Suurfer Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Heisann. Jeg skal velge master hovedprofil på NHH, men er usikker på valget. Jeg ønsker å jobbe som konsulent i noen år og deretter ta en doktorgrad. Valget står mellom følgende masterprofiler da jeg er interessert i alle tre: Finansiell økonomi, Økonomisk styring og Økonomisk analyse. Hvilken av disse vil være lettest? Målet mitt er å oppnå et høyt karaktersnitt og jeg har inntrykk av at det vil være lettere hvis masterprofilen inneholder fag hvor en stor andel av studentene får Aer og Ber. På forhånd takk Endret 28. juli 2013 av Suurfer Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Det er noe som skurrer i mine ører når en person som planlegger å ta en doktorgrad skal velge masterprofil utifra kriteriet "hvilken profil er lettest". 4 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Det er noe som skurrer i mine ører når en person som planlegger å ta en doktorgrad skal velge masterprofil utifra kriteriet "hvilken profil er lettest". Her skurrer det litt, ja. Doktorgrad er såpass krevende at det man bør satse på er fag man lærer mest mulig av. A- eller B-karakter bør være en selvfølge uansett. Lenke til kommentar
Suurfer Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Christeven og Nimard: Jeg respekterer meningen deres og kan på en måte forstå hvorfor det skurrer, men det hadde vært veldig fint hvis dere hadde svart på spørsmålet Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) For å svare på spørsmålet ditt et det profilen Økonomisk Analyse som skal legge det beste grunnlaget for studenter som ønsker å gå videre med en doktorgrad, i følge studierådgivere ved skolen. Noe som betyr at fagene er regnet som noe mer krevende enn FIE og BUS profilene. For å gå videre med en doktorgrad bør du ha en brennende interesse for fagfeltet du velger, det skal også en god del til for at en skole lar deg ta en doktorgrad i det hele tatt. Derfor syntes vi at det er litt rart at du spør etter den profilen det er lettest å få gode karakterer ved. Endret 28. juli 2013 av Christeven Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hvis du velger det fagområdet som appellerer mest til deg (jeg går ut fra at du haren viss peiling, siden du tydeligvis har en bachelor), så er det jo sannsynlig at du gjør det bedre, og har gode forutsetninger for å ta en PhD senere. Lenke til kommentar
kwah Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg skjønner hva du mener. Magefølelsen min sier Økonomisk analyse. Lenke til kommentar
Suurfer Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Hvis du velger det fagområdet som appellerer mest til deg (jeg går ut fra at du haren viss peiling, siden du tydeligvis har en bachelor), så er det jo sannsynlig at du gjør det bedre, og har gode forutsetninger for å ta en PhD senere. Jeg har undersøkt alle masterprofilene og det er de tre (økonomisk analyse, finansiell økonomi og økonomisk styring) som appelerer mest til meg. Men blant de tre så er det ingen som peker seg noe spesielt ut da jeg er interessert i samtlige. For å ta en doktorgrad så man man ha et B snitt eller bedre. Det kan godt hende at jeg klarer å oppnå det med økonomisk analyse, men det er mye safere å velge noe lettere som igjen gir større sjanse for bedre karaktersnitt. Jeg har med andre ord mere å gå på hvis jeg velger Finansiell økonomi eller Økonomisk styring kontra økonomisk analyse. Så det er derfor jeg lurer på hvilke som er lettest. Endret 28. juli 2013 av Suurfer Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Nå tviler jeg ganske sterkt på at snittkarakteren til majoriteten av doktorgradstipendiatene var B, selv om du skriver dette er minstekravet. (Jeg finner ikke noen referanse til dette på nhh sine nettsider?) Du bør nok ha A i de fleste fagene, hvertall i fagene nært relatert til det du vil skrive doktoravhandlingen om. Universiteter/høyskoler lar ikke hvem som helst ta en doktorgrad, det er en flerårig investering for både skolen og deg selv. Det er også vanlig at doktorgradstipendiatene underviser. Med rundt B i snitt må du nok ha en ekstremt overbevisende søknad for å bli vurdert. Dette er kun basert på hvordan jeg har forstått prosessen, du burde kontakte en studierådgiver for mer informasjon. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Alle tall i prosent. Vil kunne gi en pekepinn på vanskeligheten. A B Selvstendig arbeid i FIE (2012) 49,3 45,2 Selvstendig arbeid i FIE (2011) 47,8 43,0 Selvstendig arbeid BUS (2012) 38,5 52,5 Selvstendig arbeid BUS (2011) 33,0 52,3 Selvstendig arbeid ECO (2012) 81,0 19,0 Selvstendig arbeid ECO (2011) 71,4 23,8 A B FIE400N (2012) 23,7 24,5 FIE402N (2012) 18,0 31,3 FIE403 (2012) 13,5 47,4 BUS400N (2012) 14,3 44,9 BUS401 (2012) 8,9 48,0 BUS402 (2012) 10,8 57,5 BUS403 (2012) 8,1 70,3 ECO400 (2012) 20,8 31,3 ECO401 (2012) 12,0 20,0 Term paper 401 30,4 43,5 ECO402 (2012) 44,6 29,3 ECO403 (2012) 15,6 31,3 Lenke til kommentar
Suurfer Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 H.Specter: Tusen takk for opplysningen Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Kor finn du den informasjonen H.Specter? Lenke til kommentar
Suurfer Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Nå tviler jeg ganske sterkt på at snittkarakteren til majoriteten av doktorgradstipendiatene var B, selv om du skriver dette er minstekravet. (Jeg finner ikke noen referanse til dette på nhh sine nettsider?) Du bør nok ha A i de fleste fagene, hvertall i fagene nært relatert til det du vil skrive doktoravhandlingen om. Universiteter/høyskoler lar ikke hvem som helst ta en doktorgrad, det er en flerårig investering for både skolen og deg selv. Det er også vanlig at doktorgradstipendiatene underviser. Med rundt B i snitt må du nok ha en ekstremt overbevisende søknad for å bli vurdert. Dette er kun basert på hvordan jeg har forstått prosessen, du burde kontakte en studierådgiver for mer informasjon. Det med B snitt gjelder doktorgraden på BI. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det med B snitt gjelder doktorgraden på BI. Og det er fortsatt ikke annet enn et minstekrav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå