birkeland 96 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Hei Jeg er en gutt på 17 år som vurderer å gå til innkjøp av en venly spiller. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, men skal prøve så godt jeg kan. Man kan si at jeg har vokst opp i en generasjon som hovedsakelig har tatt i bruk mp3 spillere, og i senere tid spotify på mobil og pc. Jeg er med andre ord helt blank når det kommer til stereo annlegg, forsterkere, platespillere osv. Jeg er av den oppfatting av at "alt var bedre før", og liker å se på meg selv som konservativ. Jeg liker å ha ting som de en gang var, og liker ting litt "retro". Dette med venyl plater er noe som for meg virker innteresant, og ettersom jeg ikke alerede har en "sammle hobby" tenkte jeg at venlyl plater er noe som kunne passe for en gutt som liker å høre på musikk (helst musikk fra 60-90 tallet). Som nevnt i evnefeltet ønsker jeg å gå til innkjøp av en venyl spiller, og skaffe meg en samling av plater etterhvert. Men her trenger jeg hjelp fra dere kjære gutter og jenter. Som sagt er jeg helt blank, og vet virkelig ingenting om dette. Så det jeg lurer på er hva jeg trenger for å sette igang med avspilling av venlyl plater, og om noen av dere eventuelt kunne satt opp en liste med produkter som jeg kunne gått til innkjøp av. Jeg er jo som sagt helt ny til dette, og trenger ikke første klasse utstyr, men noe helt kurrant som funker fint til en rimelig pris. Setter pris på alle svar ! Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 PS: Heter vinyl, ikke venyl Det du trenger er en platespiller, forsterker og høyttalere. Om ikke forsterkeren har phono-inngang så trenger du et eget lite mellomledd mellom platespiller og forsterkeren. Anbefaler deg å lete litt på finn.no, der burde det gå ann å finne noe i de fleste prisklasser. Om jeg var deg ville jeg ikke kjøpt noe til under 2000,- samlet, rett og slett for å få litt ok kvalitet på ting. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Forsterker 2000kr: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-520_integrert-forsterker_sort.htm Platespiller 3500kr: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/denon_dp-300f_platespiller_sort.htm Høyttalere 5000kr: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/dali_zensor-5_hoyttalere_sort-ask.htm For meg er dette bra utstyr til en billig penge, men eg har kanskje ett litt annet syn på det en andre Lenke til kommentar
Teza Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Kjøp ny platespiller, da vet du også hvor du får kjøpt ny stift når denne knekker. Sørg for at det er støvlokk på platespilleren og at den kan kjøre på flere hastigheter. Vær forsiktig med platene og oppbevar de alltid i cover når de ikke er i bruk, det er lett å skade de. Eneste problemet med platespiller, er at platene krever veldig mye lagringsplass. Det er heller ikke mulig å trykke neste på en fjernkontroll for å bytte spor. Ellers tror jeg dette er en erfaring som du ikke vil angre på å ha prøvd, det er noe eget ved å bla gjennom en bunke med LP'er for å sette på den du har lyst til å høre på. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er heller ikke mulig å trykke neste på en fjernkontroll for å bytte spor. Ellers tror jeg dette er en erfaring som du ikke vil angre på å ha prøvd, det er noe eget ved å bla gjennom en bunke med LP'er for å sette på den du har lyst til å høre på. Enig i dette her - man får mer stemning på kjøpet gjennom vinyl. Kjøpte meg selv platespiller for en måneds tid siden, og synes faktisk det har gitt musikklyttingen en ekstra dimensjon. Ikke bare er det en koselig måte å høre på musikk på hvis man liker å gjøre ting litt manuelt (jeg synes det er trivelig å snu platen, for eksempel), men jeg vil si at man også opplever musikken på en bedre måte ved å høre på vinylplater enn ved f.eks. streaming. På grunn av at man ikke kan hoppe mellom spor på en lettvint måte, som nevnt over her, blir det ofte til at man setter på et album og hører gjennom hele sulamitten i ett strekk. Da opplever man musikken akkurat slik det er tiltenkt fra artistens side, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle hvis man kun hører på utvalgte spor (det samme gjelder for øvrig også for Best of-album). Dermed blir mangelen på enkelt sporskifte egentlig for en «feature» å regne slik jeg ser det. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Trådstarter: Kom med et budsjett og hvor du holder til, så kan jo vi eventuelt sette opp et forslag. Enig med det andre skriver over. Man setter mer pris på musikken man spiller av fra vinyl. Og cover art er et helt annet kapittel. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hoppet på vinyl-vogna for noen år siden selv, og har ikke angret siden. Man blir raskt litt "opphengt" i denn hobbyen, og tusingene får lett bein å gå på kan du si Men som det påpekes her, ett budsjett må til for at vi lette skal kunne guide deg på rett vei. Og så må du bare spørre i vei om alt du lurer på egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå