Gå til innhold

[Løst] Støtter hovedkortet mitt dette lydkortet?


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare først peke ut at jeg er enda ganske noob på hele dette build-your-own PC opplegget, som er grunnen til at jeg er her.

Jeg har nylig tenkt på a kjøpe dette lydkortet, men vet ikke om hovedkortet mitt støtter det. Jeg har lest i anmeldelser at lydkortet bruker en PCI Express port. Hva en slik port er egnet for vet ikke jeg. Det er kanskje verdt å nevne at jeg bruker et GTX 670 kort i maskinen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Ja lydkortet passer siden det er PCI x1, og hovedkortet ditt har et PCI x1 spor. Husk at du også kan koble lavere PCI på et høyere PCI spor som for eksempel PCI x4, PCI x8 eller til og med PCI x16. Det er kanskje sløsing men det fungerer.

 

For du kan kanskje bli nødt til å bruke et annet PCI spor dersom PCI x1 er blokkert av en komponent som som dekker over sporet, eller som ligger nært til sporet slik at den kolliderer i bakenden på lydkortet fordi den stikker for dypt inn i kabinettet. Finn også ut om ditt kabinett har "høyprofil" eller "lavprofil" til PCI. Lydkortet har "høyprofil", og det vil naturligvis ikke passe til et kabinett som har "lavprofil".

 

Her har du et eksempel på hva jeg mener med "høyprofil" og "lavprofil".

 

http://www.dustin.no/product/5010369830/usb-kort-4-port-usb-2-0-pci-low-profile/

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Ja lydkortet passer siden det er PCI x1, og hovedkortet ditt har et PCI x1 spor. Husk at du også kan koble lavere PCI på et høyere PCI spor som for eksempel PCI x4, PCI x8 eller til og med PCI x16. Det er kanskje sløsing men det fungerer.

 

For du kan kanskje bli nødt til å bruke et annet PCI spor dersom PCI x1 er blokkert av en komponent som som dekker over sporet, eller som ligger nært til sporet slik at den kolliderer i bakenden på lydkortet fordi den stikker for dypt inn i kabinettet. Finn også ut om ditt kabinett har "høyprofil" eller "lavprofil" til PCI. Lydkortet har "høyprofil", og det vil naturligvis ikke passe til et kabinett som har "lavprofil".

 

Her har du et eksempel på hva jeg mener med "høyprofil" og "lavprofil".

 

http://www.dustin.no...ci-low-profile/

Jeg setter veldig pris på svaret, men som sagt så er jeg en noob i PC bygge verdenen. Så det kan være at du ikke får svarene på spørsmålene som du er ute etter.

PCIe x16 er allerede okkupert av skjermkortet, så slik jeg forstår det så er det kun PCIe 2.0 x1 som er ledig.

Det er dette kabinetter jeg bruker:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755465

 

(er enda ikke helt sikker på hva du mener med høy profil/lav profil, men det er et big tower kabinett)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg kan se med en gang at kabinettet også har "høyprofil", dermed vil lydkortet la seg montere på hovedkortet og kunne låses fast i kabinettet med en skrue. Dette vil bare fungere dersom PCI sporet som du har tenkt til å bruke ikke er blokkert. (Altså at en annen komponent ikke sperrer for sporet eller ligger for nært enden av sporet.)

 

Det jeg mener med dybden, er altså fra metall platen der som kontaktene er på lydkortet og helt frem til motsatt side av lydkortet (bakenden). La oss si denne denne avstanden er 10 cm, da trenger du likevel flere centimeter med plass forbi PCI x1 sporet mot høyre, slik at ikke bakenden kolliderer med en annen komponent.

 

Jeg holdt på å drite meg ut her engang selv, jeg kjøpte meg denne:

http://www.dustin.no...-live-gamer-hd/

 

Og jeg hadde et ledig PCI x1 spor som ikke var blokkert, men når jeg skulle montere kortet, da passet det ikke fordi kortet hadde for stor dypde/lengde slik at det var såvidt 1 centimeter for langt og dermed kolliderte bakenden i CPU kjøleren. Dermed ble jeg nødt til å montere den på et PCI x16 spor, fordi det var det eneste som var ledig.

 

Bilde av mitt Gigabyte X58A UD7 Versjon 1 hovedkort.

 

post-217402-0-18890900-1375014147_thumb.jpg

 

1. PCI x1. Den er opptatt/blokkert av kjølingen.

2. PCI x1. Ledig.

3. PCI x16. Den er opptatt av Ati Radion 5970 skjermkort.

4. PCI x16. Den blir blokkert av skjermkortet.

5. PCI x16. Ledig.

6. PCI x8. Den er opptatt av D-Link DWA-547 RangeBooster N650 Desktop Adapter

7. PCI x16. Blokkert av SATA kabler med uttak på kabinett.

 

Dersom jeg ikke kunne ha benyttet PCI x16 som er nummer 5 på bilde, da måtte jeg ha sendt den i retur selv om den "teoretisk" passet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette kommer til å gå helt fint, lydkortet kommer til å ligge inntil skjermkortet uten problemer fordi lydkortet er ikke bredere en selve "slusen" på kabinettet, og skjermkortet blokkerer ikke ikke "slusen". Det er også god plass til høyre for PCI sporene, slik at eventuell dybde/lengde på lydkortet ikke vil bli noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...