Gå til innhold

aduino RGB LED vegg


Anbefalte innlegg

hei! :D jeg lurte på hvor mange RGB LED et vanlig arduino brett klarer å styre? har ekstra strøm så det blir ikke noe problem men data? tengte jeg skulle følge denne her http://www.solderlab...lar-plasma-wall :) menne så kom jeg i kontakt med en fyr fra en annen hjelpe side og han sa at arduino ikke klarte å drive så mange jeg ville :p (skal lage en på ca 2500 RGB LED)

er det noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser uit som de har brukt ganske svake leds på PSUen du har oppgitt, 3,7A 5V, men du skal ha fem ganger så mange, dvs ca 20A, vet ikke akkurat hvor mye en Arduino leverer, men 20A? Neppe, 1A kanskje?

 

AtW

 

skal ha egen strøm forsyning i veggen så det vil ikke være noe problem med størmmen.... men det er dataen som skal frem som jeg lurer på... som han jeg har snakket med på mail (som jeg forstod) var at adriuno brettet klarte ikke å gi nok data ifra seg til å styre alle ledene...

Lenke til kommentar

Tja.. Om du er veldig avansert og bruker en del elektronikk kan du vel kanskje klare å styre ganske mange LED's.

 

 

http://www.solderlab.de/images/led-projects/modular-plasma-wall/Segment_PCB.png tenkte på sonne jeg? tror du dei vil funke å bruke? vil jo si at et kort dekker 8x8 og som blir ca 20 brett etterhverandre (?) fordi du har en rad på toppen og en rad på bunnen... så blir vel 20x2? hvis du forstår?

Lenke til kommentar

http://www.solderlab...Segment_PCB.png tenkte på sonne jeg? tror du dei vil funke å bruke? vil jo si at et kort dekker 8x8 og som blir ca 20 brett etterhverandre (?) fordi du har en rad på toppen og en rad på bunnen... så blir vel 20x2? hvis du forstår?

 

Tror de vil funke, slik jeg ser det kobler du bare arduinoen på det. Men det bør nok noen andre på forumet bekrefte ytterligere ^^

Lenke til kommentar

 

 

Tror de vil funke, slik jeg ser det kobler du bare arduinoen på det. Men det bør nok noen andre på forumet bekrefte ytterligere ^^

 

Trudde også d men så spurte jeg en annen en og hab skreiv te meg at d ikke kom te å gå pga Arduino brettet ikke ga nok data.... menne eg tru d går helt fint men vil være seikker før eg bestille alle delene :-)

Lenke til kommentar

Imponerende prosjekt du linker til!

 

Og prosjektet ditt er liksom 5 ganger større enn dette, og dette er ikke et lite prosjekt!

 

Jeg mistenker litt at dette er ca. første prosjektet ditt? I såfall vil jeg komme med et lite råd: Begynn med noe mye mindre enn 2500 RGB LED's! Lag f.eks. en 8x8 først i det minste, bare for å se litt på hvilke utfordringer du møter på, bl.a. med tanke på PWM, og litt med strøm til led'ene selv om det nesten ikke kan sammenlignes med 2500 stk..

 

Har du laget noe lignende med Arduino før? Jeg prøver ikke å være negativ, bare så det er sagt.

 

Hvis du lager en 8x8, som er 64 RGB LED's, blir det jo bare 64/2564-del av totalen, dvs du får kun 2.5% mer å gjøre (og å kjøpe inn, sånn ca... 2500 RGB LED's er ikke billig! Undersøkt pris?) Men du lærer sikkert desto mer. (Dersom du ikke har gjort noe lignende allerede da..).

 

Tror ikke det er lurt å begynne med å kjøpe inn 2500 RGB LEDs pluss alt det andre, og så oppdage at du ikke kommer til å lage det allikevel...

 

 

Jeg -tror- det er mulig å få til det du vil ved simpelt hen å bruke samme metode de gjorde, MEN med (kraftige?) begrensninger, og du må nok benytte en annen kontroller enn atmega 328 pga for lite RAM. (2 kB er ikke nok til å holde data direkte til 2500 RGB LED's selv ved en byte pr. RGB LED). Du kan kanskje se på Atmega 644 eller 1280(?) som også funker til Arduino (sjekk ut Sanguino kanskje) Jeg er noe usikker på benevnelsene, lenge siden jeg knotet med det, og jeg har kun brukt atmega 328 / Arduino duemilwhatever- kloner. BBB var det - Bare Bones Board. Har også laget et par selv av atmega 328.

 

De sier på nettsida si at de klarte å lage 216 PWM nivåer på alle 512 RGB LED'ene (som tilsvarer 1536 individuelle LED's), og med en framerate på 20 Hz. Og det med en atmega 328 som har 2 kB RAM og 32 Kb program (flash) minne (og 1 kB EEPROM), som går på 16 MHz (regner jeg med, kanskje de brukte 20 MHz).

 

Ekstremt kult og imponerende i alle fall!

 

Kanskje du kan klare det ved å bruke 4 Hz (1/5 del av 20 Hz), eller ca 43 fargenivåer istedenfor (og 20 Hz fortsatt).

 

Eller så kan du rett og slett lage 5 stk. kopier av det de lagde, med 5 arduino'er og styre alle 5 individuellt fra en PC. Og fikse et eget program til det - de brukte et laget i "processing", så hvis de gir ut den (har ikke sjekket) kan du sikkert bruke den som base.

 

 

Og btw, jeg kan ikke og vil ikke "garantere" noe som helst, om dette er mulig eller ikke, bare så det er sagt... Hadde noen spurt meg for 1 time siden om det var mulig å styre 512 RGB LED's med 20 Hz og 216 fargenivåer fra en atmega 328, ville jeg sagt nei!

 

Jeg kan heller ikke si noe om "hvor mange" RGB LED's en arduino kan styre - dette er jo igjen avhengig av hvilke krav du har. I prinsippet kan du styre så mange du vil, bare elektronikken rundt er til stede, og kravene til oppdateringsfrekvens er lave nok :p

 

 

Selv har jeg laget 96 RGB LED's på det meste, og jeg brukte slett ikke 216 fargenivåer for å si det sånn.. kan velge da for å eksperimentere litt, men ca 8 om jeg husker rett burde gå, bruker som oftest bare 4 pga FPS'en (4 nivåer ga meg 83.33 Hz, for ca 20 Hz burde 12 nivåer fungere (åltså ikke engang 4 bit oppløsning på PWM - jeg lagret alt i en byte pr farge da.. enkelt men ikke så effektivt - de gjorde sikkert noe mye lurere i tillegg til lagringsmetoden / VRAM). Jeg brukte også skiftregistre, og en stk. atmega 328, men målt i forhold til dette ble det bare blåbær. Og jeg brukte 6 uker på den :p hehe

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Imponerende prosjekt du linker til!

 

Og prosjektet ditt er liksom 5 ganger større enn dette, og dette er ikke et lite prosjekt!

 

Jeg mistenker litt at dette er ca. første prosjektet ditt? I såfall vil jeg komme med et lite råd: Begynn med noe mye mindre enn 2500 RGB LED's! Lag f.eks. en 8x8 først i det minste, bare for å se litt på hvilke utfordringer du møter på, bl.a. med tanke på PWM, og litt med strøm til led'ene selv om det nesten ikke kan sammenlignes med 2500 stk..

 

Har du laget noe lignende med Arduino før? Jeg prøver ikke å være negativ, bare så det er sagt.

 

Hvis du lager en 8x8, som er 64 RGB LED's, blir det jo bare 64/2564-del av totalen, dvs du får kun 2.5% mer å gjøre (og å kjøpe inn, sånn ca... 2500 RGB LED's er ikke billig! Undersøkt pris?) Men du lærer sikkert desto mer. (Dersom du ikke har gjort noe lignende allerede da..).

 

Tror ikke det er lurt å begynne med å kjøpe inn 2500 RGB LEDs pluss alt det andre, og så oppdage at du ikke kommer til å lage det allikevel...

 

 

Jeg -tror- det er mulig å få til det du vil ved simpelt hen å bruke samme metode de gjorde, MEN med (kraftige?) begrensninger, og du må nok benytte en annen kontroller enn atmega 328 pga for lite RAM. (2 kB er ikke nok til å holde data direkte til 2500 RGB LED's selv ved en byte pr. RGB LED). Du kan kanskje se på Atmega 644 eller 1280(?) som også funker til Arduino (sjekk ut Sanguino kanskje) Jeg er noe usikker på benevnelsene, lenge siden jeg knotet med det, og jeg har kun brukt atmega 328 / Arduino duemilwhatever- kloner. BBB var det - Bare Bones Board. Har også laget et par selv av atmega 328.

 

De sier på nettsida si at de klarte å lage 216 PWM nivåer på alle 512 RGB LED'ene (som tilsvarer 1536 individuelle LED's), og med en framerate på 20 Hz. Og det med en atmega 328 som har 2 kB RAM og 32 Kb program (flash) minne (og 1 kB EEPROM), som går på 16 MHz (regner jeg med, kanskje de brukte 20 MHz).

 

Ekstremt kult og imponerende i alle fall!

 

Kanskje du kan klare det ved å bruke 4 Hz (1/5 del av 20 Hz), eller ca 43 fargenivåer istedenfor (og 20 Hz fortsatt).

 

Eller så kan du rett og slett lage 5 stk. kopier av det de lagde, med 5 arduino'er og styre alle 5 individuellt fra en PC. Og fikse et eget program til det - de brukte et laget i "processing", så hvis de gir ut den (har ikke sjekket) kan du sikkert bruke den som base.

 

 

Og btw, jeg kan ikke og vil ikke "garantere" noe som helst, om dette er mulig eller ikke, bare så det er sagt... Hadde noen spurt meg for 1 time siden om det var mulig å styre 512 RGB LED's med 20 Hz og 216 fargenivåer fra en atmega 328, ville jeg sagt nei!

 

Jeg kan heller ikke si noe om "hvor mange" RGB LED's en arduino kan styre - dette er jo igjen avhengig av hvilke krav du har. I prinsippet kan du styre så mange du vil, bare elektronikken rundt er til stede, og kravene til oppdateringsfrekvens er lave nok :p

 

 

Selv har jeg laget 96 RGB LED's på det meste, og jeg brukte slett ikke 216 fargenivåer for å si det sånn.. kan velge da for å eksperimentere litt, men ca 8 om jeg husker rett burde gå, bruker som oftest bare 4 pga FPS'en (4 nivåer ga meg 83.33 Hz, for ca 20 Hz burde 12 nivåer fungere (åltså ikke engang 4 bit oppløsning på PWM - jeg lagret alt i en byte pr farge da.. enkelt men ikke så effektivt - de gjorde sikkert noe mye lurere i tillegg til lagringsmetoden / VRAM). Jeg brukte også skiftregistre, og en stk. atmega 328, men målt i forhold til dette ble det bare blåbær. Og jeg brukte 6 uker på den :p hehe

 

hei! må bare si dette blir ikke det fyste prosjkte mitt ;) har lekt litt me småting med arduino f.eks 4x4x4 led cube og sont også nå i det siste har jeg begynt med større ting med skiftregister og sont! :D synes det var mye gøyere med noe utfordniger! :D ble just ferdig med en 24x8 matrix i blå også når skiftresitorene kommer til 8x8x8 cube skal jeg lage den også ferdig! :D men skal ikke si jeg er ekspert på arduino xD menne synes jeg får til mye til å ikke begynt på vgs ennå;) (elektro te høsten då!)

 

men et litt dumt spørsmål xD hvordan får du ner fargenivåene?

men som du ser hvis du ser litt på den fyste linken: http://www.solderlab.de/index.php/led-projects/modular-plasma-wall så ser du at de har en til Atamega 328 som går til arduinobrettet? går det ann å bare bytte den til Atamega 1280? vil det funke da? :)

 

men må bare si det blir det fyste prosjektet mitt med RGB :) og har bestilt alt til 80x160cm vegg som jeg skal ha selv :)

 

blir vel også litt feil og si jeg skal lage den store veggen med 2500 led alene :p har med noen kamrater som skal hjelpe litt (til å båre og lodde fast ledene og sont)

 

 

MEN hvor stor størmforsyning må eg ha på 2500 led xD

også du spurte om jeg hadde funnet noen pris på ledene :) det har jeg! :D

http://www.ebay.com/itm/100-pcs-5mm-RGB-LED-4000mcd-Common-Cathode-Free-R-/330651196533?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cfc58dc75

tengte på de jeg ;) menne ja blir ikke akuratt så EKSTREMT billig :p

Lenke til kommentar

Ikke dårlig! Da skal jeg kanskje ti stille, for da har du laget mer enn meg på Arduino :p

 

Nei, du kan nok ikke bare bytte ut Atmega 328 med Atmega 1280 (vet ikke om den finnes i DIP utførelse heller, men den er uansett større). Du ser en Arduino basert på den her: Arduino Mega. Flere I/O, mer minne og litt sånn snacks :)

 

 

Hvordan man får ned fargenivåene er et godt spørsmål, det er vel egentlig bare fantasien som setter grensene.. mao mange måter å få det til på. Noe som sikkert er et dumt svar.

 

I og med at man bruker shiftregistre, så kan man ikke bruke Arduino'ens innebygde PWM funksjon, man må lage noe eget. Jeg fikk god hjelp av en side om interrupts her: Arduino interrupts. Litt lang "wall of text", men jeg klarte å dra ut essensen og mekke en sånn en, noe som hjalp betraktelig. En annen god side tror jeg er her.

 

I tillegg brukte jeg "direct port access" (ser ut som om de byttet navn til port manipulation), da funksjoner som digitalWrite er rett og slett veldig langsomme i denne sammenhengen. Shiftregister 74xx595 tror jeg kan klare opp til 30 MHz på klokkeinngangen (avhengig av type, HC, LS osv), så en 16 MHz Arduino kommer ikke i nærheten av det uansett.

 

 

Men til selve fargenivåene:

 

Som sagt så behøver du slett ikke følge denne oppskriften (som tydeligvis ikke er på langt nær så effektiv som den du linker til).

 

Jeg hadde åltså fargene til displayet lagret i en array, hvor en farge tok en byte. Så i prinsippet fra 0 til 255.

 

Som nivå-begrensing hadde jeg en variabel (colorStep) som sa hvor mange nivåer man hoppet over om gangen. Skal du ha 256 nivåer, så blir den 1 og det blir ikke spesiellt effektivt, men du får mange farger. Skal du ha kun 4 nivåer, blir colorStep = 256/4 = 64.

 

Så har man en slags loop som bare sammenligner display ram mot en testverdi som øker med colorStep om gangen, i prinsippet slik:

 

 

for (testVerdi = 0; testVerdi < colorMax; testVerdi = testVerdi + colorStep)

{

if displayfarge > testVerdi --> slå på lysdiode for fargen.

}

 

 

som betyr at så lenge testVerdi er under colorMax, så økes den med +colorStep for hver runde.

colorMax er da 256 - colorStep, og jeg brukte integer for disse også for enkelhets skyld.

 

Og, selvsagt, bortsett fra at jeg egentlig ikke bruke en for-løkke, men en interrupt rutine og kun variabler som teller opp. Timingen er viktig (derfor interrupt).

 

Det var litt kjapt forklart kanskje. Hoppet over hvordan matrisen var bl.a.

 

 

 

MEN hvor stor størmforsyning må eg ha på 2500 led xD

også du spurte om jeg hadde funnet noen pris på ledene :) det har jeg! :D

http://www.ebay.com/...=item4cfc58dc75

tengte på de jeg ;) menne ja blir ikke akuratt så EKSTREMT billig :p

 

 

Ikke så verst pris det! Du vet det sikkert, men du bør bestille litt ekstra forresten, fort gjort å ødelegge en enten ved å teste eller lodde de av og på eller noe.

 

En ting jeg antar er at kanskje fargejevnheten, spesiellt på de blå (som virker å være vanskeligst å få jevne), sikkert varierer noe. Spesiellt pga prisen også. Selv om totalen såklart ikke blir billig.

 

Enda en ting jeg ser er at de har klar linse (ikke diffuse). Dette behøver ikke være et problem hvis LED veggen skal sees på litt avstand, men i nærheten vil du kunne skille fargene fra hverandre. De i linken din brukte både diffuse dioder, og ping-pong baller (lol) som ekstra diffusorer.

 

 

Databladet som står der har litt vage data, "20 mA??" står det men ok det er sikkert en grei antagelse, pr. farge. I tillegg er spenningsfallet varierende (som kan gå på fargejevnheten igjen, da man bruker endel felles motstander pr kolonne i en matrise).

 

Hvor mye strøm du trenger avhenger av hvordan du bygger opp matrisen. Hvis du lager det samme som du linker til, er vel kun 1 av 8 rader på samtidig, med maks 8 stk (x 3 farger) på samtidig (worst case scenario, for en hvit vegg med alle lys på)

 

Da vil jeg anta at du trenger (minst) 20mA * 3 * 2500 / 8 = 18,75 A.

 

I tillegg litt til elektronikken rundt men det bør ikke være mye. 20 A holder sikkert med god margin, dersom 20 mA stemmer (uten at jeg har regnet på det da).

 

 

Du bør forresten teste noen dioder først, prøv med forskjellige verdier på formotstandene for å få en så hvit farge som mulig. La den med størst strøm ha 20 mA som en begynnelse, og juster de andre til den blir så hvit som mulig (sett på litt avstand, eller gjennom en diffusor, bruk f.eks. et vanlig papirark el.l.ellers kan du skille de forskjellige RGB fargene gjennom en klar linse som de har).

 

Sikkert ting du har tenkt på, men bare nevner det uansett.

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

okay :) takk ^^ forsto litt menne ikke alt :p men har et mega brett her og det står det Atamega 2560 stemmer det? vil det funke da? :) og må jeg bruke den ekstra atamega 328 på det ene bretter? tenkte jeg skulle lage akuratt den veggen som de har lagt også se kossen den blir og om det er noe jeg kan gjøre forskjelling ;) bestilte just 600LED så har noen jeg kan prøve meg litt med :)

 

http://www.ebay.com/itm/ATMEGA1280-16AU-Atmel-Avr-MCU-128K-Flash-8K-Ram-1280-/130873550624?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item1e78abe720 er det ikke den? :p

 

menne hvis jeg bruker det mega berttet da slepper jeg å lage dette kortet? http://www.solderlab.de/images/led-projects/modular-plasma-wall/Mainboard_PCB.png

 

bruker denne størmforsyningen i fyste veggen igjaffal ;)http://www.ebay.com/itm/Voltek-Power-supply-5-Volt-3-7-A-12-V-0-6A-/260401039408?pt=BI_Circuit_Breakers_Transformers&hash=item3ca11c8830

 

 

men finnes det et annet program jeg kan bruke? har prøvd å finne det programmet de har brukt menne finner det ikke.. så lurte på om det var noen andre program du anbefaler? (hvis du vett om noen letter enn å kode i arduino programmet, er ikke så god til det... )

 

 

 

I og med at man bruker shiftregistre, så kan man ikke bruke Arduino'ens innebygde PWM funksjon, man må lage noe eget. Jeg fikk god hjelp av en side om interrupts her: Arduino interrupts. Litt lang "wall of text", men jeg klarte å dra ut essensen og mekke en sånn en, noe som hjalp betraktelig. En annen god side tror jeg er her.

 

I tillegg brukte jeg "direct port access" (ser ut som om de byttet navn til port manipulation), da funksjoner som digitalWrite er rett og slett veldig langsomme i denne sammenhengen. Shiftregister 74xx595 tror jeg kan klare opp til 30 MHz på klokkeinngangen (avhengig av type, HC, LS osv), så en 16 MHz Arduino kommer ikke i nærheten av det uansett.

 

 

 

hva mener du med pwm xD (kansje litt dumt svar menne har ikke så stor peiling i dybden... jeg prøver bare ting og finner ut at det funker bra så gjør jeg sont xD )

 

men hvilkene shifregistorer anbefaler du å bruke? jeg tengte jeg bare bruke 74ch595 jeg :)

Lenke til kommentar

Ok. Vel da vil jeg egentlig råde deg til først å prøve en mye mindre matrise med PWM, eller faktisk kanskje noe ennå enklere rent programmeringsmessig først. Og også å studere shiftregistre som en rådet deg til i den andre tråden.

 

Ang. Arduino med atmega 2560, så stemmer det nok :) Ser ut som om eneste forskjellen er dobbelt så mye flash (program) minne enn Arduino Mega med atmega 1280, på 256 kB.

 

menne hvis jeg bruker det mega berttet da slepper jeg å lage dette kortet? http://www.solderlab...inboard_PCB.png

 

 

Tror du bare kan bruke den istedenfor det kortet med 328, uten at jeg skal garantere det helt (kan hende du må endre litt i programmet, men det er jo bare å prøve å laste det ned og kompilere det i Arduino IDE'en, og se om du får feilmeldinger. Som en liten første indikasjon i hvertfall).

 

Du må selvsagt kople til på samme måte, samme utganger (evt. finne andre og da må du endre programmet litt igjen..) og se om det er noen andre komponenter rundt. Men ved første øyekast ser det helt greit ut,

 

 

 

1280 ja, men en SMD komponent som du ser, ikke bare-bare å bruke loddebolt der. Bare til opplysing.. (og selv ahr jeg ikke knotet med det så tør ikke si mer om det :p )

 

 

men finnes det et annet program jeg kan bruke? har prøvd å finne det programmet de har brukt menne finner det ikke.. så lurte på om det var noen andre program du anbefaler? (hvis du vett om noen letter enn å kode i arduino programmet, er ikke så god til det... )

 

Nå ble jeg litt usikker på om du mente programmet de lagde (som er under download links) eller om du mente selve Arduino IDE (editoren). Jeg vet egentlig ikke om noe lettere. Da det er så å si likt C++ er det en god idé å kikke litt på det. F.eks på www.cplusplus.com/

 

EDIT: Eller selvsagt fra Arduino reference :)

 

hva mener du med pwm xD (kansje litt dumt svar menne har ikke så stor peiling i dybden... jeg prøver bare ting og finner ut at det funker bra så gjør jeg sont xD )

 

 

PWM er trikset som analogWrite() funksjonen bruker.

 

Man dimmer ikke en lysdiode ved hjelp av f.eks. variabel strøm eller spenning. Man dimmer ved hjelp av PWM, som vil si å slå den av og på, helst så raskt at øyet ikke oppfatter blinkingen. Men øyet vil oppfatte det som en endring i lysstyrke (dog ikke lineært, men det er en annen sak).

 

Men lysdioder er allikevel strømstyrte komponenter, hvor lysstyrken er avhengig av hvor mye strøm som går gjennom dem (heller ikke det er lineært - se her for typiske spenning-strøm (I-V) kurver og en bedre forklaring.).

 

Når denne strømmen (20 mA for eksempel) går gjennom en lysdioden, vil det være et visst spenningsfall over dioden (som i data til dioden din var oppgitt til fra 3.4 volt til 3.8 for en eller annen farge). Si 3.6 volt i snitt. Hvis du bruker 5 V som driftsspenning, har du 1.4 volt "til overs" som du må bruke til å begrense strømmen ved hjelp av en motstand i serie til dioden.

 

Dvs de 1.4 voltene blir over motstanden, motstand R = U/I = 1.4V / 20mA = 70 ohm.

 

Da spenningen kan variere noe avhengig av at diode ikke er helt like, kan lysstyrken også variere noe.

 

 

men hvilkene shifregistorer anbefaler du å bruke? jeg tengte jeg bare bruke 74ch595 jeg

 

 

De er helt greie, de har jo til og med latch på utgangen (i motsetning til f.eks. 74xx164), så da kan du låse (latche) utgangen til du vil den skal vise noe nytt (når nye data er "klokket inn" ).

 

 

PS! Vær også obs på hvor mye strøm en Arduino (eller et shiftregister!) kan levere på utgangene sine. For Arduino (atmega 328) er vel absolutt maks 40 mA pr. utgang, man samlet på alle utganger kun 200 mA til sammen. Anbefales at du holler deg rundt 20 mA for en utgang, kanskje 30.

 

For 74HC595 shiftregisteret er det vel ca 30 mA pr. utgang (tatt fra hukommelsen så det bør sjekkes nøyere).

 

 

 

Til sist, en sak jeg synes er mystisk: De folkene i linken din, har laget alt dette, og det virker (tydeligvis), og de har ikke brukt en eneste "decouplings"-kondensator?

 

Med shiftregistre kan det bli mye "støy på linja", og de kan rett og slett forstyrre seg selv. En såkalt "decouplings"-kondensator (hm, avkoplingskondensator?) pleier å motvirke det ved å kortslutte høyfrekvent støy. Du kopler inn ca en stk på omtrent 100nF eller så, (ikke elektrolytt!), så nær shiftregistret som mulig, og fra pluss til minus (Vcc til GND) på shiftregistert.

 

Hvis du ikke bruker det, kan du få endel "mystiske" feil, rare data osv. Så det anbefales sterkt!

 

(Ikke bruk det fra en shiftregister-inngang til GND slik som feilaktig vist på arduino shiftout tutorialen! - nederst på sida vises en mellom latch-pin og GND - dette er feil, det skal være mellom +Vcc og GND! Det er ellers en helt grei tutorial - regner jeg med)

 

En fin forklaring på (engelsk) avkoplingskondensatorer.

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

jepp sitte her å prøve meg med koder og shiftregistorer nå eg ;) gøy med litt utfordninger :p

 

 

men som de har gjort så går alle de 4 internettkablene inn i strømmen og inn i atamege 328 også over til arduinobrettet... kan jeg bare droppe atamege også koble rett inn i atamega brettet? men blir ikke d flere ledninger da?

 

menne det siste du srkev? kan jeg ikke bare gjøre son som du sendte i linken? http://www.arduino.cc/en/Tutorial/ShiftOut også bare forsette son? det eneste de gjør forskjellig er jo den 0.1uf-en (?)

Lenke til kommentar
men som de har gjort så går alle de 4 internettkablene inn i strømmen og inn i atamege 328 også over til arduinobrettet... kan jeg bare droppe atamege også koble rett inn i atamega brettet? men blir ikke d flere ledninger da?

 

Litt usikker på hva du mener her?

 

Men ja, de bruker (halvparten av) "internettkablene" til strømmen, rett fra "hovedkortet" (med Arduino'en - de lagde et eget kort med atmega 328 og brukte som Arduino) og til alle modulene.

 

 

menne det siste du srkev? kan jeg ikke bare gjøre son som du sendte i linken? http://www.arduino.c...torial/ShiftOut også bare forsette son? det eneste de gjør forskjellig er jo den 0.1uf-en (?)

(ikke bare forskjellig med den 0.1 uF kondensatoren, men feil!)

 

Det korte svaret er... tja :p

 

...men..

 

Det er en viss metode med matriser, som kanskje gjør det litt mindre "intuitivt" når man går via shiftregister, som man gjør pga. mangel på nok I/O tilkoplinger på Arduino'en. Legg til PWM funksjon, og det er ennå litt mindre enkelt.

 

Men nå har jo de folkene allerede laget det, lagt ut både skjema og program, så du trenger ikke finne opp alt på nytt. Men så skal du jo ha 5 ganger flere LED og ha det til å virke i sammen, så helt enkelt blir det ikke?

 

Vet ikke hva mer jeg skal si om det.

 

 

Om shiftregister, hva med å lage en "knight rider" løpelys ting? sånn til å begynne med åltså. Ikke noe PWM i første omgang.

 

post-134673-0-44023700-1375024008.gif

 

(Var bare en gif jeg fant i farta :p )

Lenke til kommentar

det jeg mente var jo at de kjører alle internetkablene inn til hovedkortet også vider inn i strømforyninga og arduinobrettet...

http://www.solderlab.de/images/led-projects/modular-plasma-wall/construction/CIMG1073.jpg

 

og da går det jo igjennom Atamega 328... også inn til arduinobrettet... hvordan er det lettes å koble det hvis du tar vekk atamega 382?

 

 

menne han jeg snakket med sa at det som var problemet var at ardinokortet ikke ga nok data til hele veggen men det har jeg jo funnet ut av nå igjaffal at jeg kan bare bruke mitt arduino mega 2580 MEN er det noe annet jeg må gjøre med alle de like pcb brettene? noe jeg burde sette inn? og hva isåfall? og helst hvor xD du snakket om det istad :)

 

har igjaffal funnet ut at det ikke blir så lett som jeg trudde xD menne føler jeg er bedre på det praktiske enn det teoretiske xD så jeg TROR at når jeg har funnet ut alt som jeg trenger å vite og skal begynne å lodde og koble at det ikke kommer til å bli noe stort problem... :)

 

MEN EN TING TIL! :p skal lage den 8x8x8 led cuba mi ferdig! :D men går det an å serie koble 74CH164? slik som du kan gjøre med 74CH595? :) hvis du forstår?

Lenke til kommentar

Ja, de har spenningsforsyninga til modulene tatt fra arduino kortet sitt. Strømmen går forsåvidt gjennom det kortet, men absolutt ikke gjennom selve atmega'en ;)

 

Jeg tror også det er litt på grensa (kanskje litt over?) av hva 4 ledere i en sånn kabel (internettkabel, Cat-6?) kan ha av strøm på det oppsettet, dersom det er rundt 4A til sammen til det første leddet, såvidt jeg fikk med meg.

 

Jeg sjekket det litt opp og fant ut at cat 6 (category 6) kabler er laget med ledere i str. AWG 23, som ifølge dette kartet kan lede 0.723 A. (Cat 5 bruker bl.a. tynnere ledere). Så, litt over grensa fra Arduino kortet og til den første modulen, men hvis man antar at det er "sjelden" full lysstyrke brukes over lengre tid, så vil det nok fungere (som det jo gjør - men det er egentlig en idiotisk ting å underdimensjonere slikt! Dvs dersom det er 4 A da, de kan jo være litt under, og dermed ikke underdimensjonert, uten at jeg vet det sikkert).

 

Fra første modulen og bakover blir det jo mindre strøm som skal leveres, så det går nok greit (når det gjelder den du linka til - modular plasma wall greia).

 

 

Jeg vil nok anbefale å ikke bruke de kablene til strøm dersom du planlegger å rett og slett å hekte på flere moduler enn de har. Bruk heller internett-kablene kun til data. Her har du muligheten til å redesigne de kortene litt så sparer du en sånn kabel og et par RJ-45 kontakter pr. kort.

 

Men det bestemmer du selvsagt selv og du kan jo bruke det som det er også, så slipper du noen re-designing. Ihvertfall nesten. Jeg vil allikevel anbefale å bruke egne ledninger (og kontakter) til strøm dersom du skal det. Dette vil igjen påvirke oppdateringsfrekvensen, da hver modul sine shiftregistre er seriekoplet - som du er inne på (det med å ikke kunne overføre nok data til veggen). Dog bør det være mulig hvis du begrenser antall fargenivåer?

 

Og ellers bør vel PCB banene for strøm bli noe bredere om du planlegger å la all strømmen gå gjennom det kortet.

 

Nå forutsetter jeg at du bare utvider opplegget dem sitt da, ved å hekte på flere moduler bak.

 

 

MEN EN TING TIL! :p skal lage den 8x8x8 led cuba mi ferdig! :D men går det an å serie koble 74CH164? slik som du kan gjøre med 74CH595? :) hvis du forstår?

 

Ja, du kan fint seriekople 74LS164. Bare ta siste utgang (Q7) på et shiftregister og kople til inngangen (A/B) på det neste, osv.

 

74HC595 har en egen utgang (Q7') som skal brukes til seriekopling (siden den er latch'a på de vanlige utgangene).

 

 

Nice btw, jeg planla å lage en 8x8x8 cube jeg og men kom aldri så langt :p

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

hei! :D takk :)

 

jepp jeg synes også at det var litt teit å bruke 2 internettkabler mellom hver pcb... eg kan vel bare legge 1 internett kabel også 2 1,5mm ledninger mellom hver pcb bertt?? (har noe med 500m liggene med det :p )

 

men da legger jeg bare 2 1,5mm ledninger og 1 cat 6 kabel mellom hver pcb bertt hvis du synes det var en god ide :) (vett e litt mye med 1,5mm men når jeg har det så er det jo greit så slepper jeg å kjøpe nye ^^ )

 

 

tenkte jeg skulle bare forsette med slike moduler hittover men de som kommer etter den fyste har ikke noe strømforsyninger eller arduinobrett i ;) (skal lage disse til en menighet jeg går i. så de snakket om 80x80cm moduler menne det er jo ikke noe problem å få til)

 

men du seier altså at data blir ikke noe problem? :D

 

det jeg lurte på med det fyste korter (hovedkortet) var at der går jo all data går ifra arduino brettet også ifra "hovedkortet" inn i cat 6 kablene...

altså: arduino - "hovedkortet" - cat 6 kabel - pcb brettene...

 

men hvis du tar vekk "hovedkortet" så blir det jo

 

arduino - cat 6 kabel - pcb brettene

 

og da har du 8 ledninger som skal inn i arduino brettet istede for 4 (tror det er det som de har gjort)

 

 

post-311604-0-30497800-1375038363_thumb.jpg

 

her ser du kossen ledninger som kommer ifra den strømforsyninga mi... kossen a de skal jeg bruke egentlig? :p

Lenke til kommentar

Har også litt interesse for dette, men vurderte og gjøre det med LED strips istedenfor.

 

Og har ett spørsmål ang normale led bord (en farge)

 

qUfdKDB.png

 

Hvor rød er powersoruce og sort er ground eller hva det er.

 

Hvis du vil lyse opp de led'sene som er markert grønn, hva vil skje med den som er markert blå? Vil den også lyses opp selv om du ikke ønsker dette?

Lenke til kommentar

Har også litt interesse for dette, men vurderte og gjøre det med LED strips istedenfor.

 

Og har ett spørsmål ang normale led bord (en farge)

 

qUfdKDB.png

 

Hvor rød er powersoruce og sort er ground eller hva det er.

 

Hvis du vil lyse opp de led'sene som er markert grønn, hva vil skje med den som er markert blå? Vil den også lyses opp selv om du ikke ønsker dette?

 

vil bare si at jeg også så på led strips men det kom opp på ca 50 000 bare i utsyr for ca 80x800 :p så det ble det ikke :p

det var den jeg så da :)

 

 

men det med lyse... hvis du bruker arduino (sikkert ander som fungerer likt) så lyser det ikke!... son jeg forsto på den vidioen jeg såg på en 4x4x4 led cube igår så lyser det ikke mere enn et lys om gangen MEN menneskeøye ser det ikke fordi det går så for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...