Morgens Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Hjelp! Som overskriften sier, speilrefleksen (Canon 40D) m/3 objektiver blir for lite brukt pga. størrelsen. Har alltid vært glad i å ta bilder, det er over 20 år siden jeg fikk min første speilrefleks og 40D er den 3. av de digitale. Nå er jeg redd at nok er nok. Jeg er glad i britiske The Gadget Show og forrige uke roste de virkelig Panasonic DMC-TZ40, men jeg er så glad i Canon og rett over 2-lapper virker jo tullete billig (med tanke på hva jeg har betalt hittil). http://www.netonnet....ck/183426.3270/ Hadde lagret en test av Canon EOS M fra Din Side: http://www.dinside.n...raer-uten-speil, men der kom jo Canon dårligst ut. Hva med testvinneren der da? Sony NEX-6 til under 6-lapper: http://www.netonnet....50/177731.5609/ virker jo fornuftig - for meg. Det er her jeg trenger hjelp. Har en kjærlighet til Canon, men hvilke alternativer finnes fra dem? Minst 90% av bildene jeg knipser er fra sosiale situasjoner, i tillegg vil jeg også filme litt. Budsjett, tja - kjøper jeg Sony til 6-tusen blir det garantert en blitz og en god zoom: http://www.netonnet....v-sony/sony-nex slik at det raskt går 10-lapper. Men jeg får jo noe for alt det "gamle". Det viktigste for meg er at valget blir stående i noen år nå, jeg kan ikke skifte fabrikat om det kommer noe nytt. Har lest mye rundt omkring, magefølelsen sier at jeg skal slå til på Sony men jeg vil gjerne høre innspill eller konkrete tips fra dere andre - som har peiling. På forhånd takk. Endret 28. juli 2013 av Morgens Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Nå er det kommet en firmware til EOS-M som gjør at autofokuset er blitt mer akseptabelt, og du kan nok få dette relativt rimelig utover sensommeren/høsten siden det er store muigheter for at det kommer en ny modell av EOS-M, ryktene skal ha det til at det kommer to nye modeller en direkte oppfølger til nåværende modell og en entusiastutgave, det er også antydninger på at det kommer 3 nye objektiver også. Jeg personlig vurderer 100D siden jeg kan bruke mine ef/ef-s objektiver på det hvis ønskelig, de små systemkameraene blir faktisk ikke så små allikevel når man setter på en normalzoom. Canon begynner og bli veldig interessant igjen med alle nyvinninger som er på gang noe 70D indikerer, så vil vil nok se endel ny vinninger derifra utover høsten/2014. Edit: la til noen linker. Endret 28. juli 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Dra og klå i butikken og se hva du liker og hva som gir deg godfølelsen. Til mindre system - kikk på micro Four Thirds, og til kompakt så kikk på Sony RX100 mkI/mkII. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det smarteste er å gjøre som Trondster sier, så kan du teste alle de butikken har inne. Bare noen få har skikkelig godt utvalg, så du bør dra til en god butikk for å få testet de aktuelle. I Oslo er set Fotovideo og de største JapanPhoto som er aktuelle. Antagelig ender du opp med Fuji X100s. Det nest-smarteste er å kjøpe Fuji X100s med en gang. (Må leses med litt ironi, men ja, jeg er mektig imponert over Fuji X100...:-)) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg snakker jo bare ut fra egne erfaringer etter å ha testet/eid en del kameraer i kompaktklassen i det siste. Jeg ville først og fremst tatt en titt på Fuji X100S/X-M1/X-E1/X-Pro1. Relativt kompakte kameraer som gir bla. bedre ISO ytelse enn din 40D og jeg anntar også bildekvaliteten er et hakk eller to over. Sensoren er like stor (APS-C) og disse Fuji kameraene er ekstremt solid bygget og morsomme og bruke. EOS-M blir litt plastic fantastic i forhold til disse, selv om sikkert dette har sine fordeler med tanke på optikk du har fra før som kan brukes. Tror ikke du skal tenke så mye på om det er Canon/Nikon/Sony/Fuji etc. du bærer rundt på. jeg har inntrykk av at både Canon og Nikon sakter litt akterut når det kommer til det speilløse systemet. Her tror jeg det er Fuji/Sony/Samsung/Olympus som leder ann. Jeg forstå at NEX-6 hele tiden bumper opp og ja det er sikkert et flott kamera til prisen, men jeg synes rett og slett ikke noe om det. Kall meg gjerne rar og spesiell, men jeg biter ikke på NEX-6 agnet. Sony RX100 ville jeg da heller valgt og kanskje enda bedre, RX100 II. Sistnevnte har bla. bevegelig skjerm og mulighet for Wifi GPS(?) og en bakbelyst bildebrikke som skal gi bedre egenskaper. Andre kan sikkert svare mer spesifikt på dette. I MITT hode blir EOS-M en smågutt i dette segmentet, men noe dårlig kamera er det nok ikke. Er vel sjelden man får noe direkte dårlig kamera i dag, men min mening er at Fujifilm er det beste valget med tanke på bildekvalitet. jeg har ikke kjørt noen kliniske tester, men etter å ha eid NEX-5N/RX100 så ble jeg vertfall positivt overasket over bildekvaliteten til X100S som jeg eier i dag. X100S (som forøvrig har tilnermet den samme bildekvaliteten som de andre fuji kameraene som er nevnt her) er rett og slett det beste kompaktkameraet jeg noensinne har eid og det kommer jeg aldri til å kvitte meg med. vertfall ikek før det kommer et nytt X100 eller jeg evt. bytter det i andre Fuji kameraer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 jeg har inntrykk av at både Canon og Nikon sakter litt akterut når det kommer til det speilløse systemet. De sakker ikke akterut, de har aldri fått skuta skikkelig i gang. Jeg har tro på at dette vil forandre seg utover etterhvert som CaNikon får opp dampen og de vil nok komme med kameraer som er jevnbyrdige når de tar de andre igjen. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Var egentlig det jeg mente Nautica CaNikon har vel aldri hatt noe i det segmentet som har gjort andre nervøse. Kunne nok formulert meg litt annerledes ja. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Jeg tror at du bør bruke god tid på dette valget som du tenker på. Spesielt om du kun skal ha ett kamera. Selv har jeg eid Olympus PEN EL-P3 og prøvd en del andre kompakte system. Min mening er at disse små kameraene er kule og se til , samtidig som de selvfølgelig er hendige å ha med seg. Når det gjelder bildekvalitet er de fleste blitt veldig bra , men jeg føler at disse små systemene gir meg for mange kompromisser til å kunne ta over for speilrefleksen. Dette har med brukervennlighet å gjøre. Jeg er selv foran kikkerten etter et lite nummer to kamera som kan være med i en liten sidelomme eller rund håndleddet. Men da som nummer to kamera. Og hvis speilrefleksen blir for mye styr er du sikkert interessert i minst mulig styr med bildene i etterkant også. Da er det etter min mening viktig hva kameraet gjør med bildene før du får dem på PCen. Kameraet bør kanskje gi gode jpg filer ferdige til å legges på nettet eller deles med andre. Kanskje også WIFI kan være greit? Etter min mening synes jeg mange Olympus og Canon kamera gir fine jpg bilder. Jeg synes at Pansaonic kameraene med sin litt spesielle bildebrikke gir litt blasse og lite fargerike jpg bilder. Synes disse krever bildebehandling. Jeg vurderer selv et nytt Olympus PEN , Pansaonic S100X eller EOS-M som nummer to kamera. Men foreløpig gir de meg litt for mange kompromisser. Olympus PEN er det som gir meg mest akkurat nå , men hadde håpet å slippe ekstern søker. Panasonic S100X mangler mulighet for å skifte objektiv (selv om det ikke er et must så lenge objektivet er bra) , men synes de jpg. bildene jeg har sett rett ut av kamera , ikke er slik jeg ønsker. Dessuten er den alt for høyt priset (etter min mening) , betaler litt mye for looken. EOS-M er et annet interessant kamera , men mangler litt mye enda. Uansett venter jeg litt , fordi ryktene er ganske heite for tiden. Et nytt EOS-M er like rundt hjørnet og dette tror jeg blir bra. Den nye sensoren fra 70D samt søker og WIFI er å håpe på. Blir spennende. Så om du ikke har det spesielt travelt ville jeg ventet litt lenger , les mer , gå i butikken å prøv , og se hva som kommer rett etter sommeren. Det er så lett å angre seg og disse småkameraene holder seg ikke så lenge i pris. Endret 29. juli 2013 av Helge Bringeland 2 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 Takk for alle innspill. Det var mye fornuftig i det dere sier, men det hjalp ikke... Egentlig ønsket jeg jo en bekreftelse på at Sony modellen jeg hadde funnet frem til var et glimrende forslag - slå til. Jeg tror det er veldig mye klokt i forslaget om å vente litt og se hva som kommer i høst, egentlig ønsker jeg meg nok en versjon 2 av Canon sin "baby" og at den får gode skussmål. Samtidig skjønner jeg at min forkjærlighet til Canon kanskje får sin slutt. Ta en runde rundt til helgen og ser hva jeg finner av noe "veldig lite" som kan være i lommen frem til jeg får noe mer permanent. Setter tråden som "løst" selv om det ikke ble noe kjøp, tusen takk for mange gode innspill. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Glem forkjærlighet Morgens! Det finnes mye bra på markedet fra de fleste merker og selv om Canon og Nikon kanskje er verdensledende på speilrefleks, så bør dem definitivt ikke være det når det kommer til andre typer kameraer. Jeg er selv en Canon fanboy, men det gjelder speilrefleks og objektiver til dette. Når det kommer til mer kompakte kameraer så er jeg nok blitt en hardbarket Fuji fanboy Fujifilm har virkelig spyttet ut mye flott i det siste! Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Takk for alle innspill. Det var mye fornuftig i det dere sier, men det hjalp ikke... Egentlig ønsket jeg jo en bekreftelse på at Sony modellen jeg hadde funnet frem til var et glimrende forslag - slå til. Jeg tror det er veldig mye klokt i forslaget om å vente litt og se hva som kommer i høst, egentlig ønsker jeg meg nok en versjon 2 av Canon sin "baby" og at den får gode skussmål. Samtidig skjønner jeg at min forkjærlighet til Canon kanskje får sin slutt. Ta en runde rundt til helgen og ser hva jeg finner av noe "veldig lite" som kan være i lommen frem til jeg får noe mer permanent. Setter tråden som "løst" selv om det ikke ble noe kjøp, tusen takk for mange gode innspill. Hehe , slik har jeg følt det mange ganger. Har egentlig nesten bestemt meg for et produkt før jeg begynner å spørre. Så får man ofte andre innspill og linker man leser som gjør valget vanskeligere. Det er ikke sjelden jeg har lagt planlagte kjøp på is. For min egen del så vil jeg nok også kjøpe noe lite og enkelt hvis ikke det kommer en flott oppfølger til EOS-M nå i høst. Da tror jeg at et lite Canon S110 blir kjøpt til rundt 2000,- i påvente av noe bedre. Endret 30. juli 2013 av Helge Bringeland 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Da tror jeg at et lite Canon S110 blir kjøpt til rundt 2000,- i påvente av noe bedre. Og slik ble det også... Er utrolig imponert, 9 år siden jeg kjøpte en Ixus - verden har gått fremover. Dette er vel mest et trøstekjøp eller en ventepølse, kommer Canon med en V2 av den lille så er jeg kandidat for den. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 S110 er utvilsomt en hel masse kamera for penga. Grattis med et godt valg. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Og slik ble det også... Er utrolig imponert, 9 år siden jeg kjøpte en Ixus - verden har gått fremover. Dette er vel mest et trøstekjøp eller en ventepølse, kommer Canon med en V2 av den lille så er jeg kandidat for den. Grattis , det skal jo være et utrolig bra kamera i forhold til størrelsen. Har du fått sammenlignet bildene med 40D ennå. Min kone trenger å bytte ut sitt Ixus 80IS som sikkert er mellom 6 og 8 år nå. Kanskje jeg skulle kjøpt et S110 til henne slik at jeg kan bruke det også :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå