Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Heisann, Jeg har fått plass på maskinteknikk på HIB og står på venteliste på plass nr.2 på marinteknikk, men er litt usikker på studievalgene mine, både studie og studieby (mest det). Om jeg ikke kommer inn på marinteknikk, tviler jeg på at jeg går på maskinteknikk, da jeg heller ønsker å studere i Oslo og kan søke meg inn der neste år. Som et alternativ vurderer jeg å ta en årsenhet i Matematikk og Informatikk på UiO som enkeltemnestudent, før jeg mest sannsynlig fortsetter med en ingeniørutdanning neste år. En årsenhet i Matematikk og Informatikk, tilsvarer første året på bachelorgraden i Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO, så jeg har muligheten til å fortsette med det bachelorprogrammet året etter. Kanskje er det også en mulighet å fullføre graden på UiO på deltid ved siden av en ingeniørutdanning. Noen tanker om dette? Vil dette være et bortkastet år om planen uansett er å gå videre med ingeniørstudier? Mvh Elijah http://www.uio.no/studier/program/realfag-aarsenhet/oppbygging/ Lenke til kommentar
Rallycart Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Om du ikke komme deg inn paa marinteknikk, kunne du ikke har tatt den forste aar med maskin, og prove aa bytte linje neste aar? Den forste aar er ganske lik for alle, men spesielt maskin og marin. Forste aar med baade maskin og marin er: ING105, MAT100 og MAS100. Det ser ut til meg at du kunne ta den forste aar som maskin, gjor en bra insatts, og ber om aa bytte linje til marin neste aar, uten aa tape noe tid. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Nja, jeg vil ikke si at det er bortkastet. Det er en del overlappende pensum. Har ikke UiO ingeniørgrader? Matematikk vil du uansett trenge, og jeg vet ikke hvor mye du ønsker å programmere. Du burde egentlig først bestemme deg for hva du vil ha ingeniørgrad i, for så å kontakte studieveileder ved UiO og muligens kombinere matte med noe annet. Jeg tror ikke tyngden i programmering i informatikk vil hjelpe deg noe særlig, men du får jo studiepoeng... Matematikk kan du aldri få nok av, og ikke glem at du kan melde deg opp til enkeltfag (tror jeg?) på eksamen på et studie. Det er ikke verre enn å få unna noen fag nå, så kanskje du kan klare å få godkjent hele første år... Om du ikke komme deg inn paa marinteknikk, kunne du ikke har tatt den forste aar med maskin, og prove aa bytte linje neste aar? Den forste aar er ganske lik for alle, men spesielt maskin og marin. Forste aar med baade maskin og marin er: ING105, MAT100 og MAS100. Det ser ut til meg at du kunne ta den forste aar som maskin, gjor en bra insatts, og ber om aa bytte linje til marin neste aar, uten aa tape noe tid. Ja, det er forsåvidt ikke dumt tenkt, men han er usikker på studiested... Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner UiO godt, men en hvilken som helst ingeniørlinje vil nok bli lettere å få godkjent uansett hvor du ender opp. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Om du ikke komme deg inn paa marinteknikk, kunne du ikke har tatt den forste aar med maskin, og prove aa bytte linje neste aar? Den forste aar er ganske lik for alle, men spesielt maskin og marin. Forste aar med baade maskin og marin er: ING105, MAT100 og MAS100. Det ser ut til meg at du kunne ta den forste aar som maskin, gjor en bra insatts, og ber om aa bytte linje til marin neste aar, uten aa tape noe tid. Første semester er identisk på marin og maskin. Jeg hadde derfor et håp om at det var mulig å søke meg over på maskin fra andre semester om det var frafall i løpet av første semester, men det var ikke mulig. Det jeg eventuelt må gjøre er å søke meg inn på nytt neste år og om jeg blir tatt opp så ber jeg om fritak fra de fagene jeg alt har tatt, noe som da sikkert innebærer at jeg får fri hele første semester, da sannsynligvis med muligheten til å ta andre fag? Sånn sett tror jeg kanskje det er lurere å ta et år med matematikk. Med 2. plass på marinteknikk er jeg rimelig sikker på jeg kommer inn, men jeg har blitt litt tvilende til selve studiet (og studiebyen). Nja, jeg vil ikke si at det er bortkastet. Det er en del overlappende pensum. Har ikke UiO ingeniørgrader? Matematikk vil du uansett trenge, og jeg vet ikke hvor mye du ønsker å programmere. Du burde egentlig først bestemme deg for hva du vil ha ingeniørgrad i, for så å kontakte studieveileder ved UiO og muligens kombinere matte med noe annet. Jeg tror ikke tyngden i programmering i informatikk vil hjelpe deg noe særlig, men du får jo studiepoeng... Matematikk kan du aldri få nok av, og ikke glem at du kan melde deg opp til enkeltfag (tror jeg?) på eksamen på et studie. Det er ikke verre enn å få unna noen fag nå, så kanskje du kan klare å få godkjent hele første år... Takk for svar! Jeg har allerede snakket kort med HiOA om det og slik jeg skjønner det kan jeg sannsynligvis få fritak i både ett og to matematikkfag. Kanskje mer. Noe som vil frigjøre tid til å for eksempel fortsette på en bachelorgrad i Matematikk og Informatikk ved siden av. Jeg ser for meg at litt ekstra matematisk tyngde ved siden av en hvilken som helst ingeniørgrad er gull verdt. Programmering tror jeg også kan være nyttig. Det er i hvert fall noen ingeniørretninger som har det på fagplanen. Men, 'problemet' er at jeg er 29 år, så det haster kanskje litt med å komme seg i gang og bli ferdig med en utdannelse, særlig om jeg tenker å ta mastergrad. Så det blir kanskje litt sånn, 'fint å ha, men ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Nyutdannet Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Heisann, Jeg har fått plass på maskinteknikk på HIB og står på venteliste på plass nr.2 på marinteknikk, men er litt usikker på studievalgene mine, både studie og studieby (mest det). Om jeg ikke kommer inn på marinteknikk, tviler jeg på at jeg går på maskinteknikk, da jeg heller ønsker å studere i Oslo og kan søke meg inn der neste år. Som et alternativ vurderer jeg å ta en årsenhet i Matematikk og Informatikk på UiO som enkeltemnestudent, før jeg mest sannsynlig fortsetter med en ingeniørutdanning neste år. En årsenhet i Matematikk og Informatikk, tilsvarer første året på bachelorgraden i Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO, så jeg har muligheten til å fortsette med det bachelorprogrammet året etter. Kanskje er det også en mulighet å fullføre graden på UiO på deltid ved siden av en ingeniørutdanning. Noen tanker om dette? Vil dette være et bortkastet år om planen uansett er å gå videre med ingeniørstudier? Mvh Elijah http://www.uio.no/st...het/oppbygging/ Hei. Du burde velge Trondheim om du skal studere ingeniør og ikke Bergen. Bergen er best på økonomi. Trondheim på teknologi og ingeniør. Oslo på humanoria,samfunn og juss. Ta et år med matte du så søker du deg til Trondheim neste år. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Hei. Du burde velge Trondheim om du skal studere ingeniør og ikke Bergen. Bergen er best på økonomi. Trondheim på teknologi og ingeniør. Oslo på humanoria,samfunn og juss. Ta et år med matte du så søker du deg til Trondheim neste år. Har tenkt litt på NTNU, men da låser jeg meg til fem år, noe som gir meg et utdanningsforløp på 6 år om jeg nå tar et år med matematikk. Som høyskoleingeniør har jeg mulighet til å begynne å jobbe etter 3 år i tillegg til at jeg kan ta mastergrad på NTNU. Har sett en del på bachelor i MIT med påfølgende mastergrad i fluiddynamikk og jeg tror det kan være en veldig interessant utdannelse. Kanskje like relevant som marinteknikk om man ønsker å jobbe innen den bransjen. UiO skal være veldig gode på realfag og etter hva jeg har hørt er de vel så anerkjente som NTNU når det gjelder matematikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå