Lawman Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg får stadige dårlige, dvs typisk undereksponerte, bilder når eg bruker internblitzen på "kreativ" sone, og f eks Av. Feks når jeg har liten blender og ønsker dybdeskarpet i en motlyssituasjon, men ønsker blitzen til å lyse opp et motiv. Tar jeg derimot bildet på Auto, så blir det godt opplyst. Motivet er naturligvis ikke for langt unna, lukkertiden setter jeg typisk til 1/60, og ISO-innstillingene asser jeg på, men mørkt blir det... Jeg lurer på hva jeg gjør feil, og er takknemlig for tips. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Du må nok stille opp styrken på blitsen din tenker jeg. Det skal være mulig et sted blandt menyvalgene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hvor liten blender snakker vi om? Kan godt være den innebygde blitsen rett og slett er for veik til å levere nok lys til avstand og blender. Prøv å bruke større blender og/eller å gå opp i ISO. Vurder også å kjøpe en skikkelig ekstern blits - 430 EXII er å anbefale. Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 Takk for tips, skal sjekke dette. Ellers har jeg ekstern blitz (430 EXII), men det er ikke alltid den er med på tur... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 AV skal kan ikke uten videre benyttes med blits. (Blits krever typisk min 1/60 sek lukkertid). Prøv P som er blits-program kombinert med ISO på 200. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Blits krever at du ikke skyter på kortere lukkertid enn synk-tiden, som pleier å være på 1/200-1/250s. 1/60s fungerer aldeles utmerket. Av på Canon velger typisk lukkertid så bakgrunnen blir korrekt eksponert, og fungerer hvis man tar hensyn til det aldeles utmerket til blits. Trådstarter - sammenlign lukkertid, ISO og blender på auto hvor det blir ok med det du prøver å skyte på i andre modi. Pass også blitseksponeringsjusteringen - er blitsen justert sterkere eller svakere? Endret 29. juli 2013 av Trondster Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Av på Canon velger typisk lukkertid så bakgrunnen blir korrekt eksponert, og fungerer hvis man tar hensyn til det aldeles utmerket til blits. Legg merke til dette. Det skapte mye forvirring for meg i begynnelsen. Blitz i Av/Tv er noe helt annet enn blitz i P. -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå