Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til bil for den fjell-og sportsinteresserte


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en ny bruktbil som jeg kan bruke til daglig bruk og tidvis kjøring i kupert terreng, grusveier o.l. Siden det er en førstegangsbil så ligger prisnivået mellom 20-40.000 kroner. Det er ikke mange kriteriene jeg krever av den. God bagasjeplass, god drakraft i bakkene, noenlunde høy avstand til bakken fra karosseriet; eller kortere sagt tilrettelagt for den aktive mannen. Samtidig skal den være driftsøkonomisk og gjennomsnittlig attraktiv. Har ingen preferanser i forhold til merke eller type bil.

 

Er det noen som har forslag til merke og modell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kryss på samtlige punkt kanskje foruten gjennomsnittlig attraktiv (men samtidig utstråler den ikke "hjelp, hele egoet mitt er knyttet til bilen jeg kjører"): http://www.finn.no/f...nnkode=43001243

 

43_412695132_xl.jpg

 

 

Driftsøkonomien er nok bedre enn driftssikkerheten - delene til disse koster ca peanøtter og glansbilder. Mer attråverdig enn Nivaen om den får en annen farge enn sitronsorbét... : http://www.finn.no/f...nnkode=43078350

 

08_1184273959_xl.jpg

 

Mener ikke nødvendigvis akkurat disse bilene. Men Lada Niva og Range Rover Classic er sterke kandidater til kravspec'en din.

Lenke til kommentar

Jepp. Det står "Land Rover recovery unit".

 

 

SLi: for meg utstråler den robust, pålitelig mekanikk og ujålete holdning til bil, frihet fra saueflokken og sans for enkle gleder ;)

 

Mye av det jeg sa var ment for å tulle. Lada Niva er sikkert helt grei, har aldri vært i nærheten av den. Derimot har jeg vært i nærheten av folk som forteller Lada historier og vitser :p

Lenke til kommentar

Lada er supert. Ingen andre biler gir deg til til å gå på dass, hente en ny øl i tillegg til å utføre et motorbytte i løpet av en reklamepause på TV. Selv ble jeg forresten til ved et uhell i en Lada 1500.

 

Når det kommer til det tråden handler om vil jeg si at du burde fire på kravene, eller gå opp i pris...med mindre du kan skru (og helst sveise) selv.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Du er nå søt der du drikker latte i dine urbane klær :roll::love:

 

Det er nok ikke helt meg det der du..

 

Jeg er heller en av de som bruker naturen aktivt, og jeg synes det er topp at motorisert ferdsel som hovedregel er forbudt i utmark her til lands.

 

I år har det blitt litt lite overnatting i naturen, men jeg har da rundet 14 dager i det minste..

Av dette har ca halvparten vært uten telt, resten med.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en ny bruktbil som jeg kan bruke til daglig bruk og tidvis kjøring i kupert terreng, grusveier o.l. Siden det er en førstegangsbil så ligger prisnivået mellom 20-40.000 kroner. Det er ikke mange kriteriene jeg krever av den. God bagasjeplass, god drakraft i bakkene, noenlunde høy avstand til bakken fra karosseriet; eller kortere sagt tilrettelagt for den aktive mannen. Samtidig skal den være driftsøkonomisk og gjennomsnittlig attraktiv. Har ingen preferanser i forhold til merke eller type bil.

 

Er det noen som har forslag til merke og modell?

Mercedes S124 (Mercedes E-klasse mellom 1986 og 1996).

 

Hvis du finner en godt vedlikeholdt bil med ikke alt for mange kilometer på seg, med motorisering som passer ditt behov (lat diesel om du ikke bryr deg mye om effekt, men forbruk og drivstofføkonomi er viktigere, eller en bensin om du trenger noe som er litt friskere).

Disse har veldig god bakkeklaring originalt, og utrolig mye plass.

 

Det du bør se etter er en bil som er nyere enn 1990 (da kom det en stor facelift) og som er utstyrt med noe som heter ASD (det er en diff-sperre som slår inn om bilen begynner å spinne).

 

Vi hadde en diesel S124 i familien med ASD. Og på vinterføre var den helt rå til å ta seg frem i 20 cm nysnø. Og den gikk som et lokomotiv på veien - den lå utrolig stabilt og godt på veien. Å kjøre på gamle anleggsveier som så helt jævlig ut var heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...