Gå til innhold

Storskarv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig skrue den skarven når den inntar "korsfestetposisjonen" for å tørke vingene.Flott serie der jeg velger meg Versjon 1.Roar

Tusen takk Roar! Var morsomt å følge med på den over litt tid, sikkert en time, halvannen. Så spiste den noen insekter, og ristet på halsen for å svelge. Så gikk det ut litt bak. Og så tørket den vingene, og sånn gikk det i sirkel hele tiden. Spennende å oppleve det :)

Lenke til kommentar

Veldig flotte bilderImponert over Skarpheten og detaljene, og også over at du har fått bakgrunnen så fint til (ut av fokus)

Tusen takk Wasco :) Det var veldig moro å høre, Har jo ikke all verden av utstyr - og tok jo det i "skrått" motlys så jeg hadde ikke store forhpninger. Jeg har lysnet skyggene maksimalt. Iflg. histogrammet så er det ikke riktig eksponert, mangler en del på høyre side der, men må overse det for bildet tåler ikke at jeg prøver å tilpasse det til histogrammet. :) Valgte forresten F8 - fordi det var 2 fugler der, og for muligens å få begge skarpest mulig :) Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar

En vakker fugl denne storskarven og som du har vært heldig å få fanget på brikke, J1 !

Dessverre så synes jeg at de som skrytet så fælt over skarphet og annet gjør deg en bjørnetjeneste.

Bildet (ver 1) er godt komponert, men bildet må sees i 100% forstørrelse og da faller det igjennom dessverre.

Det ble nok for uskarpt og for mye støy som vitner om uheldige valg av tekniske innstillinger.

Her burde du høynet ISO-verdien, ihvertfall til 200 slik at lukkerhastigheten ble raskere (1/160).

En god tommelfingerregel er at nevneren i brøken som lukkerhastigheten utgjør ikke bør være mindre enn brennvidden. Det vil si i ditt tilfelle så bør minste lukkerhastighet ikke være lengre enn 1/141 sek.

Lenke til kommentar

Flott dette - tenk å dumpe oppi noe sånt. :D Jeg liker best v2 pga. den fine helheten, men ville nok beskåret litt - og retta opp horisonten. ;) Dette er blant mine favorittfugler og jeg blir helt betatt når de står slik og velsigner landet! :D

Tusen takk Astrid! :) Dumpa oppi var det jeg gjorde, og ble betatt jeg også. Har aldri sett en sånn en før.:)Tar med meg tipsene dine :)

Lenke til kommentar

En vakker fugl denne storskarven og som du har vært heldig å få fanget på brikke, J1 !Dessverre så synes jeg at de som skrytet så fælt over skarphet og annet gjør deg en bjørnetjeneste.Bildet (ver 1) er godt komponert, men bildet må sees i 100% forstørrelse og da faller det igjennom dessverre.Det ble nok for uskarpt og for mye støy som vitner om uheldige valg av tekniske innstillinger.Her burde du høynet ISO-verdien, ihvertfall til 200 slik at lukkerhastigheten ble raskere (1/160).En god tommelfingerregel er at nevneren i brøken som lukkerhastigheten utgjør ikke bør være mindre enn brennvidden. Det vil si i ditt tilfelle så bør minste lukkerhastighet ikke være lengre enn 1/141 sek.

Tusen takk Birger :) Hehe.. det her er pinlig. Ble nå oppmerksom på at brennvidden bare var 141 - trodde jeg hadde den på max, Kunne jo ha kommet nærmere da, men spist er spist ;) Var veldig usikker på alt her i og med at det var bortimot motlys. Startet med bilder i 1/2500, men det ble mørke siluetter og jeg ville prøve å få litt detaljer i fjærene. At jeg kom ned i så lav lukkerhastighet var jeg heller ikke klar over. Lyset skiftet så fort. Så her har jeg mye å huske på neste gang jeg er heldig og kommer over noe lignende. Da håper jeg at jeg hører dine nyttige ord ifra bakhodet! Takk for supre tips :)

Lenke til kommentar

Artig å se dette. er stadig på Mølen, har dette tilgode. Motiverer til flere turer ut dit.

Det var flere av dem der. Leste på et skilt at det var registrert over 300 fuglearter der :) Tusen takk for kommentar :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...