Gå til innhold

Bør vi erstatte Norges Grunnlov med "Kardemommeloven"?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Dersom det hadde vært mulig å flytte varene vi distribuerer tollfritt inn i Norge ville deler av min jobb vært meningsløs, nemmelig fordi den kunne like godt blitt gjort i utlandet.  

Høres ut som om din jobb faktisk er meningsløs, ikke fordi den kunne blitt gjort i utlandet, men fordi den ser ut til å bestå i å sørge for at varer kommer seg igjennom tollen.

Man kan vel si at du og tolleren gir hverandre helt unødvendig arbeid, uten at det dere gjør medfører noen ekstra nytte for de som er sluttbrukerne av produktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Franskmannen tjener ganskr nøyaktig halvparten av det jeg gjør men lever alikavell livets glade dager fordi han har lavere levekostnader en det jeg har.

snip...

... og vi vil måtte konkurere som jeg da måtte ha konkurert med franskmannen, som ikke trenger like mye som meg for å få betalt for livets opphold.

Så blir det åpenbare spørsmålet: Hvorfor kan din franske kollega leve livets glade dager på halvparten av det du kan...?

Geir :)

Lenke til kommentar

Og heroin... ;) Sentraldempende generelt er ganske farlig, men etanol frigjør i tillegg dopamin som gjør det svært "vanedannende".

Jeg tror vi har omtrent 300 overdosedødsfall av etanol alene i Norge. I tillegg har vi selvsagt de som dør av senskader, som utgjør langt, langt flere.

300 overdosedødsfall for alkohol (hvis det er et korrekt tall) er jo ekstremt lavt med tanke på at det er noen millioner folk i Norge som drikker alkohol.

Hvis du skal ha noe tall som gir noe mening å sammenlikne må du selvsagt korrigere for antall brukere eller antall ganger det brukes. F.eks hvor stor fare er det for at en alkoholiker som drikker daglig dør av overdose vs hvor stor fare er det for at en sprøytenarkoman herroinist som setter skudd hver dag dør av overdose.

Og alkohol er MYE mindre vanedannende enn en del narkotiske stoffer. Man dør ikke av abstinenser hvis man kutter alkohol på dagen f.eks i motsetning til en del opiater. Det er som sagt noen millioner som drikker alkohol i Norge og relativt sett få som er avhengige, mens for f.eks for folk som bruker herroin så er så og si alle avhengige av det og får kraftige fysiske abstinenser hvis de lar være å ta det en periode.

Du virker som en hjernevasket naiv person som er blitt totalt feilinformert om farene ved en del narkotika og som er totalt cluless når det gjelder hvordan man bruker statistikk og kritisk tenkning.

Lenke til kommentar

Tror du antall ungdommer som har prøvd E i verden er få?

I forhold til alkohol. Ja.

Og det ligger også en vesentlig forskjell i "å ha prøvd noe" og i "å bruke noe" på regelmessig eller semi regelmessig basis. Hvis man tar f.eks antall personer på 15-35 år som drikker alkohol hver 3 helg eller oftere vs antall i samme aldersgruppe som tar MDMA hver 3 helg eller oftere så vil du nok se en vesentlig stor forskjell med mange størrelsesordener større antall som drikker alkohol.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

I forhold til alkohol. Ja.

Og det ligger også en vesentlig forskjell i "å ha prøvd noe" og i "å bruke noe" på regelmessig eller semi regelmessig basis. Hvis man tar f.eks antall personer på 15-35 år som drikker alkohol hver 3 helg eller oftere vs antall i samme aldersgruppe som tar MDMA hver 3 helg eller oftere så vil du nok se en vesentlig stor forskjell med mange størrelsesordener større antall som drikker alkohol.

Jeg tror denne grafen ikke lyver for mye...

http://www.mikesmedi...t_dangerous.jpg

Jeg tror i disse testene også at man tar høyde for at omtrent alle mennesker drikker alkohol....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Igjen. hvem bestemmer hva som er idiotlover?

Du klager på et system og foreslår og erstatte det med nøyaktig samme systemet... Du gir ingen mening. Er det bare klaging for klagingens skyld?

Helt enig med flesvik i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så vanskelig du gjør det da. Stat og forsikring kaller det idag med dagens lover for SKADELIDENDE.

Ville blitt det samme med Kardemommelov.

Du må jo forstå at dette er en fortelling for barn, og forenklet. Det er vel Tante sofie som Anklager, Bastian som dømmer etc...

Så nå forsvarer du altså kardemommeloven for voksne? Kan du bestemme deg? De fleste som du kverulerer med i denne tråden er voksne. Ikke misbruk deres tid unødig er mitt råd til deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, jeg er enig. Det er absurd å snakke om prinsipper. Det er bare egoisme, preferanser og egeninteresser.

Siden jeg ikke er så dum at jeg sykler uten hjelm, eller er i båt uten vest, så trenger jeg heller ikke et påbud. Men siden jeg betaler for andres dårlige helse, kan vi godt ha tvungen registrering av gymming med skritteller, kilometerteller for sykkel, obligatorisk ergometertesting og 3000 meter årlig for alle innbyggere med høy bot dersom man er under ønsket standard for alder og kroppshøyde.

Reduksjon ad absurdum blir absurd for noen av oss.

Det bør være bot og avgiftsbelagt, siden man da kan pumpe penger inn i staten, og blåse opp det sentrale fascistregimet på den måten.

:sleep:

Lenke til kommentar

Så nå forsvarer du altså kardemommeloven for voksne? Kan du bestemme deg? De fleste som du kverulerer med i denne tråden er voksne. Ikke misbruk deres tid unødig er mitt råd til deg.

Nå er det vel du som driver kverulering. Fordi en fortelling er forenklet og for barn, betyr ikke at den ikke har noe å si oss.

Det er Kardemomme loven som blir diskutert, men enkelte ser ut til å leke seg inn i hva Bastian, Tante sofie eller røverne KUNNE ha gjort i et samfunn.

Folk vil alltid gjøre mye rart i vårt samfunn, og idag driver feks samfunnets ledere med utstrakt ulovlig overvåkning av borgerne. De har mulighet til å avlytte oss fra maskinen hvor enn vi er, ifølge nyheter om disse store dataprogrammene....

Dette er eksempel på hva som skjer i vårt samfunn, uten at andre enn FN og enkelte partier er særlig opptatt av det.

Å bryte privatlivets fred med ulovlig overvåking er å plage andre, dermed bryter det med Kardemommeloven vår, men ikke nødvendigvis med norske lover idag.

Lenke til kommentar

Hva hadde skjedd med personer som ikke er snille og greie?

Det går ikke an å dømme noen for å ikke være snill og grei, men det er lov til å oppfordre folk til å forsøke å være det.

Å plage/skade andre kan man derimot dømme mot.

Et eksempel følger..

En ung bilist som nettopp har fått lappen, men fulgte fartsgrensen kjørte desverre inn i en bil og skadet kvinnen i bilen foran seg sånn at hun fikk whiplash.

Altså en skade, et uhell... Dette blir dømt etter skadeloven.

Motsatt en mann dreper en annen mann planlagt overlagt drap.

Da kommer både skade loven og også brudd på "være snill og grei".

Der kan den komme som et tillegg til en sak som er mer alvorlig og gi strengere straff, i et sånt tilfelle så kan man bruke både skade og ikke ha vært snill og grei.

Men det er vanskelig bare å dømme mot snill og grei, da blir det istedenfor en formaning. Men dersom du gjør noe galt, avhengig av situasjonen så kan man få anvendelse for snill og grei.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bare som en tilleggsopplysning til min forrige post:

http://www.theguardi...erous-drug-list

Ecstasy ligger på 17. plass av de 20 farligste "drogene" mens alkohol ligger på 5.

Det står også at de har 44 "deaths" der Ecstasy har vært en årsak, men det er godt kjent at "Ecstasy" kan være så mangt nå til dags, og de fleste piller er forurenset av annet rusk enn MDMA.

Til sammenligning har vi hvert år 300 rene overdosedødsfall av alkohol i Norge hvert år. I tillegg har vi enormt mange dødsfall på grunn av alkoholrelaterte langtidsskader. MDMA har ikke tilsvarende langtidsskader og er ikke farlig for organene våre, med unntak av fare for nedjustering av serotonin-reseptorer ved misbruk. Alkohol, på den annen side, er svært tungt for f.eks lever på grunn av sin relativt lave potens.

Hvordan i alle dager kan dette forsvares?

Der er flere monster tråder om dette temaet her inne. Er det mulig å holde seg til temaet:

Bør vi erstatte Norges Grunnlov med "Kardemommeloven"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå Snakker du om arbeid, jeg snakke om varer.

Jeg ser ikke på arbeid eller arbeidere som varer, men som mennesker. Mennesker kan ha noe som heter arbeidsrettigheter eller menneskerettigheter, iallefall i Norge.

Arbeid er en vare med en pris, lønnen. Mennesker er vanligvis ikke en vare.

En vare har ikke menneskerettigheter, men en arbeider i feks polen, India eller Kina kan ha krav om menneskerettigheter. Men varen har ikke en sånn rettighet.

Virker som du er mest bekymret for nordmenn feks "Degselv" stakkars, mens jeg er mer bekymret for barnearbeidere i 3 verden etc.

Du skjønner vel det at toll etc ikke kan tulle med arbeidsrettighetene du har? Det er vel ikke toll på arbeidere?

Hvor langt ut på viddene har du tenkt å bevege deg? Vis snakker om Norges grunnlov versus kardemomme loven.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Arbeid er en vare med en pris, lønnen. Mennesker er vanligvis ikke en vare.

Hvor langt ut på viddene har du tenkt å bevege deg? Vis snakker om Norges grunnlov versus kardemomme loven.

Ok, men jeg synes så absolutt vi skal ta hensyn til arbeidere i andre land i lovene våres. Jeg synes ikke det er for langt ut på viddene. Høyere krav til HM, Te og kaffeprodusenter, tekstiler etc gir mennesker i andre land bedre liv.

Det står også i Kardemommeloven......

Det står derimot ikke sånne teite ting at du ikke kan ta en øl på brygga etc....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Folk vil alltid gjøre mye rart i vårt samfunn, og idag driver feks samfunnets ledere med utstrakt ulovlig overvåkning av borgerne. De har mulighet til å avlytte oss fra maskinen hvor enn vi er, ifølge nyheter om disse store dataprogrammene....

Hvorfor er det ulovlig? Står PST over loven? http://www.eos-utvalget.no/

Lenke til kommentar

[/size]

Hvorfor er det ulovlig? Står PST over loven? http://www.eos-utvalget.no/

kgun... Det er ulovlig for politiet å avlytte feks mikrofonen i datamaskinen din, eller koble seg på kamera, lese hele loggen din etc...

Det er dette de gjør, og på toppen av det så prøver de å arrestere han som varsler om dette.

Sosialdemokratene i Tyskland er i harnisk. AP i regjering er unnvikende og sier de skal "spørre" amerikanerne om hva dette er for noe....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...