Gå til innhold

Steinlandskapet på Mølen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for kommentar Wasco :) Undret meg litt over det jeg også. Mener jeg satte fokus ved dem fremste stenen som stokken ligger an mot, burde vært skarpere noe lenger inn i forgrunnen, så enig med deg, men når det er sagt så har jeg her en liten eller svak HDR her, har merget 3 bilder sammen med 3 forskjellige eksponeringer og bildene er håndholdte så ikke helt identiske, så ikke umulig at det kan være årsaken ? Har slått de sammen i Photomatix Pro 4, skal vel være ett godt verktøy det, så det er vel heller noe med hun som benytter verktøyet tenker jeg :) :)

Endret av Jentungen2
Lenke til kommentar

Flott lys som gir en flott stemning.

Men er litt forundret over at forgrunnen er ute av fokus.

Med den blenderåpningen du har valgt, burde det vært mulig å få forgrunnen i fokus

Takk for kommentar Wasco :) Undret meg litt over det jeg også. Mener jeg satte fokus ved dem fremste stenen som stokken ligger an mot, burde vært skarpere noe lenger inn i forgrunnen, så enig med deg....

Gjorde en kjapp sjekk og det er ikke helt umulig at den "overraskende" korte dybdeskarpheten stemmer for for et 600D på 75mm, f8 og fokusavstand på ca 8 meter (gjetning på hennes avstand til stokken) gir følgende:

Subject distance 8 m Depth of Field -> Near limit 6.59 m Far limit 10.2 m Total 3.59 m

Så du ser at på slike mål så får du ikke større dybdeskarphet mot deg enn ca 1,5 meter fra fokuspunktet (gitt at det er på ca 8 meter da). Skal man ha større dybdeskarphet er det enda større blender eller å gå ned på brennvidde som gjelder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...