Photon-0123 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Heisann, Har en d600 som jeg har herja mye rundt med, og nå etter nesten 10,000 eksponeringer med ørten lenseskift er det en del smuss på brikka som jeg ikke får blåst bort enkelt. Er det noen som har noen gode tips til noe bra renseutstyr som rengjør bra, trygt og enkelt for en fullformatsbrikke som det her? Takk Lenke til kommentar
Photon-0123 Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Er det virkelig ingen som renser sensorn sin selv? Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Er det virkelig ingen som renser sensorn sin selv? Joda, jeg renser selv. Jeg kjøpte et helt enkelt sett med våtrens for noen år siden og har det fortsatt. Det følger med 50 "rensekluter", rensevæske og tre forskjellige størrelser av noen slags skraper som du bretter klutene rundt for å rense sensoren. Helt basic altså. Men skal du gå litt bedre til verks er det nok lurt å kjøpe lupe som du kan plassere over objektivfestet, en børste for å fjerne enkle støvkorn i tillegg til trykkluft. Noe bedre svar kan jeg ikke gi deg, ettersom jeg kun har hatt ett type rensesett. Tørrens brukes til fjerning av støvkorn, mens våtrens brukes når det er andre partikler eller stoffer som sitter litt bedre fast på sensoren. Jeg skal snart gå til innkjøp av et nytt sett, men jeg tror ikke det er så nøye hvilket jeg kjøper, så lenge jeg får med en lupe... EDIT: Settet kjøpte jeg på Japanphoto for 349,- Endret 28. juli 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Du finner noen tips og en video i denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1492480 Ellers er Google en ganske bra kilde for tips om sensor rense metoder for DSLR. Lenke til kommentar
Photon-0123 Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Har funnet en del tips om utenlandske merker osv som fungerer bra, men har ikke klart å finne de igjen i norske webshops. Var hovedsaklig derfor jeg lurte på om noen hadde bra erfaringer med sett kjøpt her i Norge. Skal se på den tråden, takk for hjelp Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Renser min selv, bruker Eclipse Fluid og sensor swab type-3. Ser de selger det på denne siden her i Norge. Endret 29. juli 2013 av tomme86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå