Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Klassisk hersketeknikk:

Eller en tråd om temaet der man kan skrive det man mener er relevant om temaet.

Finn en fryktelig fiende flest mulig kan være enige om er en fiende (anakro kapitalisme), assosier denne med de meningsmotstanderne man vil skade (det nærmeste man kommer anakro kapitalisme er Frp), uten å si at disse er det samme. Voila - man har konstruert et skremmebilde av sin meningsmotstander - som atpåtil ikke kan kritiseres fordi et hvert motangrep fra disse meningsmotstanderne er ugyldig fordi man enkelt hevder at skremmebildet bare gjelder den originale fienden (anakro kapitalisme).

Kan du finne noen norsk organisasjon som er nærmer anarko kapitalismen enn Civita? Slik jeg lærte å kjenne Civitas forløper - Libertas, så var det en ultraliberalistisk organisasjon. Etter mitt syn ligger ultra liberalismen og anarko kapitalismen ganske nær hverandre. Ville du kalt det hersketeknikk om jeg hevdet at Arbeiderpartiet er nærmere Sv enn Venstre og Høyre? Anders Lange

I det meste av etterkrigstiden reiste Anders Lange land og strand rundt og agiterte for mer personlig frihet, lavere skatter og avgifter og mindre byråkrati. I sin tid var Lange kanskje Norges mest kjente agitator og en yndet foredragsholder i borgerlige kretser. Han ble ikke rik av denne virksomheten, men fikk allikevel skaffet seg et lite småbruk i Heggedal vest for Oslo etter å ha mottatt en pengegave fra næringslivsorganisasjonen Libertas.

Så du mener jeg tar feil når jeg hevder at FrP er det partiet med innflytelse i Norge som ligger nærmest anarko kapitalismen? DLF ligger antagelig nærmere.

Hva blir det neste?

Kanskje arbeiderpartiet. Der er en selværklært anarko kapitalist på dette forumet. Her

http://www.diskusjon...ortDir%5D=&st=0

finner du vedkommendes innlegg. Bla gjennom titlene og vurder om det ikke er relevant med en tråd om anarko kapitalismen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bare se på ditt forrige innlegg. Nå har du dreid anarko kapitalisme-tråden over på anti-Frp.

Nei.

Jeg kommenterer en som kommenterer det jeg sier om FrPs liberalistiske (nærmest anarkistiske) syn på norsk landbruk. Jeg nevner det som eksempel på en del av FrPs politikk som ligger nær den anarko kapitalistiske ideologien. Jeg begrunner hvorfor partiets leder etter mitt syn har et altfor enkelt syn på norsk distrikts og landbrukspolitikk.

Kan du ikke komme med mer enn påstader om hersketeknikk og si hvor jeg tar feil?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Da må du kanskje sitere noe konkret. At jeg mener at SP er nasjonalsjåvinister og proteksjonistiske kan knapt tas til inntekt for at jeg "forsvarer den som er størst og mest dominerende". At jeg frykter at deres politikk kan føre til represalier fra EU kan ikke tas til inntekt for at jeg"forsvarer den som er størst og mest dominerende".

Jeg opplever at du foretrekker EUs fremfor Norges landbruk. For mange år siden var overføringene innen landbruke over 1000 millarder kroner i EU. Jeg vet ikke hvor store de er i dag.

Jeg kan oppleve så mangt. Når jeg diskuterer så prøver jeg å holde meg til hva folk sier.

Det er etter min mening mye galt med både EU og USAs landbrukspolitikk. Det forhindrer meg ikke fra å mene at Norge fører noe av verdens verste landbrukspolitikk (i alle fall sammenlignet med vestlige, sammenlignbare demokratier), tilsynelatende bygd på en folkelig tro på at andre nasjoner og deres innbyggere er mindreverdige vår egen. Det er ganske usmakelig.

Vår diskusjon begynte med en tråd jeg startet om Siv Jensen. Jeg mener at hun har et altfor enkelt og overfladisk syn på norsk distriktspolitikk generelt og norsk landbruk spesielt. Næringsøkonomi er et omfattende fag innen samfunnsøkonomi faget. Jeg er usikker på om Siv Jensen hadde næringsøkonomi da hun tok sin økonomiutdannlese på BI. Jeg tviler på at de har et slikt fag der. Derfor er det kanskje naturlig at partiets leder har et slikt enkelt syn på norsk landbruk. Strategiske typer innen norsk landbruk er et ganske omfattende tema. Dette temaet bør ikke slettes med et markedsliberalistisk pennestrøk.

Jeg har ingen grunn til å stå opp for Siv Jensen.

Generelt så er utdanningsnivået (og jobb-erfaringen) blant våre politikere ganske ymse, og det er såvidt jeg vet et distinkt fravær av teknologer og økonomer (mulig unntak for samfunnsøkonomer) blant alle partier. Det er et demokratisk problem, da det vil være naivt å tro at 10 lærere, fiskere og statsvitere tenker og løser problemer på samme måte som 10 bedriftsrettede økonomer eller ingeniører. Ikke til forkleinelse av noen av disse, men "kvantitativ" forståelse har hatt stor betydning innen forskning og næringslivet, mens politikken later til å være bemannet av folk med bena solid plantet i "kvalitativ" forståelse.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da må du kanskje sitere noe konkret. At jeg mener at SP er nasjonalsjåvinister og proteksjonistiske kan knapt tas til inntekt for at jeg "forsvarer den som er størst og mest dominerende". At jeg frykter at deres politikk kan føre til represalier fra EU kan ikke tas til inntekt for at jeg"forsvarer den som er størst og mest dominerende".

Er ikke en tollunion per definisjon proteksjonisme. Jeg vil endog si at EU er et liberalistisk frihandelsområde (jfr. de fire friheter som nå går videre med en begynnende eller faktisk felles hær). Norge har en proteksjonistisk landbrukspolitikk ikke bare for å beskytte landbruket men også for å beskytte distriktene. Personlig mener jeg at norsk landbruk er langt viktigere enn bare å skaffe norsk mat til landets innbyggere. Her er

Landbrukspolitikk, åpent landskap og pinnekjøtt

et godt eksempel. Norsk kveg og spesielt sauer gjør en formidabel jobb i å holde et åpent landskap i visse deler av landet. Dette åpne landskapet har for meg en pris jeg gjerne betaler for når jeg kjøper varer fra den norske bonden. Du foretrekker kanskje en biff fra genmanipulert EU kveg, eller foretrekker du en biff fra et Afrikansk land som mener vi har en bedre landbrukspolitikk for ulandene enn EU.

Jeg kan oppleve så mangt. Når jeg diskuterer så prøver jeg å holde meg til hva folk sier.

Mener du at jeg ikke gjør det?

Det er etter min mening mye galt med både EU og USAs landbrukspolitikk. Det forhindrer meg ikke fra å mene at Norge fører noe av verdens verste landbrukspolitikk (i alle fall sammenlignet med vestlige, sammenlignbare demokratier), tilsynelatende bygd på en folkelig tro på at andre nasjoner og deres innbyggere er mindreverdige vår egen. Det er ganske usmakelig.

Det er ikke typisk for den norske gjennomsnittsbonden som sliter med en lønn rundt 200 000 i året å være selvgod.

Jeg har ingen grunn til å stå opp for Siv Jensen.

Ikke jeg heller og jeg skriver hva jeg mener om henne der jeg mener hun tar feil.

Generelt så er utdanningsnivået blant våre politikere ganske ymse, og det er såvidt jeg vet et distinkt fravær av teknologer og økonomer (mulig unntak for samfunnsøkonomer) blant alle partier. Det er et demokratisk problem.

-k

Jens Stoltenberg er samfunnsøkonom. Siv Jensen har tatt sin utdannelse på BI. Hvilken grad hun har derfra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Er ikke en tollunion per definisjon proteksjonisme. Jeg vil endog si at EU er et liberalistisk frihandelsområde (jfr. de fire friheter som nå går videre med en begynnende eller faktisk felles hær). Norge har en proteksjonistisk landbrukspolitikk ikke bare for å beskytte landbruket men også for å beskytte distriktene.

Du har fremdeles ikke fortalt hvorfor du mener at jeg "forsvarer den som er størst og mest dominerende".

Personlig mener jeg at norsk landbruk er langt viktigere enn bare å skaffe norsk mat til landets innbyggere. Her er

Landbrukspolitikk, åpent landskap og pinnekjøtt

et godt eksempel. Norsk kveg og spesielt sauer gjør en formidabel jobb i å holde et åpent landskap i visse deler av landet. Dette åpne landskapet har for meg en pris jeg gjerne betaler for når jeg kjøper varer fra den norske bonden.

Du må gjerne sette pris på kulturlandskapet. Mange av oss andre mener at samfunnet har mer kritiske oppgaver å ta seg av. Hvis mange nok tenker som deg så vil de betale den reelle prisen for Norsk kjøtt, og da trenger ikke staten å blande seg inn i deres mellomliggende. Det egentlige poenget er vel at du ønsker at _jeg_ skal betale for _dine_ estetiske preferanser, ved at jeg ikke får lov til å kjøpe kjøtt til den egentlige markedsprisen, men blir pålagt straffetoll på importert kjøtt, må betale for overpriset Norsk kjøtt og belastes over skatteseddelen for å sy puter under armene på Norsk landbruk.

Du foretrekker kanskje en biff fra genmanipulert EU kveg, eller foretrekker du en biff fra et Afrikansk land som mener vi har en bedre landbrukspolitikk for ulandene enn EU.

Har du med deg en frysebag med Norsk kjøttdeig og koteletter når du drar til Mallorca?

Mener du at jeg ikke gjør det?

Når du "opplever at" jeg foretrekker noe så forholder du deg ikke direkte til hva jeg sier, nei.

Det er ikke typisk for den norske gjennomsnittsbonden som sliter med en lønn rundt 200 000 i året å være selvgod.

Kan man ikke være nasjonal-sjåvinist dersom man tjener 200000 i året? Har ikke Norsk landbrukspolitikk støttespillere utenfor landbruket?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva FAEN har Frp med anarkisme å gjøre?

Det var ikke en generell, men en spesiell betraktning rundt partiets ultraliberalistiske landbrukspolitikk. Mener du der er feil at den ikke ligger nær ultraliberalismen som etter mitt personlige syn igjen ligger nært kapitalistiske anarkisme?

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det er feil at Frp er i nærheten av ultraliberalisme (som jo på mange måter kan relateres til anarkisme av ymse slag). Frp er ikke et spesielt liberalt parti, ikke noe særlig mye mer liberalt enn Arbeiderpartiet.

Landbrukspolitikken deres kjenner jeg ikke godt til, annet enn at jeg antar at de vil lette på proteksjonismen. Kanskje et markedsliberalt vedtak, men ikke noe mer enn det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Landbrukspolitikken deres kjenner jeg ikke godt til, annet enn at jeg antar at de vil lette på proteksjonismen. Kanskje et markedsliberalt vedtak, men ikke noe mer enn det.

Det er landbrukspolitikken jeg tenker på og den er utraliberalistisk. Hadde FrP fått flertall alene ville norsk landbruk blitt radert ut på få år og våre bygder ville sett helt annerledes ut etter noen tiår. Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å kjøre bil mil etter mil med mørk granskog på begge sider av veien. Det at norsk kveg og sauer tar vare på naturlandskapet, særlig på vestlandet er gode i seg selv som jeg gjerne betaler for med noen kroner dyrere landbruksprodukter.

Jeg har nevnt andre momenter i denne

Siv Jensen så dum at det ryker av henne.

Unnskyld uttrykket i overskriften, men det er min konklusjon etter å ha hørt Merete Furuberg i Norsk Bonde- og Småbrukarlag i diskusjon med Siv Jensen i dagsnytt 18. Siv Jensen påpeker at 5 til 6 bruk nedlegges daglig med den rødgrønne regjeringen. Hun vil slippe bonden fri og lister i kjent liberalistisk stil alle reguleringer som sikrer norsk matvareproduksjon og landbruk som hun vil legge ned.

Jeg vet ikke om du så den dagsnytt 18 sendingen og fulgte etterfølgende diskusjon, blant annet i nevnte tråd hvor du finner semantiske lenker til lignende tråder.

Jeg har startet mange tråder på dette forumet, men så vidt jeg vet er det den eneste som er stjerneratet som populær post. Noen ser ut til å være enige med meg.

Lenke til kommentar

Det er landbrukspolitikken jeg tenker på og den er utraliberalistisk. Hadde FrP fått flertall alene ville norsk landbruk blitt radert ut på få år og våre bygder ville sett helt annerledes ut etter noen tiår.

Det er selvsagt en mulighet. Eksempelet New Zealand viser at overgangen fra proteksjonisme til liberalisering ikke trenger å bety utradering av landbruket. Og nå finnes det sauekjøtt fra New Zealand i Svenske frysedisker, men såvidt jeg har sett ikke Norsk...

Temaet landbruk er grundig diskutert i denne tråden, såvidt jeg vet har du deltatt:

http://www.diskusjon...pic=349074&st=0

Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å kjøre bil mil etter mil med mørk granskog på begge sider av veien.

Jeg kan tenke meg mange ting som er viktigere for samfunnet å bruke penger på enn din kjedsomhet. Hvor mange kreftpasienter mener du at vi bør ofre på kulturlandskapet? Hvor mange trafikk-døde? Hvor mye skal vi tåle t kvaliteten på skolen går ned for at du skal ha noe spennende å se på når du kjører bil?

Det at norsk kveg og sauer tar vare på naturlandskapet, særlig på vestlandet er gode i seg selv som jeg gjerne betaler for med noen kroner dyrere landbruksprodukter.

Du må gjerne betale så mye som du vil. Du kan jo gi en prosent-del av lønna di til bønder som du mener gjør en god jobb for å beite ned spesielt interessante strekninger?

Det springende punkt er vel at _vi andre_ også skal betale, ved mer skatt, høyere priser, dårligere utvalg? Enten vi vil eller ikke. Enten vi kjører bil eller ikke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

et godt eksempel. Norsk kveg og spesielt sauer gjør en formidabel jobb i å holde et åpent landskap i visse deler av landet. Dette åpne landskapet har for meg en pris jeg gjerne betaler for når jeg kjøper varer fra den norske bonden. Du foretrekker kanskje en biff fra genmanipulert EU kveg, eller foretrekker du en biff fra et Afrikansk land som mener vi har en bedre landbrukspolitikk for ulandene enn EU.

Så du er for tollavgifter på biff? Det er helt ok. Jeg respekterer din rett til å mene dette.

Gjør hva du kan for å støtte norske bønder. Gi dem moralsk støtte, og gjerne doner noe av ditt

overskudd til dem.

Jeg vil aldri, ALDRI bruke sjikane, makt eller vold mot deg fordi har har denne meningen. Jeg vil aldri··

gjøre noe sånnt. Du er helt fri til å mene dette. Og jeg respekterer din mening.

Jeg er imot tollavgifter på biff. Gir du meg den samme retten og respekten, til å mene dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der er mange ytterliggående økonomiske teorier. Anarko kapitalisme

er et eksempel på en slik utopisk teori, på linje med de ekstreme kommunisters klasseløse utopia. Murray Rothbard,

Kunne du tenkt deg å utlede noe mer hvorfor du anser anarko-kapitalisme å være utopisk?

Hvordan det er mulig å dra en sammenligning mellom an-kap og FrP forstår jeg heller ikke. Det er liten forskjell på Høyre, FrP og Arbeiderpartiet. Forskjellen mellom an-kap og FrP, er som forskjellen mellom ingen penger og lite penger. Forskjellen mellom Ap og H, er forskjellen mellom lite penger og mye penger. Det første er en hel verden av forskjell, det andre er kun grader av forskjell.

Har du noen gang tenkt over at du er en "liberal sosialdemokrat" og tilhenger av Ap fordi du faktisk er født og oppvokst i Norge, hvor Arbeiderpartiet mer eller mindre siden krigen har vært i maktposisjon og ledende politiske partiet? På samme måte som det er mange kristne i USA og mange muslimer i Egypt.

Anbefaler at du setter deg mer inn i an-kap og voluntaryism før du begynner med konklusjoner. Her er et ferskt innlegg om noen av konseptene for frivillig samfunn:

https://www.youtube.com/watch?v=IcxGXcmr4ig

Endret av SondrB
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er landbrukspolitikken jeg tenker på og den er utraliberalistisk. Hadde FrP fått flertall alene ville norsk landbruk blitt radert ut på få år og våre bygder ville sett helt annerledes ut etter noen tiår. Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å kjøre bil mil etter mil med mørk granskog på begge sider av veien. Det at norsk kveg og sauer tar vare på naturlandskapet, særlig på vestlandet er gode i seg selv som jeg gjerne betaler for med noen kroner dyrere landbruksprodukter.

Hørt om golf? Kunne blitt vakre golfbaner i stedet! =)

Jeg er sikker på at bøndene her til lands ville klart seg uten subsidier også. Noen av dem, da det helt sikkert er en drøss med nordmenn som er villige til å betale overpris bare de får norsk kvalitet osv, og alt det SP ellers bruker som unnskyldninger for hvorfor vi skal ha høye tollmurer, og subsidiering av norske bønder...

SP er et særinteresse parti...

Nei. Subsidiering av landbruket er noe dumt som vi burde kvitte oss med!

Fjern tollmurene, og sett igang frihandel over landegrensene så raskt som mulig! :p

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at bøndene her til lands ville klart seg uten subsidier også. Noen av dem, da det helt sikkert er en drøss med nordmenn som er villige til å betale overpris bare de får norsk kvalitet osv, og alt det SP ellers bruker som unnskyldninger for hvorfor vi skal ha høye tollmurer, og subsidiering av norske bønder...

Konsekvensen av det SP/Nationen sier er at Norsk landbruk er så dårlig at de ikke ville kunne konkurere mot andre lands landruk på like vilkår (sånn som annen Norsk næringsvirksomhet), og at Norske forbrukere må tvinges til å kjøpe produktene deres (ved f.eks tollmurer). Det er som om Norske myndigheter skulle innføre avgifter på bruk av Internet Explorer og Firefox for å "beskytte" vår egen Opera webbrowser mot konkuranse fra det skumle utlandet. Og overføre skattepenger til opera per kodelinje de skrev.

Jeg er ikke så pessimistisk, og omleggingen av landbruket på New Zealand gir heller ingen grunn til å være så pessimistisk. Jeg tror at landbruk i Norge kan tåle å konkurere med landbruket i Botswana eller Sverige. Det ville være en smertefull omlegging hvor noen ville blir "vinnere" og noen "tapere". Kanskje ville vi se at noen få kjøpte opp mye mark og ansatte folk til å drive den, og ble rik (for en fryktelig tanke). Kanskje ville endel dårlig mark bli lagt brakk (mer enn i dag). Kanskje ville vi i større grad se nisjeprodukter (ala "lam fra Hallingskarvet") hvor kvalitet og tradisjon var viktigere enn pris. For mange varer (melk, jordbær) så er avstand mellom produsent og kunde viktigere enn alt annet, og gir Norske bønder et voldsomt fortrinn.

For min egen del så håper jeg på ost som er noe annet enn Tines "coop blåhvit" dårlige kopier av Europeiske kvalitetsprodukter, bacon som ikke er pumpet full av saltvann, biff som med noen forutsigbarhet er mør, og at det å handle mat skal bli lystbetont (som det er i store deler av Nord-europa) i stedetfor en traurig vandring mellom det samme tynne utvalget av smakløs kost.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

FrP utformer politikken sin etter hva som er populært å blant de som stemmer FrP til en hver tid.

De ser meningsmålingene og utformer politikken ut fra det. =P

Fint at vi er enige om det.

Jeg vil ha en Høyre og Venstre regjering... Helst disse to partiene helt alene.

Hvor realistisk er det? Det er like urealistisk som at arbeiderpartiet får rent flertall alene. Høyre har også hatt noen tvilsomme utspill i det siste, som jeg mener vil skremme velgere bort fra dem.

Nei. Subsidiering av landbruket er noe dumt som vi burde kvitte oss med!

Fjern tollmurene, og sett igang frihandel over landegrensene så raskt som mulig! :p

Og det sier du som vil at Venstre skal danne regjering alene sammen med Høyre, vårt mest EU vennlige av alle partier. EU er en tollunion. Senterpartiet satser på Gatt og WTO og uland sier at Norge har en mer U-lands vennlig handelspolitikk enn EU. Gir ikke det en Venstre tilhenger hodepine og søvnløse netter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kunne du tenkt deg å utlede noe mer hvorfor du anser anarko-kapitalisme å være utopisk?

Hvordan det er mulig å dra en sammenligning mellom an-kap og FrP forstår jeg heller ikke. Det er liten forskjell på Høyre, FrP og Arbeiderpartiet. Forskjellen mellom an-kap og FrP, er som forskjellen mellom ingen penger og lite penger. Forskjellen mellom Ap og H, er forskjellen mellom lite penger og mye penger. Det første er en hel verden av forskjell, det andre er kun grader av forskjell.

Har du noen gang tenkt over at du er en "liberal sosialdemokrat" og tilhenger av Ap fordi du faktisk er født og oppvokst i Norge, hvor Arbeiderpartiet mer eller mindre siden krigen har vært i maktposisjon og ledende politiske partiet? På samme måte som det er mange kristne i USA og mange muslimer i Egypt.

At anarko kapitalismen er direkte eller indirekte begrunnet i første post. Ser du YouTube videoene det er lenket til finner du mye mer informasjon.

Jeg vet heller ikke om du har lest hele tråden, ettersom du skriver det samme som en har skrevet før deg i denne tråden om sammenligningen mellom FrPs landbrukspolitikk og ultra liberalisem som ligger ganske nær anrko kapitalisme.

Jeg her ingen ting imot å ha vokst opp i sosial liberale Norge.

Jeg er imot tollavgifter på biff. Gir du meg den samme retten og respekten, til å mene dette?

Hvorfor spør du om det? Selvsagt.

Lenke til kommentar

Fint at vi er enige om det.

Hvor realistisk er det? Det er like urealistisk som at arbeiderpartiet får rent flertall alene. Høyre har også hatt noen tvilsomme utspill i det siste, som jeg mener vil skremme velgere bort fra dem.

Det er mer realistisk med en KrF, Venstre og Høyre regjering. Eller kanskje en KrF, Venstre, Høyre og FrP regjering. Alle disse alternativene ville gått rimelig greit. En fireparti-regjering ville jo vært super-interessant.

Hva slags tvilsomme utspill? Høyere egenandeler? Vel blir det noe bedre om vi får høyere skatter da?

Ev. får lengere køer?

Og det sier du som vil at Venstre skal danne regjering alene sammen med Høyre, vårt mest EU vennlige av alle partier. EU er en tollunion. Senterpartiet satser på Gatt og WTO og uland sier at Norge har en mer U-lands vennlig handelspolitikk enn EU. Gir ikke det en Venstre tilhenger hodepine og søvnløse netter?

Hvorfor skulle det? Dersom uland får solgt mat til Norge, så vil de jo tjene penger å komme seg ut av fattigdommen også... Men med høye tollmurer og proteksjonisme så blir jo det vanskelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...