Gå til innhold

Støydemping av Kipor 700W invertor aggregat

Seig2

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et lite Kipor aggregat som jeg bruker i hytta og noen ganger på biltur (for å lade opp PC, mobil etc).

Er det noen som har forslag til hvordan jeg på best mulig måte kan dempe støy?

Jeg synest den bråker litt vel mye..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og om planen er å være lenge på hytta uten at man bruker bilen, så slenger man opp et solcellepanel, alt etter hvor mye strøm du trenger.

Med mindre det er noe mer spesifikt du skal lade enn mobil/PC, så høres det veldig overkill med et aggregat.

Et batteri og en middels stort solcellepanel vil jo kunne lade slikt.

Men nok om det. Å støyisolere slike maskinelle ting er litt problematisk da det gjerne er forholdsvis dype lyder (litt bedre på de mindre som har litt mer høyfrekvent lyd). Dette er et problem fordi det krever tyngre dempeplater og mye mer isolasjon å stoppe enn høyfrekvente lyder som har langt mindre energi og trenger dårlig gjennom isolasjon.

Problem nr 2, er at du ikke bare kan isolere det fullstendig, da det skal kvitte seg med eksos og mye varme. På så små aggregater så ville jeg vel kanskje ikke håpet på noe mer enn 33 % effektivitet, og du vil nok måtte kvitte deg med i hvert fall 1500-2000W varme.

En måte er derfor å snekre sammen en boks, med flere lag isolasjon på alle sider, og ikke minst i selve skjøtene til veggene så bør det være demping. Og så kan det være greit med noe tyngre asfaltplater eller lignende, samt tykk isolasjon ment for motorrom (fåes kjøpt på f.eks biltema).

Deretter er du nødt til å borre et par hull for isolasjon. Jo mindre hullene er, jo bedre isolering av forskjellige frekvenser. Ser for meg at du trenger noe ala 4x80mm eller 4x 120mm hull med tilsvarende vifter på to motstående vegger. Altså totalt 8 vifter vil nok være mer enn nok, og de fire på den ene veggen vil dytte luft inn, mens de fire andre på den motstående veggen vil dytte luft ut.

Færre vifter kan brukes om man bruker kraftigere. Det vil til syvende og sist være en balansegang mellom nok luftflyt og god nok isolasjon, og at ikke viftene er FOR kraftige slik at de gir et særlig bidrag til støybildet.

Totalt sett så bør du derfor kunne legge opp kabler slik at det blir en ny kontakt på utsiden av boksen for lett tilgang, og du må jo ha litt peiling på å f.eks koble opp et internt strømadapter/strømforsyning som kan levere DC-strøm til viftene. (med mindre man finner noen AC)

Lenke til kommentar

Du kan også revurdere ditt valg av laptop.

Om den gamle må lades veldig ofte, kan du kjøpe den nye MacBook Air, som har 12 timers batterilevetid.

I tillegg er den liten, lett og brukervennlig.

Batteridrevne mobilladere som holder for noen få oppladinger, er også tilgjengelig. Noen av dem har solcelle.

Dermed kan du få ned strømbehovet så du slipper å bruke generatoren så ofte.

Lenke til kommentar

Eller gjør som meg, kjøp et ekstra batteri (eller flere). Har to ekstra i lommeboka for mobilen til og med.

Kjøper man en laptop så har de aller fleste skikkelige laptopene mulighet for flere batterier. Da kan du lade batteriet uten at du trenger å være i nærheten.

Eller et eksternt batteri for den saks skyld. Gjerne kombinert med med Solcellepanel. Selv i Norge hvor sola sjelden viser seg, så klarer det å holde i gang små ting som laptop og mobil om du har to batterier/eksternt batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...