Gå til innhold

Det store leseprosjektet: klassiske og moderne litterære mesterverk

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene holdt meg godt innenfor det "lette" når det kommer til lesing. De siste leste bøkene er A Song of Ice and Fire-serien av George R.R. Martin (disse tok en stund), Batavia's Graveyard av Mike Dash og i går kveld gjorde jeg meg ferdig med Inferno av Dan Brown. Varierende kompleksitet og seriøsitet, men forholdsvis lett å fordøye vil jeg si de er.

Jeg har riktignok visse klassikere på samvittigheten, jeg har lest deler av Den Guddommelige Komedie av Dante, Don Quixote av Cervantes og litt slikt, men totalt sett føler jeg meg ofte som en illiterær faen når jeg konfronteres med alle disse fantastiske bøkene som er blitt skrevet opp gjennom tidene.

No more mister nice guy. For noen dager siden kom jeg over denne listen på Reddit over bøker som blir mest anbefalt på leselister rundt omkring og bestemte meg for at det kan være et godt sted å starte.

• Catch-22 by Joseph Heller - (10/11 Lists)
  • Lolita by Vladimir Nabokov - (10/11 Lists)
  • The Great Gatsby by F. Scott Fitzgerald - (10/11 Lists)
  • Invisible Man by Ralph Ellison - (9/11 Lists)
  • Slaughterhouse-5 by Kurt Vonnegut - (9/11 Lists)
  • The Catcher in the Rye by J.D. Salinger - (9/11 Lists)
  • The Sound and The Fury by William Faulkner - (9/11 Lists)
  • 1984 by George Orwell - (8/11 Lists)
  • Beloved by Toni Morrison - (8/11 Lists)
  • The Grapes of Wrath by John Steinbeck - (8/11 Lists)
  • To Kill a Mockingbird by Harper Lee - (8/11 Lists)
  • The Sun Also Rises by Ernest Hemingway - (7/11 Lists)
  • An American Tragedy by Theodore Dreiser - (6/11 Lists)
  • Atlas Shrugged by Ayn Rand - (6/11 Lists)
  • Brave New World by Alduos Huxley - (6/11 Lists)
  • Gone With the Wind by Margaret Mitchell - (6/11 Lists)
  • Midnight’s Children by Salman Rushdie - (6/11 Lists)
  • My Antonia by Willa Cather (1918) - (6/11 Lists)
  • On the Road by Jack Kerouac - (6/11 Lists)
  • The Adventures of Huckleberry Finn by Mark Twain - (6/11 Lists)
  • The Heart is A Lonely Hunter by Carson Mccullers- (6/11 Lists)
  • The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy by Douglas Adams - (6/11 Lists)
  • The Tropic of Cancer by Henry Miller (1934) - (6/11 Lists)
  • Their Eyes Were Watching God by Zora Neale Hurston - (6/11 Lists)
  • To the Lighthouse by Virginia Woolf - (6/11 Lists)
  • Ulysses by James Joyce - (6/11 Lists)

Her har jeg nok å bryne meg på med det første. De eneste jeg allerede har lest på denne listen er 1984 og The Hitchhikers Guide to the Galaxy, ergo har jeg 24 bøker igjen på den midlertidige listen.

Formålet med tråden er å forhåpentligvis få andre folk med på å lese disse bøkene, og kanskje få inn noen korte anmeldelser av dem. Jeg skal gjøre mitt beste til å holde tråden oppdatert, om enn i lange intervaller. Jeg har ikke tid til å lese veldig mye per dag, men som regel bruker jeg 20-30 minutter på T-banen hver dag, så jeg har muligheten til å lese litt hver dag, men ting tar tid. Noen av disse bøkene er nok veldig tunge også.

De som vil kan hive seg på prosjektet. Jeg begynner med Catch 22 i kveld. Jeg vil også gjerne høre det om noen av har forslag til bøker som burde komme inn på listen her.

Endret av Heilage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse gode bøker det der vil jeg tro. Har ikke lest så mange av dem, selv. Men jeg synes det var veldig amerikansk og kontemporært. Kunne med fordel introdusert noe litt mer internasjonalt og gammelt. For eksempel Den Fremmede (L'Etranger) og Fallet (La Chute) av Albert Camus; Reisen til nattens ende av Louis-Ferdinand Céline; Brødrene Karamazov og Forbrytelse og straff av Dostojevskij; Mens vi venter på Godot av Beckett; Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez; Prosessen, Forvandlingen og Slottet av Kafka; Steppeulven og Siddharta av Hermann Hesse; Lyden av Fjellet (Yama no Oto) av Yasunari Kawabata; En gal manns dagbok av Lu Xun; Kafka på stranden av Haruki Murakami; for ikke å snakke om Ibsen og Hamsun.

Og enda mer klassisk litteratur: Historien om Genji, Gilgamesh-eposet, Metamorfosene, Hamlet, Othello (etc), Æneiden, Odysséen, Illiaden, Den guddommelige komedie, 1001 natt, Bibelen, etc.

Har bare lest noen av disse selv altså, men det står i hvert fall på lista mi over bøker jeg vil lese. De gamle bøkene må jeg ta meg god tid med, eller så blir det mer slit enn fornøyelse.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De som vil kan hive seg på prosjektet. Jeg begynner med Catch 22 i kveld.

Catch 22 er favorittboka mi. Skjønte lite de første hundre sidene, men så falt alt på plass. Var helt knust da jeg var ferdig, for den er sinnsykt bra.

Jeg vil også foreslå Eddadiktene, En Midtsommernatts Drøm, Candide og Tristram Shandy.

Lykke til :)

Endret av Moose Murders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...