1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Det koster samfunnet massevis å ha folk fengslet av moralske grunner. Alle som sitter i fengsel sitter der av moralske grunner. Mener du her at alle burde bare slippes løs i samfunnet? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Alle som sitter i fengsel sitter der av moralske grunner. Mener du her at alle burde bare slippes løs i samfunnet? Det jeg mener er at det er forskjell på edit: fanger av moralistiske grunner og de som har gjort noe "kriminelt". Med kriminelt mener jeg å feks stjele, rane, utøve vold mot andre. Typ sånne ting. Moralistene skal man passe seg for. Plutselig endag er du selv rammet. Hva om noen lager lover som i Dubai, der det er forbud mot sex før ekteskap? Tull? Nei det er ikke grenser for hva moralister kan finne på. Det å kjøpe/selge narkotika, kjøpe sex, typ slike ting ser ikke jeg på som kriminelt. Det er samfunnet som har laget moraliserende lover om det. Javel, men er ikke det jeg ser på som kriminelt. Det samme gjelder om en 15 åring laster ned film fra piratbukta.. Ikke kriminelt.. Det er ikke noe tyveri med i bildet, men deling av noe som andre har lastet opp. Endret 1. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Det jeg mener er at det er forskjell på moralske fanger og de som har gjort noe "kriminelt". Med kriminelt mener jeg å feks stjele, rane, utøve vold mot andre. Typ sånne ting. Det er også egentlig bare moralsk galt å stjele, siden foll burde passr bedre på tingene sine? Det er egentlig bare moralsk galt med vold siden folk burde kunne forsvare seg? Alle lover er bygget på moral, der er i Norge idag moralsk galt å smugle, produsere og inneha narkotika, viss folk ikke liker dette så gir det dem ingen rett til å se bort i fra lovverket. Det er moralsk galt å bryte enhver lov. Vi kan ikke la lovverket opphøre fordi det koster penger når folk bryter dem? Da kan man jo starte med skjenkebevillings -og alkoholloven Edit: Det som er så fint med liberalister er at det er aldri tyveri når dem vil ha noke, til dømes fildeling. Endret 1. august 2013 av Priim Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Det er også egentlig bare moralsk galt å stjele, siden foll burde passr bedre på tingene sine? Det er egentlig bare moralsk galt med vold siden folk burde kunne forsvare seg? Alle lover er bygget på moral, der er i Norge idag moralsk galt å smugle, produsere og inneha narkotika, viss folk ikke liker dette så gir det dem ingen rett til å se bort i fra lovverket. Det er moralsk galt å bryte enhver lov. Vi kan ikke la lovverket opphøre fordi det koster penger når folk bryter dem? Da kan man jo starte med skjenkebevillings -og alkoholloven Edit: Det som er så fint med liberalister er at det er aldri tyveri når dem vil ha noke, til dømes fildeling. Det er noen lover som er mer verd å forsvare enn andre lover. Loven mot narkotika skaper kun tapere, og kriminaliserer en hel del av befolkningen uten grunn. Handel burde være fri, tollmurer er feil. Jeg ser ikke noe kriminelt med å smugle heller, ofte så er det med å hjelpe folk i samfunnet som har bryllup etc. Samfunnsnyttig arbeid. Jeg selv har ikke noe behov for å bryte loven, men jeg skjønner at andre har det med de avgiftene og regelrytteriet vi har. Det er derfor Kardemommeprinsippet er så edelt og fint å forsvare. Hele greia med internett er at man kan dele ting. Filmer, youtube, bilder, blogger, forum etc. Man kan ikke bare stanse utviklingen fordi noen gamle gretne gubber vil tjene like mye som før. De kan faktisk tjene på det nye om de adopterer Bittorrent teknologi. Jeg hadde gladelig betalt kroner for lovlig fildeling. Endret 1. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Det er noen lover som er mer verd å forsvare enn andre lover. Loven mot narkotika skaper kun tapere, og kriminaliserer en hel del av befolkningen uten grunn. Handel burde være fri, tollmurer er feil. Jeg ser ikke noe kriminelt med å smugle heller, ofte så er det med å hjelpe folk i samfunnet som har bryllup etc. Samfunnsnyttig arbeid. Jeg selv har ikke noe behov for å bryte loven, men jeg skjønner at andre har det med de avgiftene og regelrytteriet vi har. Det er derfor Kardemommeprinsippet er så edelt og fint å forsvare. Viss du virkelig er interessert i å utsette overlønnede Norge for fritt marked så vil jeg gjerne at du presenterer en motmodul som faktisk viser at når her kommer folk og er villig til å gjøre jobben din for 150,- mindre i timen ikke vil påvirke oss negativt. Edit; en lov er ikke til for å skape vinnere eller tapere, den er for å skape et generelt grunnlag for hvordan vi må leve for å kunne oppholde oss i kongeriket. Endret 1. august 2013 av Priim Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Viss du virkelig er interessert i å utsette overlønnede Norge for fritt marked så vil jeg gjerne at du presenterer en motmodul som faktisk viser at når her kommer folk og er villig til å gjøre jobben din for 150,- mindre i timen ikke vil påvirke oss negativt. Jeg snakket først og fremst om varer. Importere arbeidskraft gjør vi i stor grad allerede. Arbeidslivets lover er ikke det samme som toll. Edit: Loven om narkotika er en katastrofe, det er sløsing av politiressurser, skattepenger og skaper kun tapere i samfunnet. Dersom vi utvikler oss så vil vi forkaste slike tåpelige lover. Endret 1. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg snakket først og fremst om varer. Importere arbeidskraft gjør vi i stor grad allerede. Arbeidslivets lover er ikke det samme som toll. Det gjør bare saken enda værre. Hva skal du gjøre når jobben din kan fritt importere produktet du produserer i fra et lavkostland? Ser dere virkelig ikke dette?.. Loven om narkotika skaper ikke større tapere en dem som velger å ta valget å bryte loven, det er mennesker som skaper idiotien, loven er ganske lett og overholde. Endret 1. august 2013 av Priim Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Det gjør bare saken enda værre. Hva skal du gjøre når jobben din kan fritt importere produktet du produserer i fra et lavkostland? Ser dere virkelig ikke dette?.. Hallo? Det gjør vi jo allerede? Det meste idag produseres i Kina, med norske myndigheters velsignelse. Norge eksporterer da mye også, olje og laks etc. Dersom andre hadde nektet å kjøpe norsk laks og olje så hadde vi blitt bra grinete selv. Vi burde importere mer, særlig fra Afrika. Det vil være bedre enn Uhjelp. Afrikanerne er forbannet på EU etc og Norge fordi vi ikke importerer matvarer fra de. Med jordbruket så vet jeg ikke hva man skal gjøre, sentralisering etc eller lignende. Det som er sikkert er at matprisene i Norge er kunstig høye for å subsidiere landbruk. Loven skaper ikke tapere? Jo, det er bevist. Den skaper subkultur, ruskultur, og værre ting. Det å bøtlegge eller fengsle disse narkotika folkene er bare å forverre problemet. Endret 1. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Hallo? Det gjør vi jo allerede? Det meste idag produseres i Kina, med norske myndigheters velsignelse. Norge eksporterer da mye også, olje og laks etc. Dersom andre hadde nektet å kjøpe norsk laks og olje så hadde vi blitt bra grinete selv. Vi burde importere mer, særlig fra Afrika. Det vil være bedre enn Uhjelp. Afrikanerne er forbannet på EU etc og Norge fordi vi ikke importerer matvarer fra de. Med jordbruket så vet jeg ikke hva man skal gjøre, sentralisering etc eller lignende. Det som er sikkert er at matprisene i Norge er kunstig høye for å subsidiere landbruk. Du ignorerer problemstillingen, det forstår eg egentlig godt. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Du ignorerer problemstillingen, det forstår eg egentlig godt. Tingenes tilstand idag mener du? Alt er lagd i Kina, Korea, eller Taiwan. Av klærne jeg eier, tror jeg det meste er produsert i andre land. Tvn min er fra Panasonic er det Japan tro? Høytalerne er produsert i Kina for et svensk firma. Blurayspilleren er fra Japan også.... Det norge produserer bortsett fra mat, olje, laks etc er vel svært lite. Vi har store næringsindustrier i varer som finnes her. Treforedling, olje, oppdrett etc. Jeg tror ikke jeg vet nesten noe som helst annet som er produsert i Norge? Opplys meg gjerne, tror ikke engang turist-trollene er produsert i Norge. Det er fordeler og ulemper med dette, vi nordmenn er bortskjemte folk og vi får varer billig. Jeg har tatt opp problemet med norske klær fra HM i en annen tråd. Ikke fordi det er synd på rike norske kvinner som kjøper kjoler til 40kr, mer det at det er synd på de barna som lager disse klærne i India etc som slaver eller for luselønn. Når det gjelder landbruket i Norge så holdes det kunstig i gang i Norge. Landet har enorm handelslekkasje til Sverige. Jeg vet ikke hvordan man skal gjøre dette, så lenge vi har olje så kan vi jo holde bøndene kunstig i live, og fattige folk som ikke bor nær Sverige kan betale blodpris for mat. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Det koster samfunnet massevis å ha folk fengslet av moralske grunner. Tror du mener "moralistiske" grunner Bare for å oppklare... F.eks er det moralistisk å forby alkohol, men moralsk rett å forby vold. Selv om alkohol ofte fører til økt vold bør fortsatt forbudet være mot vold. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Tror du mener "moralistiske" grunner Bare for å oppklare... F.eks er det moralistisk å forby alkohol, men moralsk rett å forby vold. Selv om alkohol ofte fører til økt vold bør fortsatt forbudet være mot vold. Ja selvfølgelig, det var det jeg mente. Bra du oppklarer hehe.. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Edit: Loven om narkotika er en katastrofe, det er sløsing av politiressurser, skattepenger og skaper kun tapere i samfunnet. Dersom vi utvikler oss så vil vi forkaste slike tåpelige lover. Ja, her har vi et godt eksempel på en moralistisk lov. Det som kjennetegner disse er at de ikke har et offer (utenom diskutabelt den som velger å ta narkotika). Hvis man ser hvor mye politiressurser som blir lagt ned på arrangement med elektronisk musikk (Sensation, Extrema Outdoor etc.) så blir det ganske tydelig at det er MYE viktigere for politiet å ta folk som gjør "umoralske" ting (selv om man ikke skader noen) enn å ta folk som faktisk svindler (hence det interne skrivet som ble lekket for noen år siden om at økokrim under 100.000 ikke skulle prioriteres). Det er en skam at det er slik. Jeg vet om flere tilfeller av grov vold der de tiltalte har sluppet unna, til tross for å ha knust hodeskaller og sendt folk på offentlig betalte sykehus i en måneds tid. Hvis det ikke kan skrives et forelegg på stedet er det ikke så viktig.... Ja selvfølgelig, det var det jeg mente. Bra du oppklarer hehe.. "Den andre siden" er veldig ivrige på å sette opp stråmenn, så det er viktig å ordlegge seg korrekt her Jeg så på svarene du fikk at det var mange som "feiltolket" deg. Jeg skjønte hva du mente, men her er det om å gjøre å finne noe å hakke på... Edit: La meg igjen understreke at jeg personlig IKKE er neo-liberal. Jeg vil ikke radikalt forandre samfunnet, men jeg er sterkt for å definere "kriminalitet" ut fra om det har noe offer eller ikke. Hvis det ikke finnes et offer, har det ikke skjedd noe kriminelt. Norges lover er i det store og hele (om enn noe kompliserte og vage) basert på dette prinsippet, men vi har dessverre en rekke unntak som ikke har noe annet fundament enn moralisme. Dessverre bruker vi enormt mye ressurser på denne typen "kriminalitet" siden det er så mange "forbrytere" å skrive ut forelegg til. Det er rett og slett den enkleste "kriminaliteten" å bekjempe. Endret 1. august 2013 av pifler 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg er absolutt heller ikke neo-liberal.. Bare så det er sagt. Endret 1. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
delfin Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Jeg er absolutt heller ikke neo-liberal.. Bare så det er sagt. Nei, jeg har heller ikke fått det inntrykket av å lese innleggene dine. Det er ikke uvanlig at motdebattanter prøver å tillegge deg meninger du ikke har, for så å dekonstruere disse. Jeg har selv en haug med motargumenter mot en del av de neo-liberalske tankene. Jeg håper vi kan holde oss til tema fremover For å starte: Hvorfor skal noen ha rett til å bestemme at jeg kun har lov til å ruse meg på alkohol, når konsekvensene av at jeg ruser meg på andre (illegale) rusmidler ofte er mye mindre? Hvordan kan det forsvares? Egentlig burde ikke det at konsekvensene er mindre ha så mye å si egentlig, så lenge jeg "betaler" en forsikringspremie i form av avgifter, slik man f.eks gjør med alkohol. En annen sak er at avgiftene for alkohol og sigaretter er for høye (moralisme) i forhold til samfunnets nettokostnader, men det trenger vi ikke å ta i denne tråden Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Tingenes tilstand idag mener du? Alt er lagd i Kina, Korea, eller Taiwan. Av klærne jeg eier, tror jeg det meste er produsert i andre land. Tvn min er fra Panasonic er det Japan tro? Høytalerne er produsert i Kina for et svensk firma. Blurayspilleren er fra Japan også.... Det norge produserer bortsett fra mat, olje, laks etc er vel svært lite. Vi har store næringsindustrier i varer som finnes her. Treforedling, olje, oppdrett etc. Jeg tror ikke jeg vet nesten noe som helst annet som er produsert i Norge? Opplys meg gjerne, tror ikke engang turist-trollene er produsert i Norge. Det er fordeler og ulemper med dette, vi nordmenn er bortskjemte folk og vi får varer billig. Jeg har tatt opp problemet med norske klær fra HM i en annen tråd. Ikke fordi det er synd på rike norske kvinner som kjøper kjoler til 40kr, mer det at det er synd på de barna som lager disse klærne i India etc som slaver eller for luselønn. Når det gjelder landbruket i Norge så holdes det kunstig i gang i Norge. Landet har enorm handelslekkasje til Sverige. Jeg vet ikke hvordan man skal gjøre dette, så lenge vi har olje så kan vi jo holde bøndene kunstig i live, og fattige folk som ikke bor nær Sverige kan betale blodpris for mat. Du forstår at når man snakker om produkt trenger ikke det å være varer? Jeg leverer et produkt på min arbeidsform igjennom tall og resultater, det har for selskapet en merkostnad i min lønn siden jeg jobber i Norge kontra en med tilsvarende stilling i Frankrike, hvordan vet jeg det? Jo fordi det er 2 personer med en tilsvarende stilling i europa. Franskmannen tjener ganskr nøyaktig halvparten av det jeg gjør men lever alikavell livets glade dager fordi han har lavere levekostnader en det jeg har. Min jobb kan bli gjort fra utlandet men av praktiske tollmessige årsaker blir jobben gjort i Norge (også fordi vi har en enorm kundebase her) Dersom det hadde vært mulig å flytte varene vi distribuerer tollfritt inn i Norge ville deler av min jobb vært meningsløs, nemmelig fordi den kunne like godt blitt gjort i utlandet. Sånn er det for alle kontor jobber også. Kan et selskap spare penger så gjør dem det, forsvinner toll og moms så er vi ubeskyttet i vår overlegne private økonomi og vi vil måtte konkurere som jeg da måtte ha konkurert med franskmannen, som ikke trenger like mye som meg for å få betalt for livets opphold. Jeg skal gjøre det enkelt for deg: uavhengig av hva du gjør på din arbeidsplass, kunne det vært gjort billigere av andre eller andre plasser? Endret 1. august 2013 av Priim Lenke til kommentar
delfin Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Bare som en tilleggsopplysning til min forrige post: http://www.theguardian.com/science/2009/nov/02/david-nutt-dangerous-drug-list Ecstasy ligger på 17. plass av de 20 farligste "drogene" mens alkohol ligger på 5. Det står også at de har 44 "deaths" der Ecstasy har vært en årsak, men det er godt kjent at "Ecstasy" kan være så mangt nå til dags, og de fleste piller er forurenset av annet rusk enn MDMA. Til sammenligning har vi hvert år 300 rene overdosedødsfall av alkohol i Norge hvert år. I tillegg har vi enormt mange dødsfall på grunn av alkoholrelaterte langtidsskader. MDMA har ikke tilsvarende langtidsskader og er ikke farlig for organene våre, med unntak av fare for nedjustering av serotonin-reseptorer ved misbruk. Alkohol, på den annen side, er svært tungt for f.eks lever på grunn av sin relativt lave potens. Hvordan i alle dager kan dette forsvares? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Du forstår at når man snakker om produkt trenger ikke det å være varer? Jeg leverer et produkt på min arbeidsform igjennom tall og resultater, det har for selskapet en merkostnad i min lønn siden jeg jobber i Norge kontra en med tilsvarende stilling i Frankrike, hvordan vet jeg det? Jo fordi det er 2 personer med en tilsvarende stilling i europa. Franskmannen tjener ganskr nøyaktig halvparten av det jeg gjør men lever alikavell livets glade dager fordi han har lavere levekostnader en det jeg har. Min jobb kan bli gjort fra utlandet men av praktiske tollmessige årsaker blir jobben gjort i Norge (også fordi vi har en enorm kundebase her) Dersom det hadde vært mulig å flytte varene vi distribuerer tollfritt inn i Norge ville deler av min jobb vært meningsløs, nemmelig fordi den kunne like godt blitt gjort i utlandet. Sånn er det for alle kontor jobber også. Kan et selskap spare penger så gjør dem det, forsvinner toll og moms så er vi ubeskyttet i vår overlegne private økonomi og vi vil måtte konkurere som jeg da måtte ha konkurert med franskmannen, som ikke trenger like mye som meg for å få betalt for livets opphold. Nå Snakker du om arbeid, jeg snakke om varer. Jeg ser ikke på arbeid eller arbeidere som varer, men som mennesker. Mennesker kan ha noe som heter arbeidsrettigheter eller menneskerettigheter, iallefall i Norge. En vare har ikke menneskerettigheter, men en arbeider i feks polen, India eller Kina kan ha krav om menneskerettigheter. Men varen har ikke en sånn rettighet. Virker som du er mest bekymret for nordmenn feks "Degselv" stakkars, mens jeg er mer bekymret for barnearbeidere i 3 verden etc. Du skjønner vel det at toll etc ikke kan tulle med arbeidsrettighetene du har? Det er vel ikke toll på arbeidere? Endret 1. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Bare som en tilleggsopplysning til min forrige post: http://www.theguardian.com/science/2009/nov/02/david-nutt-dangerous-drug-list Ecstasy ligger på 17. plass av de 20 farligste "drogene" mens alkohol ligger på 5. Det står også at de har 44 "deaths" der Ecstasy har vært en årsak, men det er godt kjent at "Ecstasy" kan være så mangt nå til dags, og de fleste piller er forurenset av annet rusk enn MDMA. Til sammenligning har vi hvert år 300 rene overdosedødsfall av alkohol i Norge hvert år. I tillegg har vi enormt mange dødsfall på grunn av alkoholrelaterte langtidsskader. MDMA har ikke tilsvarende langtidsskader og er ikke farlig for organene våre, med unntak av fare for nedjustering av serotonin-reseptorer ved misbruk. Alkohol, på den annen side, er svært tungt for f.eks lever på grunn av sin relativt lave potens. Hvordan i alle dager kan dette forsvares? Det er et veldig enkelt svar og jeg leste igjennom 3ganger bare for å konstantere at det er noe du tydeligvis ignorerer. Der har litt med antall brukere, lag et prosent stykke der du ser på antall dødsårsaker per bruker. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. august 2013 Rapporter Del Skrevet 1. august 2013 Det er et veldig enkelt svar og jeg leste igjennom 3ganger bare for å konstantere at det er noe du tydeligvis ignorerer. Der har litt med antall brukere, lag et prosent stykke der du ser på antall dødsårsaker per bruker. Tror du antall ungdommer som har prøvd E i verden er få? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå