Gå til innhold

Fra Otta til Bergen med kollektivt = Mulig under 4 timer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gjort litt research og kommet frem til følgende reiseruter mellom Otta og Bergen:

Buss Otta til Stryn og deretter fly til fra Sogndal til Bergen. Total reisetid: Litt over 4 timer.

Ulempe: Har veldig kort tid fra bussen stopper på Stryn rutebilstasjon og ut til Sogndal flyplass.

Tog: Otta-Oppdal og deretter buss til enten Molde eller Kristandsund. For deretter å ta fly mellom enten Molde eller Kristandsund til Bergen.

Total reisetid: I hvert fall 6 timer.

Tog: Otta-Trondheim og deretter fly til Bergen.

Total reisetid: Litt over 4 timer ikke medregnet reisetid mellom togstasjonen på Trondheim og Værnes.

Otta-Gardermoen-Bergen.

Total reisetid: ca 4 timer.

Hvilke andre ruter vil eventuelt være aktuelle?

På forhånd takk

Endret av Jakobsen2013
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort litt research og kommet frem til følgende reiseruter mellom Otta og Bergen:

Den reseachen gir jeg F-karakter på så lenge du snakker om "kollektivt".

Buss Otta til Stryn og deretter fly til fra Sogndal til Bergen. Total reisetid:

Litt over 4 timer.

Ulempe: Har veldig kort tid fra bussen stopper på Stryn rutebilstasjon og ut til Sogndal flyplass.

Vel, Otta-Stryn er nærmere 200 mil, og med mindre du har tenkt å utstyre bussen med vinger og sjåføren med flysertifikat tror jeg vi sier tre timer her (raskeste buss, en gang i døgnet).

Deretter ville du fra Stryn Rutebilstasjon "ut" til Sogndal flyplass sa du? Hvordan har du tenkt å komme dit? Har du i det heile tatt sjekket Norgesatlaset før du startet arbeidet?

Skal du bruke taxi på den strekningen tror jeg vi kan si minst 2,5 time i taxi der. Ikke vet jeg hva 200 km taxi hver vei med ferjer og bompenger tur/retur vil komme på, men 4500-5000 kr er kanskje OK bud? Skal du med buss må du regne regne med i hvert fall ett bussbytte og kanskje to, og jeg tror du skal få solide problemer med å klare den turen i løpet av en vanlig dag (du kan i hvert fall bestille overnatting på Stryn først dagen du kommer med raskeste buss og reise videre dagen etter). Så skal du ha fly videre til Bergen, og de går heller ikke akkurat hver halvtime. Det går faktisk presis ingen registrerte direktefly på den strekningen akkurat nå.

Tog: Otta-Oppdal og deretter buss til enten Molde eller Kristandsund. For deretter å ta fly mellom enten Molde eller Kristandsund til Bergen.

Total reisetid: I hvert fall 6 timer.

Otta-Kristiansund flyplass krever minst fem timer kollektivreise,. Da har du en daglig avgang å velge mellom, ellers må du opp i åtte timer. Heller ikke Kristiandsand-Bergen har fly hver halvtime. Det er faktisk presis ingen direktefly fra Kristiansund videre til Bergen samme dag som du kommer fra Otta med raskeste reisemulighet. Heller ikke fra Molde har du et eneste fly til Bergen på en vanlig hverdag.

Tog: Otta-Trondheim og deretter fly til Bergen.

Total reisetid: Litt over 4 timer ikke medregnet reisetid mellom togstasjonen på Trondheim og Værnes.

Å ta seg fra Otta til Værnes krever også over fire timer og da skal du i tillegg være særdeles heldig med korrespondansen i Trondheim. Drøyt fem timer er mer realistisk. Deretter skal du ha innsjekktid til flyet, et sted mellom 70 og 110 minutter på flyet og så 30-40 minutter på reise inn til Bergen. Selv om det er tett mellom flyavgangene her tror jeg ikke jeg ville satset på mindre enn åtte-ni timer på turen.

Otta-Gardermoen-Bergen.

Total reisetid: ca 4 timer.

Å komme seg fra Otta til Gardermoen pr kollektivt tar alene 3,5 time. Fly tar oppunder en time. Mellom tog/buss og fly trenger du i praksis minst en time, siden fly heller ikke her går hvert kvarter. Så skal du inn til Bergen, 30-40 minuteter. Tror vi snakker om rundt seks timer som minste realistiske reisetid her, men det er beste bud så langt og det eneste som kan måle seg med å kjøre sjøl.

Hvilke andre ruter vil eventuelt være aktuelle?

Innen ramma "kollektivt på fire timer"? Presis ingen skulle jeg tro. Det sørger reisetid på minst 3,5 time fra Otta til nærmeste flyplass for direktefly og kjøretid på 6,5-7 timer mellom Otta og Bergen ganske effektivt for å ordne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...