Gå til innhold

Bør vi erstatte Norges Grunnlov med "Kardemommeloven"?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du forstår altså ikke begrepet rettergang.

Har du endret syn etter din første inntreden i tråden?

Poenget mitt har hele tiden vært at det er LOVENS IDEOLOGI som er det viktige i historien, og ikke historien rundt. Det er heller ikke viktig at ideen kom fra Egner og er myntet på barn.

Forskjellen mellom våre syn er jo at du vil ha et samfunn gjennomsyret av regler som ikke nødvendigvis har å gjøre med å plage andre, du vil ha påbud med redningsvest, og det ene og det andre.

Jeg og andre tror at folk selv klarer å bestemme sånt, vi vil ikke ha masse regler vi må følge kontinuerlig. Det er så irriterende at Storebror Staten hele tiden skal bestemme alt for oss, akkurat som i en barnehage.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Poenget mitt har hele tiden vært at det er LOVENS IDEOLOGI som er det viktige i historien, og ikke historien rundt.

LOVENS IDEOLOGI

Er det et nytt vaskemiddel eller prøver du å gjemme deg bak tåkeprat?

Det er heller ikke viktig at ideen kom fra Egner og er myntet på barn.

Det må du gjerne mene. Du blir ikke mer overbevisende om du mener det.

Forskjellen mellom våre syn er jo at du vil ha et samfunn gjennomsyret av regler som ikke nødvendigvis har å gjøre med å plage andre, du vil ha påbud med redningsvest, og det ene og det andre.

Ikke projiser et syn ned på meg som jeg ikke har. Det var for øvrig vanlig retorikk fra mange av dem som har forlatt forumet eller er blitt svært så tause.

Jeg vil ha et optimalt og ikke et maksimalt lovverk. Jeg har så stor tro på at norske lovgivere at de hele tiden jobber med å optimalisere lovverket og tilpasse det nye tider og utfordringer. Lover er ikke noe som endres med et pennestrøk i et moderne samfunn.

Jeg og andre tror at folk selv klarer å bestemme sånt, vi vil ikke ha masse regler vi må følge kontinuerlig. Det er så irriterende at Storebror Staten hele tiden skal bestemme alt for oss, akkurat som i en barnehage.

Er det ikke du som argumenterer for en lov som fortelles for barn i barnehager?

Ikke noe nødvendig med rettergang i et mikrosamfunn som Kardemomme. Røverne kidnappet Sofie og ble tatt på fersk gjerning.

• Hvor stort må samfunnet være for at det ikke er et mikrosamfunn?
  • Vil du ha rettergang i et makrosamfunn?

Lenke til kommentar

Er det et nytt vaskemiddel eller prøver du å gjemme deg bak tåkeprat

Du forstår vel hva jeg mener når jeg sier at det er lovens ideologi jeg bryr meg om? Dvs at man ikke skal plage andre, og at man skal være snill og grei, og forøvrig kan man gjøre hva man vil

En fri lov, som ikke er moraliserende

Ikke projiser et syn ned på meg som jeg ikke har. Det var for øvrig vanlig retorikk fra mange av dem som har forlatt forumet eller er blitt svært så tause.

Jeg vil ha et optimalt og ikke et maksimalt lovverk. Jeg har så stor tro på at norske lovgivere at de hele tiden jobber med å optimalisere lovverket og tilpasse det nye tider og utfordringer. Lover er ikke noe som endres med et pennestrøk i et moderne samfunn.

Vel, var det ikke du som snakket for å få flere regler dvs påbud om redningsvest? Jeg synes vi har altfor mange regler her i landet, noen av dem er så idiotiske at utlendingene ler av oss.

Er det ikke du som argumenterer for en lov som fortelles for barn i barnehager?

Har det noe å si at den fortelles i en barnehage når den er genial?

Er det et nytt vaskemiddel eller prøver du å gjemme deg bak tåkeprat?

Tåkeprat er det du som kommer med. Vaskemiddel? Er det ditt argument?

Jeg har ikke den samme troen, flere gangene lager de lover som er mot sin virkning eller rett og slett idiotiske. Utformet av Broilere uten erfaring i det virkelige samfunn, som bygger lover for billige politiske poeng.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du forstår vel hva jeg mener når jeg sier at det er lovens ideologi jeg bryr meg om? Dvs at man ikke skal plage andre, og at man skal være snill og grei, og forøvrig kan man gjøre hva man vil

En fri lov, som ikke er moraliserende

Slike forenklinger er det kun utopister som vil ha.

Vel, var det ikke du som snakket for å få flere regler dvs påbud om redningsvest? Jeg synes vi har altfor mange regler her i landet, noen av dem er så idiotiske at utlendingene ler av oss.

Redningsselskapet vil ha flere på sjøen. Jeg stoler mer på dem enn på deg.

Har det noe å si at den fortelles i en barnehage når den er genial?

Hva med Arrow's impossibility theorem: http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow's_impossibility_theorem

Er det genialt? Studer det nøye og send det med flere lignende resultater:

på sirk til piratpartiets ledere. Ble det for vanskelig?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om jeg (eller min eiendom, dvs hunden min) skader andres eiendom har jeg brudt Kardemommeloven, og jeg vil være ansvarlig for å reparere skadene (dvs fjerne skiten).

Kardemommeloven sier ingen ting om skadeerstatning det er noe du utleder av loven etter eget hode. Man kan stort sett utlede det man vil fra den loven.

Loven legger opp til komplett anarkistisk diktatur med Bastian som diktator.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se vil du kunne gjøre det ettersom du ikke skader vedkommendes eiendom. Utsikten er ikke noe du eier.

Javel, la oss si jeg planter det der med hensikt å blokkere utsikten din da?

Det er vel ikke særlig greit, og må jo være fryktelig plagsomt for din del. Hva hindrer deg i å appellere til "kardemommeloven"?

Endret av McDuck_
Lenke til kommentar

Kardemommeloven sier ingen ting om skadeerstatning det er noe du utleder av loven etter eget hode. 

Ja, dette er vel den klareste svakheten ved Kardemommeloven, men det er vel ganske så åpenbart for de fleste at om du har påført andre skader er du fullt ansvarlig for å erstatte skadene du har forårsaket.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Såvidt jeg kan se vil du kunne gjøre det ettersom du ikke skader vedkommendes eiendom. Utsikten er ikke noe du eier.

Helt feil i følge norsk lov. Man har måttet betale flere hundre tusen i erstatning for å stenge utsikten (skyggelegge) annen manns eiendom. Slike og lignende tvister er svært vanlige i Egners Norge.

Noen tar saken i egne hender og sager ned naboens tre.

Lenke til kommentar

Helt feil i følge norsk lov. Man har måttet betale flere hundre tusen i erstatning for å stenge utsikten (skyggelegge) annen manns eiendom. Slike og lignende tvister er svært vanlige i Egners Norge.

Noen tar saken i egne hender og sager ned naboens tre.

Det har kanskje noe med tap av verdi på eiendom da eller? Uten at jeg vet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, dette er vel den klareste svakheten ved Kardemommeloven, men det er vel ganske så åpenbart for de fleste at om du har påført andre skader er du fullt ansvarlig for å erstatte skadene du har forårsaket.

Nei hva som er åpenbart, varierer fra menneske til menneske, land til land og kultur til kultur. Det kan vel endog hevdes at våre holdninger reflekteres av de lover vi har.

Lenke til kommentar

Javel, la oss si jeg planter det der med hensikt å blokkere utsikten din da?

Det er vel ikke særlig greit, og må jo være fryktelig plagsomt for din del. Hva hindrer deg i å appellere til "kardemommeloven"?

Jeg forhindres vel ved at jeg støtter den forenklede versjonen av Kardemommeloven som ikke inneholder paragrafen "man SKAL være grei og snill".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det har kanskje noe med tap av verdi på eiendom da eller? Uten at jeg vet.

Ja, og mitt vakre tuntre trenger ikke være vakkert for naboen. Vi er ikke et sosialistisk samfunn der alle står i mål og har samme mening. Hva om Bastian utvikler seg i kriminell retning, blir senil eller ruser seg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg forhindres vel ved at jeg støtter den forenklede versjonen av Kardemommeloven som ikke inneholder paragrafen "man SKAL være grei og snill".

Siste krampetrekning i forsvaret av et anarkistisk kaos?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...