Gå til innhold

[Løst] Jobbe frivillig, skaffe seg erfaring.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 18 og har ingen jobb erfaringer, derfor tenkte jeg å jobbe frivillig ett år før jeg begynner å søke på de jobbene som betaler. Men da lurer jeg på om det er noe frivillig arbeid som jeg kan gjøre som gir med litt erfaring innen dette å jobbe i butikk? Eller noe i nærheten?

Jeg tenkte litt å bli med i natteravnene, men der får jeg ikke så veldig mye nyttig erfaring hvis jeg vil jobbe i butikk eller på lager. Men det hjelper jo litt å kunne ha på CVen at man har jobbet frivillig, men vil det hjelpe at jeg har gått rundt om kveldene og hjulpet noen folk? Det gir med ikke noe av den erfaringen jeg ¨trenger¨? Eller har ikke dette noe å si? Er det likegyldig hva jeg har jobbet med, så lenge jeg har jobbet frivillig?

Ble litt uryddig her... men YEA, jeg er trøtt. All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri søkt jobb før, men vil gjerne bare finne med en liten jobb som ikke gir betalt og hvor jeg kan få litt erfaring og noen venner. Å gå rett ut i jobb føler jeg meg usikker på rett og slett...

Bare å hoppe ut i det. Du får opplæring, og ingen arbeidsgiver forventer at du kan alt før du begynner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@arsenalfan

mhm, men det er vel veldig enkelt å skaffe seg en jobb hvor du jobber frivillig? Er bare usikker på dette med å jobbe for cash, sier ikke noe mer om det nå. Ikke la denne posten gå helt off topic vær så snill.

Endret av Klossmajoren
Lenke til kommentar

@arsenalfan

mhm, men det er vel veldig enkelt å skaffe seg en jobb hvor du jobber frivillig? Er bare usikker på dette med å jobbe for cash, sier ikke noe mer om det nå. Ikke la denne posten gå helt off topic vær så snill.

Det er vel ingen her som har gått helt off topic? Du kan jo sikkert gå til f.eks en butikk og høre om du kan få jobbe der gratis, men hva er galt med å motta penger for jobben?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette med å gå til arbeidsgiver å selge meg selv. Jeg er en beskjeden person som ikke snakker mye, nesten ikke noe å det hele tatt. Og jeg misstrives når jeg er rundt mange mennesker. Så jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte... Vil ikke hive meg etter jobber, vil prøve å starte ut litt rolig... og tenkte derfor noe frivlilig ville funke kanskje...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt å bli med i natteravnene, men der får jeg ikke så veldig mye nyttig erfaring hvis jeg vil jobbe i butikk eller på lager. Men det hjelper jo litt å kunne ha på CVen at man har jobbet frivillig, men vil det hjelpe at jeg har gått rundt om kveldene og hjulpet noen folk? Det gir med ikke noe av den erfaringen jeg ¨trenger¨? Eller har ikke dette noe å si? Er det likegyldig hva jeg har jobbet med, så lenge jeg har jobbet frivillig?

At du har hatt et verv eller vært frivillig i en ubetalt jobb, sier i hvert fall noe positivt om deg som person.

Lenke til kommentar

Kan kirkens bymisjon være noe for deg, kanskje?

Uansett, selv om det ikke er dette du ønsker å høre: Du skriver at du er beskjeden, og ikke vil selge deg selv. Jeg har inntrykk av at de fleste frivillige jobber har med arbeid med andre mennesker å gjøre. I matvarebutikk-/lagerjobber er det begrenset hvor mye du trenger å selge deg selv når du er på intervju. Å virke oppriktig og grei kan gjerne gi deg jobben. Fordelen med en slik jobb er at du tjener penger. Mye penger faktisk, sammenlignet med lønn på kr 0, som du får ved frivillig arbeid.

Når det er sagt, vil jeg tro at frivillig arbeid er positivt å ha på søknaden. Det er spesielt bedre å ha på cven enn å ha ligget hjemme på sofaen og sett the simpsons og spist ostepopp et år, hvis det er det som er alternativet.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som påstår at det er negativt med frivillig arbeid på CV'en. Dette viser at du er villig til å arbeide, og sier noe om deg som person. Det jeg mener er at du kan klare å få deg en butikkjobb uten å ha dette frivillige vervet - da spesielt siden hovedmålet ditt virker å skaffe erfaring.

Uansett, hvis du samtidig har et ønske om å hjelpe folk, så kan du også gjøre begge deler.

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du vil jobbe med. Er du ute etter en spesifikk jobb er det nok reell arbeidserfaring som gjelder.

Jeg jobbet fra jeg var 11 til jeg var 18 på en snekkerfabrikk, men er sjømann av utdanning, så arbeidserfaringen fra snekkerindustrien står ikke på min CV.

Skaff deg en betalt jobb du, det er nok bedre enn frivillighetsarbeid. Det kan du gjerne ha på siden av en jobb.

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du vil jobbe med. Er du ute etter en spesifikk jobb er det nok reell arbeidserfaring som gjelder.

Jeg jobbet fra jeg var 11 til jeg var 18 på en snekkerfabrikk, men er sjømann av utdanning, så arbeidserfaringen fra snekkerindustrien står ikke på min CV.

Skaff deg en betalt jobb du, det er nok bedre enn frivillighetsarbeid. Det kan du gjerne ha på siden av en jobb.

Du burde skrive opp snekkerbutikkjobben på CV'n, selv om det ikke er relevant, så teller det som arbeidserfaring.

Men, til topic.

Hvorfor skal du jobbe gratis ett år, er det enklere å selge seg selv om ett år? Ser for meg at det kan være vanskelig å få en vanlig jobb gratis, jeg ville vært skeptisk som vanlig arbeidsgiver ihvertfall. Så har du jo natteravn, frivillighetssentralen, Frelsesarmeen og tilsvarende, men det hjelper lite å jobbintervjuet du uansett må ha når du skal ha en betalt jobb.

Hva er planen fremover, satser du på å aldri selge deg selv? Eller mener du ett års erfaring som natteravn teller veldig mye? Du er fortsatt arbeidsledig som f.eks natteravn, noe som er negativt.

Lenke til kommentar

Du burde skrive opp snekkerbutikkjobben på CV'n, selv om det ikke er relevant, så teller det som arbeidserfaring.

Begynner å bli for mye på CV-en. Har et luksusproblem akkurat der, da jeg jobber mye ekstra.

Til topic

Søk på en jobb du tror passer deg. Det behøver ikke være butikkjobb, men noe hvor du kan skaffe deg relevant erfaring til et framtidig yrke :)

Lenke til kommentar

Får vel søke butikk jobb! :w00t: Men må nok øve meg på intervjuene :)

Ikke tenk så mye på intervjuet. Det er ikke så mye å være redd nervøs for. Jeg var ganske nervsøs, men det var unødvendig. På butikkjobber og liknende førstegangsjobber er det ikke veldig utfordrende. Jeg har vært på noen intervju og stort sett bare nikket og smilt, og fått jobben. Bare forbered deg på hvorfor du ønsker jobben og dine sterke sider. Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...