Shopaholic Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Heisann. Kan nesten ikke vente med å få mac pro, som jeg bestilte som skole-pc. Skal altså begynne 1 VGS. Bestilte maccen med en gang det var åpent for "kjøp", og har fått en mail om at de har fått godkjent at jeg har fått studieplass. Så, derfor er mitt spørsmål: Når får jeg maccen. Har hørt at mac-folk får den tidligere enn vanlig hp-pc. Takk for svar! Endret 7. august 2013 av Shopaholic Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Det er bare til å smøre seg med tålmodighet. Jeg har også bestilt mac, men jeg bestilte den 27 juni, men den har ikke kommet enda. Du har vel bestilt mye tidligere enn meg. Tror ikke det er så mye ventetid igjen. Men hvilke mac kjøpte du? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Kan man bestille det som skole PC eller er dette bare til privat skolene? Trodde HP dritet var et must jeg Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Kan man bestille det som skole PC eller er dette bare til privat skolene? Trodde HP dritet var et must jeg Offentlig skole også 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Offentlig skole også Whaaaaat? Dette må gjøres! Mitt første spørsmål: Hvordan?? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Whaaaaat? Dette må gjøres! Mitt første spørsmål: Hvordan?? Det kommer an på skolene & Fagene du velger. 1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Det er bare til å smøre seg med tålmodighet. Jeg har også bestilt mac, men jeg bestilte den 27 juni, men den har ikke kommet enda. Du har vel bestilt mye tidligere enn meg. Tror ikke det er så mye ventetid igjen. Men hvilke mac kjøpte du? Kjøpte mac pro Kan man bestille det som skole PC eller er dette bare til privat skolene? Trodde HP dritet var et must jeg Dette gjelder også offentlige og privatskoler. Det er slik at noen skoler anbefaler HP. Skolen som jeg skal gå på anbefaler HP, men jeg vil heller ha Mac. Konklusjon: valgte heller å kjøpe Mac Pro Endret 2. august 2013 av Shopaholic Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg skal på elektro, så de anbefalte meg en HP maskin. Men jeg ville heller ha en mac, siden jeg har alltid hat Windows. Men skal kjøre windows og mac os x samtidig, så dette vil ikke bli et problem for meg. Håper maskinene kommer snart! Lenke til kommentar
sprettass Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Du kan kjøre Windows på mac, samtidig med dette programmet: http://www.parallels.com/ Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Du kan kjøre Windows på mac, samtidig med dette programmet: http://www.parallels.com/ Ja jeg vet det Det er det jeg skal bruke. Endret 2. august 2013 av winmedi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Kjøpte mac pro Dette gjelder også offentlige og privatskoler. Det er slik at noen skoler anbefaler HP. Skolen som jeg skal gå på anbefaler HP, men jeg vil heller ha Mac. Konklusjon: valgte heller å kjøpe Mac Pro Hvor i landet bor du? Er det du som betaler fulle prisen for Mac'en eller skolen? Så og si alle videregående i Bergens området bruker HP bortsett fra privat skolene, og sånn som det er her så skriver du under på papirer når du starter på skolen også får du bare HP, trodde ikke man hadde noe valg på akkurat det. Endret 2. august 2013 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvor i landet bor du? Er det du som betaler fulle prisen for Mac'en eller skolen? Så og si alle videregående i Bergens området bruker HP bortsett fra privat skolene, og sånn som det er her så skriver du under på papirer når du starter på skolen også får du bare HP, trodde ikke man hadde noe valg på akkurat det. Dette startet i år. Dette er helt nytt. Det var sånn før, men nå har det kommet en ny ordning. Her er linken http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Elev-PC/Modellar-og-prisar/ Dette er kun for elever som skal begynne på VG1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Dataen får man noen dager etter skolestart. Tviler på at de som har bestilt Mac får den tidligere. Noen linjer krever også Windows, så vær forberedt på å kjøpe Windows om du har kommer inn på tekniske linjer (feks TAF) med en del bruk av spesial-programmer. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 ^ Viktig å huske på dette. Da jeg gikk Elektro VG1 (VG2 og VG3 også for den saks skyld), var det flere av programmene vi brukte som ikke hadde støtte for Mac. Noen av disse programmene var også essensielle for læringen og ble mye brukt. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Whaaaaat? Dette må gjøres! Mitt første spørsmål: Hvordan?? Nå jobber jeg i IT-avdelingen på en videregående skole og ihvertfall alle skoler innenfor Akershus Fylkeskommune har nå startet en ny ordning som går utpå at elevene på VG1 ikke får PC av oss, men må kjøpe sin egen. De har da muligheten til å ta med sin nåværende bærbare PC hvis man har det eller muligheten til å kjøpe PC/Mac gjennom fylket hvor de da får de samme service avtalene som elevene på VG2 og VG3 nå har. Personlig er jeg ikke så veldig positiv til denne ordningen da jeg tror det fort kan bli mye tull i lengden, men blir spennende å se hvordan det går. Det som derimot er bra er at jeg tror elevene nå vil ta mer vare på maskinene sine enn tidligere år! 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Håper det er greit jeg spør ettersom du mulig har styring på det, ChristofferRudi. Hvis en elev bestiller en maskin via fylkeskommunen. For eksempel en Macbook, men ved skolestart så bruker eleven en PC han/hun har hatt fra før, og bruker den hele året. Kan det få noen konsekvenser av noe slag, eller har ikke skolen så mye system på det? Lenke til kommentar
C.. Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Hvis en elev som nå skal begynne VG1 og har bestilt PC/Mac gjennom fylkeskommunen så har vi så vidt jeg vet ingen oversikt over dette og vil da ikke ha noen konsekvenser med eventuelle salg eller lignende da dette i teorien er en maskin som like så godt kunne blitt kjøpt på Elkjøp. Bare at disse har innlagte serviceavtaler med satte priser, så hvis for eksempel skjermen på en HP maskin knuses så blir den byttet i løpet av en uke og eleven må betale en egenandel. Forskjellen nå er at eleven selv må melde sagen inn til HP, vi har ikke noe det å gjøre. Jeg skal ikke si noe helt sikkert foreløpig da alt ikke er helt klart enda, finner ut mer enda nærmere skolestart, men er relativt sikker på at det er sånn jeg sa ovenfor. Derimot de som nå går VG2 og VG3 vil det ha konsekvenser med å for eksempel selge maskinen da denne er "våres" og de maskinene er lagt inn i et spesielt system vi har på skolen med all informasjon om hvem som eier maskinen osv osv. Endret 2. august 2013 av ChristofferRudi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Dette virket rimelig interessant, det er billigere å kjøpe 15 tommeren Retina Macbooken enn å kjøpe den på eplehuset? Samt at du får 3 års Protection plan? To ting, er det for sent å gjøre dette nå og vil det funke fint på TIP ved bruk av bootcamp/vmware? Endret 2. august 2013 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Tenker jo at det er sikkert mange som vil se på det som en god deal. Er jo ganske gode priser på disse HP-maskinene, og er vel noe avslag på Mac, så er vel kanskje mange som skaffer seg en rett og slett pga. prisen, men heller bruker en annen på skolen. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Hva som lønner seg og ikke ved kjøp skal ikke jeg blande meg opp i. De som skal kjøpe ny maskin til skolestart anbefaler jeg uansett å velge mellom valgene dere har fra fylkeskommunen som er 2 maskiner fra HP en helt ok maskin og en som er litt kraftigere og det samme med Mac. Så vidt jeg vet kan man bestille PC helt frem til april, dette skal dere ha fått brev om. Med tanke på maskiner til de forskjellig linjene vet jeg ikke noe om hva slags programvare som brukes der dessverre. Jeg ville nok anbefalt PC uansett, men har en følelse på at det blir mye Mac på skolene fremover Edit: Husk på det jeg skrev tidligere - Hvis for eksempel skjermen på en HP maskin knuses så blir den byttet i løpet av en uke og eleven må betale en egenandel. Forskjellen nå er at eleven selv må melde saken inn til ATEA, vi har ikke noe det å gjøre. Et annet eksempel er misting av lader som skjer flere ganger hver eneste dag. Tidligere var det bare å komme til oss å melde inn saken, eleven betalte en egenandel og fikk ny lader med en gang. Nå må eleven selv melde inn sagen til ATEA som igjen da sender en ny lader hjem til eleven med en faktura. Hvordan det er med Mac vet jeg ikke da skolen jeg jobber på ikke har hatt Mac i systemet tidligere. Endret 2. august 2013 av ChristofferRudi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå