Gå til innhold

aduino RGB LED vegg


Anbefalte innlegg

okay ;) ja tengte bare p A eg... for min er jo bare på 3,7A så den blir jo for liten igjen..

 

 

men på den med 512 led bruker de to 100uf 25v capacitor må jeg bruker det på den store? eller? og må jeg bruke de på den lille jeg skal lage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

? Jeg skjønnte ikke helt hva du mente.

Ja, du har beregnet/målt at den ene moduler trekker 3,7A? Og om du skal ha 5 moduler så blir det ca litt under 20A?

 

Eller missforstår jeg deg fullstendig?

 

 

men på den med 512 led bruker de to 100uf 25v capacitor må jeg bruker det på den store? eller? og må jeg bruke de på den lille jeg skal lage?
Jeg klarer ikke se hvem "de" er for noe? Og store hva for noe? Var det ikke 100 nF som var planen å bruke som avkoblingskondensator?
Lenke til kommentar

var bare den strømforsyninga jeg har til den veggen jeg skal lage hjemme (512led)

 

solderlab bruker 2 100uf capacitor på "hovedkortet"

 

post-311604-0-17782400-1375471332_thumb.png

 

må jeg bruke de på den store? eller kan jeg droppe de? og må jeg bruke de på min?

Lenke til kommentar

Akkurat hvor stor du trenger er faktisk et ganske komplekst spørsmål som er vanskelig å svare på. Hvorfor? Fordi det kommer ann på hva slags støy du har, hvilken frekvens støyen er, og hvor den kommer fra. Men også fordi den totale motstanden i kretsen også vil påvirke likningen.

 

Det er nok sikkert de som er litt mer rutinerte enn meg som ser typiske størrelser som går igjen, som kan svare bedre på hva du skal ha. Optimalt bør man ha et oscilloskop for å se hvordan signalet ser ut, og hvor mye/hva slags støy du har. I tillegg kan du fysisk se hvordan kondensatoren påvirker kretsen.

 

For min del så måtte jeg ha en 4 µF-kondensator for å fjerne støy som kommer ut fra strømforsyningen, dette var da på min ultralydforsterker jeg bygde på høgskolen.

 

Det kan kanskje hende du bør ha to forskjellige kondensatorer. En større, på f.eks 100µF (husk at du bare skal ha 5V, og kan derfor klare deg med en kondensator som bare takler noe over 5V (bør være MINST 6-7V for sikkerhetsmarginen sin skyld). Størrelsen vil derfor bli langt mindre enn om man bruker en 25V.

Og så en mindre keramisk kondensator på noen titals/hundre nF.

 

For å være ærlig så har jeg ikke peiling på hvor du hentet deg tegninga fra, eller hvordan du har tenkt å designe dette hovedkortet (fant ikke frem til hvor du har skrevet noe om dette), så jeg har egentlig allerede falt litt av, så mulig de andre kan svare bedre her.

Lenke til kommentar

Elektrolytter brukes typisk til å "glatte ut" litt lavere frekvenser (f.eks. 50 Hz), og hvilken størrelse de bør ha er kanskje en slags kunst? :p Noe avhengig av hvor jevt spenning du må ha, strømbelastning og økonomi (da større vanligvis er bedre)..

 

En strømforsyning har typisk noen sånne i sin ende også, så det kan fungere fint uten. Men tanken er antagelig at det ikke skader å slenge på et par til, for sikkerhets skyld.

 

Vil si 47 - 470 uF en plass. Kanskje lurt å ha en pr. modul i tillegg?

 

Elektrolytter har dårlige høyfrekvensegenskaper (da blir de faktisk induktive - motsatt av kapasative), så derfor bruker man noen keramiske små avkoplingskondensatorer fordelt rundt følsomme kretser, som kortslutter HF støy. Som i nærheten av skiftregistre.

 

Uten dem kan skiftregistrene få random data eller ikke fungere som de skal.

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/...=item3a67f1951a

er det slike jeg skal ha på shift registorene??

 

eller hvilke skal jeg ha?

 

og hvilken inngang på shift registoren skal jeg koble den til å til hva?

 

Nå blander du elektrolytiske og keramiske kondensatorer.. Men de fungerer sikkert fint til sitt formål (som er tilsvarende de 2 stk 100uF i som SolderLabs folkene brukte på hovedkortet sitt).

 

Tenkte mer på en av disse pr. skiftregister (100nF).

 

De kopler du mellom Vcc og GND (spenningsforsyninga til skiftregistrene. Ikke noen av inngangene!), og så nær skiftregistret som praktisk mulig.

 

 

EDIT: Muligens min feil i og med at jeg foreslå en elektrolytt pr modul også, men glem det, sikkert overkill..

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Ja er vel d ja ;-) du lodder jo fyst p ic stocket (eller igjaffal jeg gjør det) sæ mente rett før den? :-)

 

Litt usikker på hva du mener, men dersom det ikke er gjort plass til den på selve PCB'en kan du lodde den rett under IC sokkelen (under PCB'en). Da blir det jo også så nærme som man kommer.

 

Når jeg tenker meg om, tror det finnes IC sokkler med innebygget avkopplingskondensator. Aldri brukt selv og har ingen link heller for øyeblikket.

Lenke til kommentar

 

 

Litt usikker på hva du mener, men dersom det ikke er gjort plass til den på selve PCB'en kan du lodde den rett under IC sokkelen (under PCB'en). Da blir det jo også så nærme som man kommer.

 

Når jeg tenker meg om, tror det finnes IC sokkler med innebygget avkopplingskondensator. Aldri brukt selv og har ingen link heller for øyeblikket.

 

Så kan bare lodde den rett på ic sokkelen?

 

Hmmm.... hadde jo vært greit hvis det ikke koster for mye :-) skal sjekke det i morra på dataen:-) (Lyner å torner som bare det her.... så tar ikke sjansen p å sitte på dataen nå;-) )

Lenke til kommentar

Så det jeg må gjøre er å:

- ta flere ledninger til strømmen

- droppe hovedkortet og bare koble rett inn i Arduino brette

- bruke atamege 2560

- koble til avkopplingskondensator som er på 100nf på vcc og gnd

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Så det jeg må gjøre er å:

- ta flere ledninger til strømmen

- droppe hovedkortet og bare koble rett inn i Arduino brette

- bruke atamege 2560

- koble til avkopplingskondensator som er på 100nf på vcc og gnd

 

Ja, som omtrent.

 

Og:

- Borre 10 000små hull (type 0.6mm? + selvsagt til de andre komponentene)

- Lodde 10 000 LED ben.

- 7500 formotstander (3 pr. LED).

- 160 shiftregistre

- 160 avkoplingskondensatorer (kan sikkert klare deg med færre, 80?)

- 40 PCB til modulene

- 40 PCB til selve LED veggen

- Mye ledninger..

 

Sånn omtrent :p (igjen). Hvis jeg har regnet rett i farta... garanterer ingenting. Og vet du sa du hadde noen andre til å hjelpe deg.

 

PCB bør være tosidig, mye enklere å lage til matrise, så har du X retning på ene siden og Y på den andre uten at de krysser hverandre med 1000 jumpere.

 

Men til å begynne med "bare" 1/5 av dette da.

 

Btw, når jeg boret med 0.6mm (jeg mener det var 0.6 mm ihvertfall), så knakk boret omtrent med en gang (brukte Dremel i stativ). Men jeg fortsatte bare med det knekte boret, det gikk heldigvis fint.

 

 

EDIT: korrigert til 10 000 LEDs.

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Okay:-) har jo noen andre som skal båre:-) hehe må vel også båre noe... (satse p det blir lite :-) )

 

tengt:-)e faktisk på tosidig :-) men de lages på samme måte som ensidig?

 

Men vil dette funke?

 

Programmet da? Skal vi prøve å lage et egent ett eller? Kan vel få hjelp av noen her til å lage et prgram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...