Gå til innhold

[Løst] Internett kobler ikke alltid til ved oppstart av PC


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei,

 

Jeg har slitt med dette problemet i godt over ett år, men jeg kan ikke huske helt nøyaktig når det oppstod.

Det som skjer er at det er en 50 % sjanse for at PCen er koblet til Internett eller ikke ved oppstart av PCen.

 

Om det ikke er på, må jeg gjøre følgende til å få det til å fungere:

Jeg må skifte hastigheten på nettet til 100 Mbps Full Duplex og/eller Auto Negotiation (Begge gir 100Mbps).

Se bilde under:

 

 

jrdCfdW.png

 

 

 

Står den på "100 Mbps Full Duplex", skifter jeg til "Auto Negotation" og omvendt.

 

Dette kan fungere enten på første forsøk eller det kan ta opptil 5 minutter før Internettet kobler seg til. Jeg vil også nevne at om jeg velger 10 Mbps kobler Internett seg ALLTID til.

 

Det kan fungere med å feilsøke også, da får jeg opp dette:

Tilbakestill kortet Lokal tilkobling...

Problemer funnet:

Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon (Løst)

 

Informasjon:

 

Stasjonær PC

Tilkobling: Kabel

Operativsystem: Windows 7

Nettverkskort: Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)

Router: Telsey Communications

Switch: Deltaco SW8P

 

Ting jeg har prøvd:

Oppdatere BIOS

Oppdatere driveren til nettverkskortet

 

Tusen takk for hjelp :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Switchen din støtter 10 og 100Mbit. Du vil dermed ikke få oppkobling med gigabit. Har du prøvd å bytte nettverkskabel?

 

Hvis det ikke hjelper å bytte nettverkskabel og driver til nettverkskort, så ville jeg skaffet meg et nytt nettverkskort. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=gb+ethernet+card&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.Xgigabit+ethernet+card&_nkw=gigabit+ethernet+card&_sacat=0 Pass på at du har ledige spor med den standarden kortet støtter (PCI / PCI-E).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Prøvde nettopp å skifte kabel, men uten hell.

 

Men jeg synes det er rart at den ikke alltid kobler seg til Internett ved 100 Mbps, men om jeg prøver lenge nok så kobler den seg til. 1 Gbps kobler jeg aldri til med, så det er ikke så viktig.

 

Men er eneste løsning å kjøpe nytt nettverkskort? Hva må jeg se etter da i det tilfelle?

Lenke til kommentar

TMB: Da ville den vel ikke alltid koble seg opp når han bruker 10Mbit?

 

Vannflasken: Du må som nevnt ha et ledig PCI eller PCI-E-spor inne i maskinen din.

Åpne den og se hva som er tilgjengelig og skaff deg et kort som bruker samme layout på tilkoblingsspor. Det er vel ikke så nøye ellers, så lenge kortet støtter ditt OS.

 

PS: Prøv også en annen port på switchen. Det hender porter ryker pga overspenning etc.

Har du en annen switch eller strømforsyning til switchen, så test gjerne det også. Feilen kan jo teoretisk ligge der også.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...