det er Torx så da må du prøve det istede. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Svak oppløsning på bildene eller uskarpe bilder, men såvidt jeg kan se har du tatt bilde av 1 stk helt fin Torx i størrelsen 20, 25 eller 30. Er du _sikker_ du bruker rett verktøy? Ikke for å være stygg, men jeg aner at du i dette tilfellet må svelge en pikkande liten kamel, og heller sende forrige eier av bilen en konfekt BTW: Greit nok at plugger er smart å bytte, men er du like sikker på at det er pluggene som lager problemet ditt? 1 Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 1. Ja selvfølgelig bruker jeg torx. Har fjernet og skiftet 2 tennplugger allerede. 2. Nei, dem er ikke slik dem skal være. Dem er HELT runda. Går ikke an å få dem ut. 3. Renault merkeforhandler har fortalt meg at det er enten pluggene eller coilen(e) som er dårlige, og må skiftes etter feilsøking på verksted. Noen tips, hvordan jeg skal få dem ut? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Kommer du til på siden? Kan du ta av dekselet rundt? I så fall er det kurant vil jeg tro. Frys-løs-spray, penetrerende rustløsende spray (ikke 5-56!), et par klakk med en ikke så altfor stor hammer, og en kvalitets griptang, så løsner du denne greit. Alternativt, fres spor på tvers av hodet så du kommer til med en flat bits/trekker, helst med slag. Det jeg kanskje ville prøvd med aller først var frys-løs-spray og penetrerende olje, deretter ny og garantert korrekt bits, klakket den ned i skruen, og prøvd å løsne med slagtrekker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå