traaoni Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hei Har dette matlab scriptet som vist lengre ned. Jeg lurer på om noen kan forklarer meg i detalj hva de to linjene jeg har i fet skrift betyr? Har litt peiling på fourier transformasjon, men det er 2-3 år siden. Takk for hjelp. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fs = 150; %sampling freq. t = 0:1/Fs:1; %Time vector of 1 second f = 5; %freq. of sine wave x = sin(2*pi*t*f); nfft = 1024; %length of FFT X = fft(x,nfft); %Take fft, padding with zeros so that length(X) %is equal to nfft X = X(1:nfft/2); %FFT is symmetric, throw away second half mx = abs(X); %Take the magnitude of fft of x f = (0:nfft/2-1)*Fs/nfft; %Generate the plot, title and labels. figure(1); plot(t,x); title('Sine Wave Signal'); xlabel('time (s)'); ylabel('amplitide'); figure(2); plot(f,mx); title('Power spectrum of a Sine Wave'); xlabel('Freguency (Hz)'); ylabel('Power'); Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) nfft = 1024; %length of FFT X = fft(x,nfft); %Take fft, padding with zeros so that length(X) %is equal to nfft Jeg kjenner ikke matlab, og antar for det første at man bruker % til kommentarer. nfft = 1024; er da en konstant. X = fft(x,nfft); Regner med at fft (forkortelse for fast fourier transformasjonen) av konstanten definert i linjen ovenfor samt x definert enda lenger oppe. Endret 28. juli 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Har du lest det som står i dokumentasjonen? (help fft, eller doc fft) Y = fft(X,n) returns the n-point DFT. fft(X) is equivalent to fft(X, n) where n is the size of X in the first nonsingleton dimension. If the length of X is less than n, X is padded with trailing zeros to length n. If the length of X is greater than n, the sequence X is truncated. When X is a matrix, the length of the columns are adjusted in the same manner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå