Gå til innhold

Bør vi erstatte Norges Grunnlov med "Kardemommeloven"?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[/size]

Så hvor går grensen for individuell frihet og statens ansvar med å utforme gode påbud?

Nei, jeg er enig. Det er absurd å snakke om prinsipper. Det er bare egoisme, preferanser og egeninteresser.

Siden jeg ikke er så dum at jeg sykler uten hjelm, eller er i båt uten vest, så trenger jeg heller ikke et påbud. Men siden jeg betaler for andres dårlige helse, kan vi godt ha tvungen registrering av gymming med skritteller, kilometerteller for sykkel, obligatorisk ergometertesting og 3000 meter årlig for alle innbyggere med høy bot dersom man er under ønsket standard for alder og kroppshøyde. Det bør være bot og avgiftsbelagt, siden man da kan pumpe penger inn i staten, og blåse opp det sentrale fascistregimet på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av de innsatte i norske fengsler er narkodømte? Disse ville blitt løslatt umiddelbart under kardemommeloven.

Det er en veldig god ide. Narkodømte har lite i fengsel å gjøre. Isåfall skulle alle butikkeiere, pubeiere, utesteder og folk som jobber i vinmonopol og Staten selv i fengsel.

Alkohol er et av de farligste stoffene som finnes, sammen med sigaretter.

Lenke til kommentar

Det er en veldig god ide. Narkodømte har lite i fengsel å gjøre. Isåfall skulle alle butikkeiere, pubeiere, utesteder og folk som jobber i vinmonopol og Staten selv i fengsel.

Alkohol er et av de farligste stoffene som finnes, sammen med sigaretter.

Og heroin... ;) Sentraldempende generelt er ganske farlig, men etanol frigjør i tillegg dopamin som gjør det svært "vanedannende".

Jeg tror vi har omtrent 300 overdosedødsfall av etanol alene i Norge. I tillegg har vi selvsagt de som dør av senskader, som utgjør langt, langt flere.

Lenke til kommentar

Ja, dagens lover? Tittelen er "bør vi erstatte dagens lover med kardemommeloven". Så for å defineres som "skadelidende" må du referere til dagens lover. Det bryter jo med hele poenget.

Med andre ord kan vi oversette "du skal ikke skade andre" med "du skal ikke bryte norsk lov", noe som i og for seg ikke forandrer noe som helst.

Vil bare til livs meningsløsheten i forslaget her.

Tittelen er "Bør vi erstatte Norges Grunnlov med "Kardemommeloven"?"

Jeg tror det bare er skatteflyktning som argumenterer for å fjerne norges lover. Jeg tror de fleste er enige med meg i at man ikke trenger å fjerne de lovene som kan forankres i kardemommeloven. Jeg ser for meg en smått revidert bok, der vi fjerner de lovene som er utelukkende moralistiske f.eks

Lenke til kommentar

Ja?

Mener du virkelig det? At så lenge flertallet tjener på det, så kan de gjøre hva de vil med mindretallet? Individet har ingen verdi overhodet?

Dobbeltmoralismen med at man tillater Alkohol, piller, tobakk og kaffe og ikke andre stoffer er iallefall en grunn..

Det må du gjerne mene (og jeg er forsåvidt enig med deg), men det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om at det er sånn at så lenge samfunnet blir bedre av å sette noen i fengsel, så bør vedkommende settes i fengsel. Hvis man mener det, så har man fullstendig utslettet individets egenverdi og menneskerettigheter.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig det? At så lenge flertallet tjener på det, så kan de gjøre hva de vil med mindretallet? Individet har ingen verdi overhodet?

Det må du gjerne mene (og jeg er forsåvidt enig med deg), men det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om at det er sånn at så lenge samfunnet blir bedre av å sette noen i fengsel, så bør vedkommende settes i fengsel. Hvis man mener det, så har man fullstendig utslettet individets egenverdi og menneskerettigheter.

Tror det er misforståelser på gang her jeg. Dere ordlegger dere litt forvirrende/kort.

Den som gjør skade mot fornærmede bør komme i fengsel.

Det å kjøpe narkotika er feks et valg man tar. Man velger også å ta heroin for første gang. Det bør ikke komme som noen bombe på folk at man kan bli avhengig av heroin heller.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tror det er misforståelser på gang her jeg. Dere ordlegger dere litt forvirrende/kort.

Den som gjør skade mot fornærmede bør komme i fengsel.

Det å kjøpe narkotika er feks et valg man tar. Man velger også å ta heroin for første gang. Det bør ikke komme som noen bombe på folk at man kan bli avhengig av heroin heller.

Det er det samme med alkohol, kaffe og tobakk. Det er svært sjelden noen langere tvinger folk til å kjøpe..

Doplangere kan ikke bebreides for hva folk velger å kjøpe, mener nå jeg iallefall.

http://www.beveraged...-says-scientist

Man blir avhengige av kaffe også, men Kiwi, eller kafeen kan ikke bebreides for at jeg drikker mye kaffe. Jeg drikker kaffe etter middag fordi jeg liker det. Det er et valg jeg tar selv fordi jeg er voksen.

Dersom du ikke forstår hva et innlegg sier, hvorfor svarer du på det? Og hvorfor drar du din enkle variant av hele legaliserings-regla her?

Priim argumenterer implisitt med at å slippe ut alle narkodømte fra fengsel ikke er ønskelig/gunstig/bra fordi det "ikke gagner samfunnet". Jeg spør ham om han virkelig mener at det eneste kriteriet for å slippe ut av (eller da evt. settes inn i fengsel) er hvorvidt din frihet "gagner samfunnet". Jeg spør ikke om mer, jeg spør ikke om mindre. Du svarer med en masse tull og klager på misforståelser.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke forstår hva et innlegg sier, hvorfor svarer du på det? Og hvorfor drar du din enkle variant av hele legaliserings-regla her?

Priim argumenterer implisitt med at å slippe ut alle narkodømte fra fengsel ikke er ønskelig/gunstig/bra fordi det "ikke gagner samfunnet". Jeg spør ham om han virkelig mener at det eneste kriteriet for å slippe ut av (eller da evt. settes inn i fengsel) er hvorvidt din frihet "gagner samfunnet". Jeg spør ikke om mer, jeg spør ikke om mindre. Du svarer med en masse tull og klager på misforståelser.

Hva er tull mener du?

Jeg har jo bare kommet med min mening og fakta?

Lenke til kommentar

Nei, det holder i massevis at man anser grunnene for at de sitter der for ikke å være gode nok.

Gjør du en kriminell handling som livets opphold vet du utmerket godt hva du gjør, om du mener det er rett eller galt og uenig eller ikke er likegyldig. Loven er her idag og uansett om man forandrer dem burde man ikke renvaske disse menneskene. Eller deres handlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...