TMB Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Hei. I bilen min så er det spenning i 12v-uttaket selv når tenningen er av. Dette er skummelt da batteriet vil tappes om jeg glemmer å ta ut hva enn som er plugga inni der... Har hørt at man kan koble om sikringen til en annen posisjon for å gjøre slik at spenningen kuttes når tenningen er av, men hvordan gjøres dette? Jeg har en Passat, 2003 mod 3BG. Ved hjelp av instruksjonsboka har jeg kommet frem til at denne sikringen er til sigarettuttaket: Men det er jo ingen måte å koble om denne på. Noen som vet om det i det hele tatt er mulig på denne modellen? Kan ikke tenke meg at dette evnt. gjøres bak på selve uttaket heller. Der er det vel bare to ledere... Takk på forhånd Endret 27. juli 2013 av TMB Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg gjorde akkurat det samme på min Focus for noen dager siden - da jeg har et dashcam som er koplet til sigarettuttaket - nå går kameraet av og på uten at jeg trenger å tenke på det. Jeg monterte et helt vanlig 12V rele (Biltema) til å slå av og på 12V til uttaket. Som styring brukte jeg tenningssingnalet som slår på stereoen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 På min Peugeot 406 var det meget enkelt. En sikring med to pinner kan settes inn i tre hull: Venstre + midterste, eller midterste + høyre. Hva man velger avgjør om strømmen i sigarettenneren brytes eller ikke. På min Peugeot 407 har jeg ikke funnet noe tilsvarende. Sikringen kan kun monteres på en måte. Derfor brytes strømmen når tenningen skrus av. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Bak på sikringsboksen, bak sikringen du har ringet inn, har du to ledere; en som går til forbrukeren (uttaket), og en som antakelig går til en slags "samleskinne" for alle sikringskursene som skal ha strøm uten påslått tenning. Det du må gjøre er å se om det er mulig å demontere/flytte noen av lederene bak sikringen, slik at du enten henter tilførselen til sikringen fra en annen "skinne" som er tenningsavhengig, eller at du flytter ledningen fra uttaket til en annen, ledig, sikringsposisjon som er koblet til en slik tenningsavhengig "skinne" fra fabrikk. Om alt bak sikringene er loddet direkte fast på et kretskort (ganske sannsynlig) er det lite å gjøre, med mindre du finner en annen ledig og tenningsavhengig sikringsplass, og finner igjen utgangen fra denne i en kontakt som er loddet et annet sted på kretskortet. Da kobler du lederen fra uttaket til her i stedet. (og om du flytter til en annen sikringsplass; husk å oppdatere sikringsfortegnelsen...) Om ingen av delene virker å være gjennomførbart, så monterer du et rele slik som nevnt i innlegg #2. Endret 27. juli 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
TMB Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Da har jeg endelig løst problemet ved å montere et relé som styres av en sikring med tenningsbasert 12v. Jeg har et uttak ved baksetene også, men dette får jeg ikke endret på da jeg ikke finner sikringen dets. Har prøvd å dra ut alle sikringene uten at spenningen der ble borte :/ Endret 5. september 2013 av TMB Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Sikringen for bakre sig.uttak kan være på et annet sted. Sjekk manualen. Bilen din har muligens mer enn ett sikringsskap. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 Rimelig sikker på at den ikke har det, men skal sjekke Lenke til kommentar
nimreno Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Da har jeg endelig løst problemet ved å montere et relé som styres av en sikring med tenningsbasert 12v. Jeg har et uttak ved baksetene også, men dette får jeg ikke endret på da jeg ikke finner sikringen dets. Har prøvd å dra ut alle sikringene uten at spenningen der ble borte :/ Hvordan monterte du releet? Kan du forklare litt detaljert eller vise bilder ? På forhånd takk Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Er alt for trangt inni der til å ta bilder Men jeg koblet bare plussen via reléet, før sikringen... Altså inn på C, ut fra NO og videre til sirkingen (klippa den av før sikringen) Så en + fra en sikring som følger tenninga, inn på trigger på reléet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå