Jarmo Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hello, mine venner Vi har en A4, 1.8T med B5 APU motor. Bilen halter ved tomgang, når jeg starter opp den. Etter en liten stund hører jeg en tydelig klikke-lyd fra motorrommet og tomgangen stabiliserer seg. Det hender også at den går ujevnt ved vanlig kjøring.(kun på tomgang, ikke ellers) VAGCOM viste til at gasspjellet måtte nullstilles noe vi gjorde. Hjalp litt men ikke alt er som det skal. Så, hvilken del kan lage slike klikkelyder? Luftmassemåler? Tomgangsregulator? Hva med lambdasonden? Merker også mer lukt av råtten egg av eksosen nå for tiden. Syns også bilen bruker mindre bensin nå??? ^^ Ellers går motoren bra, drar helt normalt ved vanlig kjøring. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Er coilene original? Er prone to failure på disse etter hva jeg har lest her. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Delen som virkelig lager en markant "klikke"-lyd er når clutchen på AC-kompressoren slår inn. Prøv å slå av AC-anlegget og se om det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Jaok, den står jo på hele tiden i denne heten nå(starter automatisk) Men hvordan kan AC påvirke til tomgangen? Klikke-lyden er veldig lik vi hadde på 80-90 tallet på en del rele-saker på bil-elektronikk. Må nesten være en regulator eller en føler som ikke funker riktig? I alle fall vil jeg ta en ny runde med hørsel og prøver å lokalisere klikke-lyden i motorrommet. Takker for foreløpige tips. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Når AC-slår inn og ut, noe det gjør hele tiden hvis man har på "auto", så klikker det høyt i motorrommet pga at clutchen på kompressoren slår inn. Tomgangen påvirkes av dette fordi motoren møter mer motstand ved å dra AC-kompressoren rundt. Hvis kompressoren er treg pga slitasje, lite olje e.l. så vil motoren fuske på tomgang grunnet for stor motstand og for lite kraft. Det blir litt som å kjøre opp en bakke i fjerde gir. Dette er bare min egen teori bygget på det du har skrevet til nå. Prøv å slå av AC og se om det blir bedre. Hvis ja, så er det stor sjangse for at kompressoren går tregt og gir motoren større motstand enn den er ment å tåle på tomgang og du vil oppleve at motoren fusker. Når du derimot gir gass under kjøring, så klarer motoren å dra pumpen rundt uten merkbare problemer pga nok dreiemoment. Hvis det ikke funker å slå av AC, så må du rett og slett lokalisere klikkelyden og se hvilken komponent som slår inn. Endret 29. juli 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 Men bilen går jo helt perfekt på tomgang, etter klikkelyden. Ikke før.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 AC-anlegget slår seg på med en gang du starter bilen. Etter å ha kjølt ned bilen, så slår det seg av med et klikk. Det er uansett ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å slå av AC-anlegget. Hvis det ikke hjelper, så er det lite vist i å bruke mer tid på å spekulere i at det er feilkilden. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Var AC som laget klikkelyden. Slo den av før start. Da må jeg lete etter andre feilkilder, problemet er periodisk, av og til funker tomgang, av og til ikke. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Da har ikke AC noe med dette å gjøre, med andre ord. Det som da er mistanken min er at tomgangsregulatoren din enten er feil-kalibrert eller full av koks og skitt. Den ligger innebygget i gass-spjeldhuset på disse bilene hvis jeg ikke husker feil. Da vil jeg anbefale deg å gjøre følgende: 1. Dra innom et verksted å få lest av feilkoder. 2. Finner de ingen aktive feilkoder eller feilkoder som er forenelig med den feilen du har, så få dem til å kalibrere tomgangsspjeldet. Dette gjøres med diagnoseutstyr og tar ikke lang tid. 3. Hvis dette ikke fungerer står man igjen med rengjøring av spjeldhuset. 4. Fungerer ikke det, så må spjeldhuset byttes. Jeg understreker at alt dette er forbehold at tomgangsregultoren er innebygget i gass-spjeldhuset. Endret 30. juli 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Råttent egg, typisk tegn på feil A/F ratio. Synder der er Luftmassemåler eller Lambda. Da får du feil blanding. Siden luftmassemåler er den mest vanlige feilen på 1.8T motorene så er jeg 99% sikker. Videre kan rar lukt være defekt topp pakning da det forbrennes kjølevæske. Endret 31. juli 2013 av Ideal Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Synder der er Luftmassemåler eller Lambda. Tipper jeg også, skal sjekke ut begge deler. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Vil bilen trekke normailt under kjøring med en LMM som er såpass defekt at bilen fusker på tomgang? Og i tillegg så er feilen periodisk? Det er meg ukjent at lambda og LMM har tendenser til å fuske periodisk. Jeg ser virkelig ikke logikken med at disse symptomene kommer av LMM eller lambda, men siden dette er feilsøking over internett, skal jeg være forsiktig med å være påståelig. Avlesning av feilkoder vil uansett vise om dette er LMM eller lambda, så ta en diagnose på bilen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Ikke blir jeg klokere heller, tomgang funker bedre med AC inn, bilen halter/stopper mer med AC utkoblet. Merkelig fenomen..Ja, tar en ny VAG-COM test da.Takker for tips Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Se der, ja. Jeg trodde bilen var verre når AC var på, men her er det altså omvendt. Sånn går det med feilsøking på internett. En liten misforståelse/lesefeil, så blir det fort rot. Dette er helt klart et problem med blandingen av bensin og luft. Der er det flere komponenter som kan være synderen. Når AC slås på, vil motoren møtet mer motstand og krever derfor litt mer drivstoff, samt mer luft. Tomgangen justeres av tomgangsregulatoren og er derfor, etter min mening, hovedmistenkt siden dette bare skjer av og til på tomgang og ikke under kjøring, og siden disse gass-spjeldhusene er kjent for denne typen symptomer. Det skal likevel nevnes at her kan det også være hull i slanger eller andre feil som påvirker blandingen. I verste fall er det flere komponenter som kan være defekte/utslitte. Det blir uansett ren gjetting over nettet, men jeg tror feilen ville vært mer "stabil", ved både tomgang og kjøring, om det var LMM eller lambda. Jeg har faktisk nettopp vært borti lignende problem på en Passat med samme motor der verkstedet byttet både lambda og LMM (det var feilkode på begge) uten at det hjalp. Til slutt rengjorde de spjellhuset og bilen fungerte igjen. Det trenger likevel ikke være tilfellet på din bil, og det er ofte en del symptomer og små detaljer som man ikke får sjekket når andre skal beskrive en feil på et forum. Det er enklere hvis man har bilen foran seg. Det blir også ofte en stor sak og diskusjoner på nettet av teorier/feilsøking som man ellers hadde sjekket og fått ut av verden på få minutter "in real life". Det blir spennende å høre hva som er galt. Husk å oppdatere oss. Endret 31. juli 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Hei igjen Har vært på ferie et par uker nå. 3 mulige årsaker til problemet: 1. tomgangsregulator 2. lambdasonden 3. luftmengdemåler Konstaterte hendelser: - bilen går på tomg, av og til. -eksos lukter rått egg, av og til. -motoren har noe unormal lav arbeidstemperatur nå(temp-måler) -en aning redusert trekkekraft men motoren går jevnt på litt høyere turtall og oppover. VAGCOM ga en feilmelding på luftmengdemåler. (gasspjel er nullstilt) Noen som vet hvor man kan få disse delene til vettig pris? Jobben kan jeg gjøre selv. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Hepp! Min bil(APU-motor) har 2 stk. Lambdasonder, en av disse er rett foran katalysator. Den er død. Intet liv. Byttes ut pronto... Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Hepp! Min bil(APU-motor) har 2 stk. Lambdasonder, en av disse er rett foran katalysator. Den er død. Intet liv. Byttes ut pronto... toooold you sooooo :D Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Jepp, jepp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå