Gå til innhold

aduino RGB LED vegg


Anbefalte innlegg

Som jeg TROR at den skal bruke blir d mønster/mønster med noen bevegelser.... men hvordan går jeg ner på farger og fps?

 

Penger et ikke et problem når d e snakk om opp til 10 000 men over det blir problem....

 

Så synes vi det hadde vært litt kult å hatt noen ingen andre har :-) (regner med noen hadde lagt ut et lite clip på youtube av en så stor hjemmelaget led vegg)

 

 

 

De kravene keg stiller til den vegger er egentlig ikle store.... men de er

1. Ska funke bra

2. Ska se fin ut (igjaffal p utsia)

3. Ska være lett å finne ut feil etter montering (kommer tilå bbruke farget ledninger inni veggen)

4. Ikke over 10 000 ;-)

 

farger og fps spiller ikke så stor rolle for meg siden eg ikke jeg som skal styre lys (er lydteknikker ;-) ) men bare den ser bra ut og har litt flere farger enn blå, rød, grøn, hvit og de ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg TROR at den skal bruke blir d mønster/mønster med noen bevegelser.... men hvordan går jeg ner på farger og fps?

 

Går ned i oppdateringsfrekvens (FPS) helt av seg selv når du har 2500 LED's :p

 

Som hvis du f.eks. bare utvider SolderLabs veggen med 5x så mange LED matrise moduler.

 

Men det kan unngås dersom du heller bruker 5 sånne vegger med 5 Arduinoer kjørt i parallell, men de må jo samkjøres på en måte, og ettersom hvordan du evt. setter sammen veggen osv.. Letteste er vel fra en PC (og 5 USB utganger, og et eget program selvsagt, ala det de lagde).

 

Ikke at du må lage dem sin løsning heller åltså..

 

2500 RGB LED vegg er ikke et lite prosjekt...

 

Penger et ikke et problem når d e snakk om opp til 10 000 men over det blir problem....

 

Så synes vi det hadde vært litt kult å hatt noen ingen andre har :-) (regner med noen hadde lagt ut et lite clip på youtube av en så stor hjemmelaget led vegg)

 

 

 

De kravene keg stiller til den vegger er egentlig ikle store.... men de er

1. Ska funke bra

2. Ska se fin ut (igjaffal p utsia)

3. Ska være lett å finne ut feil etter montering (kommer tilå bbruke farget ledninger inni veggen)

4. Ikke over 10 000 ;-)

 

farger og fps spiller ikke så stor rolle for meg siden eg ikke jeg som skal styre lys (er lydteknikker ;-) ) men bare den ser bra ut og har litt flere farger enn blå, rød, grøn, hvit og de ;-)

 

Helt klart kult! Vet fortsatt ikke noe om FPS, men er det ikke så store kravet bør det gå.

Men de 7 fargene (8 hvis du inkluderer "svart" - alt av) man kan få med å kun bruke R,G og B er helt klart raskest (og enklest) da du slipper å tenke på PWM.

Lenke til kommentar

Går ned i oppdateringsfrekvens (FPS) helt av seg selv når du har 2500 LED's :p

 

Som hvis du f.eks. bare utvider SolderLabs veggen med 5x så mange LED matrise moduler.

 

Men det kan unngås dersom du heller bruker 5 sånne vegger med 5 Arduinoer kjørt i parallell, men de må jo samkjøres på en måte, og ettersom hvordan du evt. setter sammen veggen osv.. Letteste er vel fra en PC (og 5 USB utganger, og et eget program selvsagt, ala det de lagde).

 

Ikke at du må lage dem sin løsning heller åltså..

 

2500 RGB LED vegg er ikke et lite prosjekt...

 

hadde jo vært litt kult å lagt mest mulig skjøl då :)

 

men eventuelt hvis mi sko lagt egent program? er det vansklig og koste d noe/mye?

 

Helt klart kult! Vet fortsatt ikke noe om FPS, men er det ikke så store kravet bør det gå.

Men de 7 fargene (8 hvis du inkluderer "svart" - alt av) man kan få med å kun bruke R,G og B er helt klart raskest (og enklest) da du slipper å tenke på PWM.

 

kossen troll fikk de flere farger enn 8 da?

som jeg tengt var hvis de blander litt farger altså mye rød og lite blå så kommer en anne farge enn mye rød og mye blått...

 

har spur lysmanen/gutt :p (ann p ke ti du blir man)

så får nok svar om litt hva som den skal brukes til og litt sont :)

Lenke til kommentar

hadde jo vært litt kult å lagt mest mulig skjøl då :)

 

Selvsagt :)

 

men eventuelt hvis mi sko lagt egent program? er det vansklig og koste d noe/mye?

Aner ikke noe om pris, og om det er vanskelig må du nesten svare på selv.. Men så lenge du vet hvordan matriser virker, og / eller du lager en egen løsning, så skulle jeg tro man skal få til noe. Men selvsagt kan det bli vrient å få det effektivt, og da må du nok bruke direct port access og også interrupt rutiner.

 

Og programmering får du sikkert hjelp til hvis du trenger, er jo både forumet her, og så har du Arduino forumet hvor det er mange flinke folk!

 

kossen troll fikk de flere farger enn 8 da?

som jeg tengt var hvis de blander litt farger altså mye rød og lite blå så kommer en anne farge enn mye rød og mye blått...

 

har spur lysmanen/gutt :p (ann p ke ti du blir man)

så får nok svar om litt hva som den skal brukes til og litt sont :)

(Selv liker jeg "fyr" - men er vel gammal nok til det andre ordet men føler det ikke sånn haha no more comments :p)

 

Man bruker PWM for å dimme LED's. Bare lek med analogWrite på 3 utganger du kopler til en RGB lysdiode (via formotstander, selvsagt).

 

Et eksempel med kun én lysdiode.

Her er et eksempel med RGB (Men litt mer kryptisk pga måten han gjorde det med variablene som teller opp/ned).

 

"Problemet", er at du ikke kan bruke analogWrite direkte på en matrise. Men ikke verre enn at man tegner opp en frame flere ganger og blander farger med en PWM metode.

Lenke til kommentar

har jo egentlig mest lyst å lage et heilt nytt oppsett for denne veggen men blir jo litt for mye arbeid (+ kan ikke så ekstermt mye)

altså lagt egne pcb brett, egent program og alt ifra "bunnen" av...

 

har jo begynt på akuratt den samme som de har laget nå:) (fikk ikke lov å leke me syre a pappa på denne så må lodde ledninger og alt sont på :'( tege lang tid!! )

 

men har igjaffal begynt :) tege den tia d tege :p men på den stor så skal vi lage pcb brett med syre og det :)

 

men er det eventulet noen shift registorer som er bedre å bruke? (billiger å letter å programere)

 

 

 

men hvis du hatte tatt alle røde shift resitorene isammen også setter de inn i en egen PWM også gjør du det med den blå og den grønne?

 

er jo 13 PWM innput så er jo nok? men vil det gå? også hvis mi hadde prukt atamega 2580 brette eller noe sont?

Lenke til kommentar

har jo egentlig mest lyst å lage et heilt nytt oppsett for denne veggen men blir jo litt for mye arbeid (+ kan ikke så ekstermt mye)

altså lagt egne pcb brett, egent program og alt ifra "bunnen" av...

 

har jo begynt på akuratt den samme som de har laget nå :) (fikk ikke lov å leke me syre a pappa på denne så må lodde ledninger og alt sont på :'( tege lang tid!! )

 

men har igjaffal begynt :) tege den tia d tege :p men på den stor så skal vi lage pcb brett med syre og det :)

Det finnes også noen PCB butikker som kan lage PCB kortene med din design for deg. Men det koster jo både mer penger og tid (å vente på å få i posten, kanskje noe er feil og prøve igjen osv, men man lager vel helst et par prototyper først?). Har aldri brukt noe slikt selv så har ingen linker til deg for øyeblikket.

 

men er det eventulet noen shift registorer som er bedre å bruke? (billiger å letter å programere)

 

Shiftregistre kjører ikke akkurat programmer... Dog må Arduino'en det for å bruke dem (prøvd den "shift register simulatoren" jeg fant i en annen post her?). Stort sett bare 3 tilkoplinger som trengs fra Arduino til et skiftregister: Clock, Data og eventuellt Latch (og kanskje reset og output enable).

 

"shiftOut()" er en innebygd Arduino funksjon som er veldig enkel, og som fungerer med 2 utganger - Clock og Data (Bruker du en 74xx595 må du "latch'e" selv etter å brukt shiftOut).

 

74xx164 er en veldig enkel en, ingen latch, utgangene reflekterer direkte hva som klokkes inn. Men tror jeg ville gått for en med latch til matriser (ala 74xx595). xx = IC famile type, LS, HC, AS og hva de nå heter alle sammen.

 

men hvis du hatte tatt alle røde shift resitorene isammen også setter de inn i en egen PWM også gjør du det med den blå og den grønne?

Hvis jeg skjønte riktig, ja sånn ca. Bare at man dimmer ("fader" med PWM) alle fargene samtidig. Kan vel gjøres hver for seg også, hvis det gjøres raskt nok, men det går utover oppdateringsfrekvensen / FPS.

 

er jo 13 PWM innput så er jo nok? men vil det gå? også hvis mi hadde prukt atamega 2580 brette eller noe sont?

Hvis du snakker om Arduino Mega 2560, har den 15 PWM utganger (og 16 analoge innganger, men det er noe helt annet). Og nei, som sagt du kan ikke bruke de til en matrise. Vel kanskje en mindre direktestyrt matrise (uten skiftregstre), men du vil få problemer med å synkronisere PWM med matrise oppdateringen (flimring!).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte vel egentlig på en slik matrise med f.eks Mega 2560 som jeg har brukt et par ganger.

Men kan vel bli ganske problematisk å bruke matrise til en slik uten sync problemer eller lignende.

 

Bare det å swtiche to PWM-utganger, hvor hver var i motfase var jo et så stort problem at det ble droppet når jeg skrev bachelproppgaven min. Nå var jeg ikke ansvarlig for den delen, så vet ikke helt hva problemet var, da jeg rett og slett har glemt forklaringen jeg fikk. (jeg jobber mer med maskinvaredelen til noen sensorer osv..)

Lenke til kommentar

ja vett det men hadde vært litt gøy å prøve å lage pcb brett skjøl :)

 

har egentlig lyst å lage mest mulig skjøl :p (vett det kommet til å ta lang tid men tror det blir gøy å jeg kommer til å lære mye nytt)

 

så med andre ord så går det ikke ann å bruke PWM utgangene på et så stor prosjekt?

så da blir det bare disse fargene?

 

post-311604-0-04829500-1375356927_thumb.gif

 

er vel egentlig nok spør du meg.. men som sagt jeg er lydFYR og ikke lydFYR ;)

 

jeg så litt i tråden for å bare finne ut ke eg må gjøre... og den andre innlegget står det at den kommer opp til 20A? mener han 20 amper som i en sikring? er ikke det syykt mye me take på at et kjøkken har 16-20 amper?

 

og hvor stor strømforsyning trenger jeg egentlig til en så stor vegg? (bruker jo 3,7A 5v på den med 512 RGB LED)

 

men det jeg trenger å gjøre anderledes på den store veggen er:

1. større strømforsyning

2. større arduino brett (atamega2560)

3. droppe hovedkorge å bare gå direkte inn i arduino brette

4. bruke en cat6 kable til data og 2 egne ledninger til størm

 

er det noe mere jeg egentlig må gjøre anderledes?

Lenke til kommentar

Først og fremst må du vite nøyaktig hvilke dioder du ønsker å bruke. En vanlig diode er jo på ca 3v og 20mA. En RGB-diode kan nok sikkert trekke noe mer. La oss si tre ganger så mye (da det er tre ganger så mange dioder internt). Altså 3v og 60mA.

Har du 2500 slike RGB dioder så blir det 150A på 3V, totalt 350W. Dette tilsvarer altså ca 2A på 230V i huset ditt. Da har jeg medkalkulert litt tap i strømforsyning og kabler.

 

Legg merke til at de blir en svært tykk kabel om det skal gå 150A gjennom den. Hvis du kobler diodene til 3.3V så har du i det minste litt å gå på, og du kan ha et tap i kabelen. Men selv om vi tillater 0,3 spenningsfall, så trenger du fortsatt hele 100 kvadratmillimeter tykk kobberkabel for å unngå et spenningsfall på mer enn 0,3V ved 6m lang ledning(3m frem og tilbake). For å illustrere hvor tykt det er, så kan jeg jo si at lederen i en vanlig skjøteledning gjerne er på 1,5 kvadratmillimeter!

 

Dette koster nok raskt godt over tusen kr bare for kabel. Vi har tre metoder for å forhindre det.

1. Kortere avstand fra strømforsyningene. Hvor kort kan du ha dem?

2. Bruk f.eks 5V i stede for 3.3V og så heller la kabelen stå for et enda større spenningsfall (gitt at tempen i kabelen ikke overgår hva den tåler)

Dog ville dette vært mulig om diodene tåler noe mer enn 3V. For 2v spenningsfall i kabelen er nok alt for mye varmegang.

3.

Utnytte PWM mulighetene, slik at du f.eks bruker 12v strømforsyning, slik at strømstyrken bare blir ca 37,5A. Da må du bare gå ut fra at maks dutycycle er rundt 30%. Dette er mye mer effektivt, men krever at du har høy nok swichefrekvens til ikke å skade diodene da 12V er rimelig mye for en diode. Vet ikke om de tåler det, selv om det bare er for en veldig kort tid om gangen. Du kommer deg da unna med en 10kvadratmillimeter tykk kabel. 10 ganger mindre. :-)

 

Alternativ 3. Blir også en del billigere med tanke på strømforsyning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Først og fremst må du vite nøyaktig hvilke dioder du ønsker å bruke. En vanlig diode er jo på ca 3v og 20mA. En RGB-diode kan nok sikkert trekke noe mer. La oss si tre ganger så mye (da det er tre ganger så mange dioder internt). Altså 3v og 60mA.

Har du 2500 slike RGB dioder så blir det 150A på 3V, totalt 350W. Dette tilsvarer altså ca 2A på 230V i huset ditt. Da har jeg medkalkulert litt tap i strømforsyning og kabler.

 

Men ikke kalkulert med matriseskanning, dvs at kun én rad er på om gangen (og at alle i raden er på - worst case scenario med hvit farge).

 

Har han 8 rader om gangen, blir det 1/8-del av strømmen. Litt under 18,75A (+ elektronikken rundt, men det er ikke så mye).

Lenke til kommentar

ja vett det men hadde vært litt gøy å prøve å lage pcb brett skjøl :)

 

har egentlig lyst å lage mest mulig skjøl :p (vett det kommet til å ta lang tid men tror det blir gøy å jeg kommer til å lære mye nytt)

 

så med andre ord så går det ikke ann å bruke PWM utgangene på et så stor prosjekt?

så da blir det bare disse fargene?

 

Det blir enklere. Men ikke umulig. SolderLabs gjorde det tydeligvis selv om det var "bare" 512 stk RGB LEDs).

 

EDIT: Med enklere tenkte jeg her først og fremst på software.

 

jeg så litt i tråden for å bare finne ut ke eg må gjøre... og den andre innlegget står det at den kommer opp til 20A? mener han 20 amper som i en sikring? er ikke det syykt mye me take på at et kjøkken har 16-20 amper?

og hvor stor strømforsyning trenger jeg egentlig til en så stor vegg? (bruker jo 3,7A 5v på den med 512 RGB LED)

men det jeg trenger å gjøre anderledes på den store veggen er:

1. større strømforsyning

2. større arduino brett (atamega2560)

3. droppe hovedkorge å bare gå direkte inn i arduino brette

4. bruke en cat6 kable til data og 2 egne ledninger til størm

er det noe mere jeg egentlig må gjøre anderledes?

 

20A som i en 20A sikring i og for seg, men slett ikke som i effekten som kan tas ut ved 20A i 230V anlegg (4600 Watt). Mer som i 20A * 5V (100W). Litt forskjell..

 

Hvis du tenker på å rett og slett nesten kopiere SolderLabs veggen, må du nesten lage til en egen strømkontakt på modulene (de som går til 8x8 LED'ene), samt redesigne de andre RJ-45 (nettverkskontaktene) litt så de overførere kun data. Ellers er det ikke mye du behøver å endre rent hardwaremessig skulle jeg tro?

 

EDIT: Åltså hvis du tenker på å utvide med flere moduler i serie (flere shiftregistre "bak" i serie). Pga strømkravet øker og cat 6 kabelen ikke egner seg for mer strøm enn de allerede kjører gjennom den i SolderLabs veggen.

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Nå vet jeg fortsatt ikke helt hva slags metode som man er kommet frem til vil blir tatt i bruk. Matriseskanning har jeg aldri vært borti, og er ikke helt innenforstått med hvordan det systemet ser ut. Jeg har jo som du sikkert har sett gått ut fra en "ren matrise" som settes opp på manuelt vis (om du kan kalle det det).

 

Altså: Du setter opp en matrise hvor halvparten av PWM utgangene er til en transistor som styrer av/på strømmen i en rad, mens den andre halvparten styrer en transistor som igjen skrur av/på kolonnene.

 

Med en slik setup får du utnyttet all effekten til diodene i stede for at diodene bare vil være på 1/50-del av tiden (alt etter hvor mange rader man har) og følgelig bare vil virke veldig dimme, vil ha lav FPS og følgelig vil ha langt mindre strømforbruk.

 

Min metode kan kanskje gi litt mindre perfekte duty-cycle (da den vel ikke klarer å switche to utganger nøyaktig samtidig?) Eventuelt om det i praksis fører til litt "blinking". Er er usikker på hvor mye det vil bli i praksis, men i mine øyne så høres det ut som en langt bedre mulighet. Det er kanskje mulig du kan stabilisere det med noen små kondensatorer?

 

Men metoden vil i det minste kunne gi full lysstyrke ut på alle diodene om så ønskes, og du vil ha så høy FPS som mikroprosessoren klarer å switche diodene. Og vil i praksis kunne gi mindre blinking ved at du har for lav switchefrekvens.

 

For all del jeg skal ikke være veldig påståelig om det er de som har prøvd matrise med min metode, men etter hva jeg ser det nå, så virker det som en langt bedre metode. I en så stor matrise så vil da diodene bli så dimme at det nesten blir ubrukelig ved matrisemetoden ?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Okay ;-) menne har 1.5mm ledninger liggende i skape :-) finker de?

Først så tror jeg du du må bestemme deg for dioder, avstand på kabler, metode du bruker, transistorer du skal bruke og mye annet før man ser på kabeltykkelsen. Men 1,5 kvmm (om det var det du mente? altså kvadratmillimeter / mm^2) er veldig lite, så det tror jeg nok uansett blir for lite i ditt tilfelle. Men som sagt så kommer det ann på hva slags metode du bruker osv..

 

Min metode gir full uttelling på diodene, men kan kanskje (ifølge andre?) gi dårlig sync i praksis? Mens z0rglub sin metode vil senke strømforbruket og lysstyrken til diodene og derfor ikke kreve så høy strømstyrke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Først så tror jeg du du må bestemme deg for dioder, avstand på kabler, metode du bruker, transistorer du skal bruke og mye annet før man ser på kabeltykkelsen. Men 1,5 kvmm (om det var det du mente? altså kvadratmillimeter / mm^2) er veldig lite, så det tror jeg nok uansett blir for lite i ditt tilfelle. Men som sagt så kommer det ann på hva slags metode du bruker osv..

Good advice!

 

Min metode gir full uttelling på diodene, men kan kanskje (ifølge andre?) gi dårlig sync i praksis? Mens z0rglub sin metode vil senke strømforbruket og lysstyrken til diodene og derfor ikke kreve så høy strømstyrke.

 

"Min" metode ikke min :p Men ganske vanlig på matriser (jeg vet ikke om noen annen, annet enn å kople til absolutt alle LED'ene individuellt da, noe som er uaktuellt pga. antall utganger som trengs og ikke minst antall ledninger... - og ja og så er det en variant som ikke er matrise i og for seg, charlieplexing, men rimelig uaktuell den også til matriser).

 

Linker denne igjen: LED matrix

 

Ved større matriser (alá 50x50), kan det bl.a. pga lysstyrken være lurt å dele opp i litt mindre matriser og sette sammen.

 

Man kan også kjøre lysdiodene litt (endel?) sterkere enn "lovlig", da de ikke er på hele tiden, så det vil også hjelpe noe på dimminga pga rad/kolonne-skanning.

 

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med din metode, men om du tenker på å rett og slett bruke rader og kolonner på samme måte som i rad/kolonne skanning, bare uten skanning - åltså samtidig dersom nødvendig - får du et par problemer (minst):

 

- "Ghosting" ved at uønskede lysdioder lyser opp

- Forskjellig lysstyrke på diodene ved at de brukes direkte i parallell (og det er litt forskjeller mellom dem).

- Strømforbruk.

 

Sikkert oversett noe men sånn ca det. Dersom det var det du mente.

Lenke til kommentar

Jeg antar ikke forskjellen i lysstyrke skulle vært noe problem medtanke på hvor raskt de switches av og på, samt at det sikkert er noe som blinker rimelig heftig fra før. :p

Og strømforbruket vil jo være det samme om man kjører på med lik lysstyrke, metoden har bare mulighet til å øke lysstyrken betraktelig mer. Men "ghosting" ville blitt et stort problem, det har du rett i, og jeg så det ikke før jeg utvidet tankeeksperimentet mitt egentlig.

 

Da er det nok kanskje like greit med "din" metode, altså å bruke kolonne eller rad skanning. Og det å dele det opp i separate mindre matriser er jo like greit, siden disse arduinoene vel bare har noe ala 14 eller 16 PWM-utganger uansett, og da må han jo uansett ha et titals slike mikrokontrollere uansett med så mange dioder. Hvor enkelt det blir å synkronisere via PC er jeg neimen ikke så sikker på.

 

Vet ikke om det er noen begrensning i Windows (ser at Windows takler minst 256 COM-porter) eller i programvaren man tenker å bruke på å styre en del mikrokontrollerene (om det er "real time" kontroll du ønsker) Eller om planen er å kompilere noe kode, for så å lagre det på enhetene og så synkronisere de sammen?

 

Eller tenker man å styre ALT fra EN ATMEGA?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg antar ikke forskjellen i lysstyrke skulle vært noe problem medtanke på hvor raskt de switches av og på, samt at det sikkert er noe som blinker rimelig heftig fra før. :p

Spiller ingen rolle hvor fort de switches av og på, LED i paralell vil lyse litt forskjellig pga litt ulik karakteristikk, selv om de i prinsippet skal være like (en LED vil sannsynligvis overta mer av strømmen enn den / de andre, og lyse mer).

 

Da er det nok kanskje like greit med "din" metode, altså å bruke kolonne eller rad skanning. Og det å dele det opp i separate mindre matriser er jo like greit, siden disse arduinoene vel bare har noe ala 14 eller 16 PWM-utganger uansett, og da må han jo uansett ha et titals slike mikrokontrollere uansett med så mange dioder. Hvor enkelt det blir å synkronisere via PC er jeg neimen ikke så sikker på.

 

Vet ikke om det er noen begrensning i Windows (ser at Windows takler minst 256 COM-porter) eller i programvaren man tenker å bruke på å styre en del mikrokontrollerene (om det er "real time" kontroll du ønsker) Eller om planen er å kompilere noe kode, for så å lagre det på enhetene og så synkronisere de sammen?

 

Eller tenker man å styre ALT fra EN ATMEGA?

 

Glemte forsåvidt å kommenter om PWM her (men har nevnt det før), siden man bruker skiftregistre til å utvide antall utganger på mikrokontrolleren, kan man ikke bruke de innebygde PWM funksjonene.

 

Ikke verre enn at man lager en display rutine som tar hensyn til PWM, f.eks. ved å skanne den samme raden X antall ganger, og hvor lysstyrken er 1/X-del pr. gang (ble kanksje noe knotete forklart). En annen mulighet er bare å vise den samme frame'n X antall ganger, samme prinsipp ellers. Men såklart det går utover hvor høy FPS man kan få.

 

SolderLabs folkene lagde alt ut i fra én stk. Atmega 328!

 

Som du er inne på, er det en mulighet å lage flere å kjøre i paralell. F.eks. 5 stk slike vegger. Da bør man lage noe slags ID system på de, og selvsat lage et program som fordeler bilde som skal vises alt ettersom hvordan det er lagt opp.

 

EDIT: Det finnes andre måter å utvide utgangene på også, inkl. en med innebygget PWM. Men da får man problemet med å synkronisere til frameraten. Og vet ikke hvor bra det ville blitt til matriser uansett.Husker ikke hvilken type IC det er i øyeblikket. Men skiftregistre er enkle å bruke.

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Ikke for å være kjip ovenfor iam99pk, men jeg må nok si at jeg tror du er i overkant ambisiøs for dette prosjektet ditt. Skal noe slikt som dette bli vellykket, så vil du måtte kunne programmere.

Og hvordan tenker du at dette skal styres? Dersom du skal tegne mønster/figurer på denne led-veggen, må du ha _noe_ som kan tegne dette for deg. For å lage noe brukervennlig, så må du ha en måte å la dette bli styrt på, og siden du lager det selv, kan jeg nesten garantere at det ikke finnes ferdige løsninger, som virker uten at de modifiseres først.

Men, om du virkelig tror du skal klare å få det til, vil jeg anbefale deg å begynne i det små. Lag en 16*16 matrise eller noe, og se at du får den til å virke tilfredsstillende, før du kjøper inn materialer for hele veggen.

 

Og, for å ikke være kun negativ, skal jeg gjøre ett forsøk på å være litt hjelpsom, med å si litt hvordan jeg ville løst prosjektet. Når alt kommer til alt, så ser det ut til å være ett spennende prosjekt :). Hadde det vært i nærheten av hvor jeg bor, så skulle jeg gjerne ha hjulpet med det hele :)

 

Jeg ville, som du allerede har planlagt, laget moduler, med X*Y LED's. Disse modulene ville jeg laget mest mulig selv-fungerende. Jeg ville lagt en mikrokontroller per modul, slik at jeg har egne kontrollere til å faktisk tegne bildet. Dette for å ikke få problemer med at hver led er for skjeldent på, da matrisen er brukket opp til mange mindre matriser. Det gir deg mulighet for å få mer lysstyrke uten å brenne lysdiodene, og du vil kunne få flere farger, og høyere oppdateringsfrekvens. (Om du oppdaterer skjermen ofte nok, f.eks 200 ganger i sekundet, kan du emulere "dimming" (PWM) av en led, ved å kun slå den på halvparten av gangene).

Jeg ville og hatt en liten strømforsyning per modul, slik at hver modul bare kan kobles rett på 220V. Dette vil gjøre opp/nedrigg mye lettere. Det kan gjerne lages slik at veggene linkes, slik at den første modulen får strøm fra en stikkontakt, og at neste plugges i den første, etc. I proffverden gjøres dette med powercon kontakter.

 

For å fore hver enhet med data, ville jeg brukt en enveis serial-link av noe slag. Jeg ville laget en måte å gi adresser til hver modul, så ville jeg sendt data fra en sentral kontroller (enten en egen mikrokontroller, eller en pc) over en eller annen form for serial-link. Siden vi kan snakke om litt kabellengder, hadde jeg nok brukt noe ala RS485 for å fysisk sende data fra sentral kontroller, til hver modul. Vanlig 2-wire TTL kommunikasjon kan være følsom for støy, om du får ett par meter kabel. Siden det er en enveis link (mao, en sender, N mottakere), så kan gjerne hver modul splitte dette signalet, og sende det videre til neste modul. Igjen, for å gjøre opp og nedrigg lettere.

 

Når det kommer til hvordan lystekniker skal styre skitet er jeg litt usikker på hva jeg ville gjort. DMX kan brukes, men siden du ikke vil bruke en dmx-kanal per diode, så må du gjøre noe logikk på hvordan gitte dmx-parametre skal påvirke veggen din. Det krever litt tenking, og ikke minst en hel del programmering for å få det rett, og pent å bruke. DMX er forøvrig kun RS485@250k, så igrunn forholdsvis enkelt å behandle med en mikrokontroller. Artnet er DMX over ethernet, og mye mer jobb å få en mikrokontroller til å snakke. Men siden lampene dere allerede har snakker DMX, ville jeg nok endt opp med å bruke DMX, slik at lysteknikeren enkelt kan bruke veggen.

 

Mulig jeg da hadde droppet en sentral kontroller, og heller latt den "enveis serialkommunikasjonen" mellom modulene bare vert DMX. Du trenger da en måte å addressere hver modul, men med tanke på kompleksiteten i prosjektet, bør det være en smal sak :)

Dog, uten en sentral kontroller, så vil det å tegne mønster over hele veggen bli litt vanskelig, så mulig en sentral kontroller uansett er en god ide.

Lenke til kommentar

Alt i alt, så er det vel lettere og billigere å lage en hel vegg med gamle 19-24" som man tar ut av ramma. For deretter å montere det opp på veggen inntil hverandre slik at det blir en minst mulig bezel (mellomrom). :p

Du klarer sikkert å få 10 helt OK 20-24" til under 10 000kr, eller noe billigere brukt. Og med et par billige skjermkort eller tilsvarende bokser for å fordele bildet utover alle skjermene så er du nesten i boks.

 

Du har nå en bildevegg som du kan gjøre hva du vil med. Det eneste negative er jo at du ikke lærer så mye av det. Fore læreprosessen sin skyld så fokuserer du heller som sagt på en liten 8x8 eller 16x16 modul.

 

Hvorfor? Da har du og kompisene noe å gjøre som er skikkelig kult, og du får et sweet resultat. Skjermene kan jo da vise en video/animasjon/"et eller annet kreativt" strukket ut over alle skjermene. Alt fra blinkende farger til rolig natur.

Og på siden så kan du fikle med LEDs, programmering og slikt som tar lang tid, og som man lett kan gi opp på til tider fordi det faktisk er vanskelig, og det tar lang tid før du får resultat. :dremel:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...