Gå til innhold

hull i toppen av øret (brusken)


Anbefalte innlegg

Hei, tok hull i toppen av øret i utlandet. Jeg fikk egentlig fint lite informasjon ang rengjøring osv. Det eneste han nevte var at jeg ikke kunne skifte den før om 2 uker.

 

dermed så lurer jeg på hvordan jeg rengjør det, hvor lang tid det tar før det gror, hvor ofte jeg skal rengjør det og hva som skjer om jeg får en eventuell infeksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vask hendene godt før du er borti piercingen. Piercingen vil væske under groprosessen, som er helt normalt. Litt hevelse og varm og rødlig er også normalt. Sårvæsken størkner når den kommer i kontakt med luft, og hovedjobben din er å fjerne denne skorpen. Q-tips brukes for dette, eller bomullsdotter som ikke loer. Bruk lunket vann og klorhexidinoppløsning som man kan få kjøpt på apotek. Rengjør piercingen 1 - 2 ganger pr. dag. Vri også litt på smykket sånn at alle deler av smykket blir renset. Vær nøye med å vaske ordentlig da såperester og lignende vil irritere det og infeksjon kan oppstå.

 

Piercing i brusk bruker lenger tid på å gro enn andre steder, og også lettere å få infeksjon. Men så lenge du er nøye med å rense så går det nok greit. Ikke helt sikker på grotiden egentlig, men det kan man jo finne lett ut ved å gjøre kort søk på Google. Vil tippe hvertfall et par måneder :)

Lenke til kommentar

Vask hendene godt før du er borti piercingen. Piercingen vil væske under groprosessen, som er helt normalt. Litt hevelse og varm og rødlig er også normalt. Sårvæsken størkner når den kommer i kontakt med luft, og hovedjobben din er å fjerne denne skorpen. Q-tips brukes for dette, eller bomullsdotter som ikke loer. Bruk lunket vann og klorhexidinoppløsning som man kan få kjøpt på apotek. Rengjør piercingen 1 - 2 ganger pr. dag. Vri også litt på smykket sånn at alle deler av smykket blir renset. Vær nøye med å vaske ordentlig da såperester og lignende vil irritere det og infeksjon kan oppstå.

 

Piercing i brusk bruker lenger tid på å gro enn andre steder, og også lettere å få infeksjon. Men så lenge du er nøye med å rense så går det nok greit. Ikke helt sikker på grotiden egentlig, men det kan man jo finne lett ut ved å gjøre kort søk på Google. Vil tippe hvertfall et par måneder :)

 

takker for svar! ble overrasket over hvor oftes den må rengjøres. Har ikke gjort det en gang til nå(4dager) så takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette :) men grotid? det er den tiden hullet bruker på å gro regner jeg med. hva har dette og si for meg? etter det har grodd må jeg ta hull på ny? og mens det gror kan det fortsatt komme infeksjoner?

Lenke til kommentar

takker for svar! ble overrasket over hvor oftes den må rengjøres. Har ikke gjort det en gang til nå(4dager) så takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette :) men grotid? det er den tiden hullet bruker på å gro regner jeg med. hva har dette og si for meg? etter det har grodd må jeg ta hull på ny? og mens det gror kan det fortsatt komme infeksjoner?

 

Hovedjobben din er egentlig bare å holde det rent og fjerne skorper, det er nok ingen fare om du ikke har renset det til nå. Men det er lurt å begynne nå som du er oppmerksom på det :) Grotid betyr bare hvor lang tid det tar før det ikke lenger er et sår, og det har lukket seg fint rundt piercingen. Det skal jo ikke gro helt igjen når du har i piercingen, det gror bare igjen slik at det ikke lenger er et sår.

 

Når det er ferdig grodd vil det ikke lenger væske, og du trenger ikke å rengjøre det like mye. Faren for infeksjon går også ned. Men som sagt, det tar en del måneder før det er helt ferdig grodd. Litt usikker på akkurat hvor lang tid, dette varierer også litt. Men du merker når det er ferdiggrodd da det ikke lenger er rødt, småvondt eller væsker like mye. Såret vil jo væske en stund, men det er nå i begynnelsen det er mest sårbart og det er greit å være spesielt nøye med rensingen.

 

Du trenger ikke ta hullet på nytt med mindre du tar ut piercingen og lar det gro igjen. Vær oppmerksom på at hvis du tar ut piercingen så tar det ikke lang tid før det er grodd igjen, fordi det er i brusken. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedjobben din er egentlig bare å holde det rent og fjerne skorper, det er nok ingen fare om du ikke har renset det til nå. Men det er lurt å begynne nå som du er oppmerksom på det :) Grotid betyr bare hvor lang tid det tar før det ikke lenger er et sår, og det har lukket seg fint rundt piercingen. Det skal jo ikke gro helt igjen når du har i piercingen, det gror bare igjen slik at det ikke lenger er et sår.

(...)

 

dvs at når det er ferdig "grodd" så kan jeg skifte piercing ?

hva gjør jeg om en eventuell infeksjon skulle oppstå?

 

takker for svar igjen!:))

Lenke til kommentar

dvs at når det er ferdig "grodd" så kan jeg skifte piercing ?

hva gjør jeg om en eventuell infeksjon skulle oppstå?

 

takker for svar igjen! :))

 

Du kan skifte piercing før, men det anbefales ikke før det er ferdig grodd, nei. Det blir jo mye fikling når du skal ta av og presse inn enn ny på et kanskje irritert område, så det kan lett bli verre. Du burde bare ha i nåværende piercing en god stund :)

 

Hvis du får infeksjon så kan du finne bacimycin-salve (antibiotika salve) på apoteket og rense såret med denne. Hvor mye og hvor ofte vil nok stå på den. Men, jeg har hatt 6 piercinger og aldri fått infeksjon, så dette vet jeg egentlig ikke så mye om. Beste du kan gjøre er nok å dra til legen hvis det skulle oppstå, så får du nok råd der. De vil nok gi deg noe antibiotika av noe slag. En annen ting du kan gjøre er å dra innom en seriøs piercing sjappe og be om råd der, de har også kanskje noe middel du kan kjøpe.

 

Hvis infeksjon oppstår så ikke ta ut piercingen med en gang hvertfall, da gror jo hullet igjen lukker kanskje infeksjonen inne. Hvis du har i piercingen så er det lettere å behandle det. Noen ganger anbefales det å ta ut piercingen og isteden la kroppen gjøre sitt, men dette får du sikkert råd om hvis du drar til noen profesjonelle om det skulle oppstå :)

 

Vet ikke helt hvor i brusken du har tatt hull, men vær forsiktig med å ligge på det øret når du sover hvis det er ubehagelig, samt unngå press fra telefon og slikt da dette også kan irritere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...