Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg ta regninga for forsikringsselskapets dårlige rutiner?


Anbefalte innlegg

I dag har jeg gjort en ny erfaring fra "mitt" bilforsikringsselskap, såpass merkelig at jeg har på følelsen at dette er et emne som bør luftes litt om noen andre skulle råke ut for det samme; jeg synes også at dette har offentlighetens interesse.

Jeg jobber i en større norsk by, men bor ute på landsbygda, noe som gjør meg til ukependler. I dag da jeg kom hjem, lå det et brev fra Statens Vegvesen i posten - hva ville de?

Jo så menn: En avskiltingsbegjæring på min gamle Nissan Serena kassebil! Grunn: Ikke betalt bilforsikringspremie.

Tidligere, dvs de siste ti år, bodde jeg fast i denne "større norske byen", men på slutten av fjoråret flyttet jeg av div årsaker hjem igjen til landsbygda (og ble da altså pendler). Altså fikk jeg ny bolig- og postadresse i desember 2012.

Jeg tenkte ikke umiddelbart på å melde adresseforandring til mitt bilforsikringsselskap da jeg tok det for gitt at de holdt seg løpende oppdatert gjennom Motorvognregisteret og Folkeregisteret og at faktura for fornying av min polise ville dukke opp i posten min når tiden var inne.

Jeg visste at forsikringen ble tegnet på forsommeren, og da jeg ikke hadde mottatt noe krav på fornying av forsikringen i slutten av mai, sendte jeg en epost til vedkommende som hadde ordnet med forsikringen med spørsmål om de hadde fått med seg adresseforandringen, ... noe de ikke hadde!

Han fikk derfor min nye adresse og samtidig ba jeg om at forsikringen ble oppjustert med øket kjørelengde. Jeg trodde at nå var alt i orden.

Etter to-tre uker fikk jeg brev i posten, innbetalingskort for premietillegget som følge av økt kjørelengde. Jeg stusset på at opprinnelig faktura ikke fulgte med all den stund jeg hadde gjort medarbeideren tydelig oppmerksom på at jeg ikke hadde fått noe krav på fornying av polise i posten, men slo meg til ro med at når de kom til å sende ut purring på ikke betalt beløp, ville denne bli sendt til min nye og riktige adresse. Og siden har jeg ventet ...

... helt fram til i dag.

Jeg aner nå at purring på ikke betalt polise er blitt sendt til min gamle adresse, at forsikringsselskapet ikke har oppdatert adresseopplysningene på tidligere utsendt krav. Og følgen er altså den jeg har beskrevet i innledningen.

Så hva gjør jeg nå?

Alt 1) Sender en sylskarp epost til forsikringsselskapet med beskjed om at blunderen må rettes opp øyeblikkelig, at jeg sjølsagt har tenkt å betale, men at jeg må få sendt et krav først, jeg kjenner jo ikke en gang beløpet jeg skal betale, ei heller KID?

Alt 2) Driter i forsikringsselskapet med beviselig dårlige rutiner og tegner ny bilforsikring hos et annet selskap?

Noen som har opplevd liknende og kan ha råd å komme med hva som er lurt å gjøre, og hva om politiet står på døra i morgen tidlig (brevet fra SV er datert 22 juli) og tar med seg skiltene? Hvem skal da betale de 1650 kr jeg må ut med for å få skiltene tilbake, og hvem skal ta regningen for at jeg billøs ikke kommer meg på jobb som forventet mandag morgen?

Jeg synes det - ut fra et generelt synspunkt - reiser seg et par interessante spørsmål her til slutt: Er det jeg eller selskapet som må ta regningen for selskapets dårlige rutiner og ditto logistikk? Bør et bilforsikringsselskap kunne tillate seg i år 2013 og ikke være online med Motorvognregisteret/Folkeregisteret?

 

Hva mener folket?

 

Hilsen en både frustrert og skuffet bileier

Endret av -forbruker-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bør et bilforsikringsselskap kunne tillate seg i år 2013 og ikke være online med Motorvognregisteret/Folkeregisteret?
Yepp, vanlig praksiss generelt er å fakturere til adresse opplyst av kunde, det pleier somregel ihht vilkår være kundes plikt å oppdatere faktura adresse dersom denne endres.

 

Hvorvidt hvem som har "mest skyld" i resterende av historien din skal jeg ikke uttale meg så mye om da den virker noe rotete skrevet, kan du publisere kopi av mailene?

Endret av Evelen!
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Yepp, vanlig praksiss generelt er å fakturere til adresse opplyst av kunde, det pleier somregel ihht vilkår være kundes plikt å oppdatere faktura adresse dersom denne endres.

 

Hvorvidt hvem som har "mest skyld" i resterende av historien din skal jeg ikke uttale meg så mye om da den virker noe rotete skrevet, kan du publisere kopi av mailene?

Til opplysning: Som du ser så ble adresseopplysningene oppdatert manuelt sist i mai, men at opprinnelig krav/faktura aldri er mottatt på denne adressen.

Jeg spurte også om beløp og KID kunne bli sendt meg på mail, men dette ble aldri imøtekommet eller kommentert.

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å være så sylskarp enda. Kontakt forsikringsselskapet og forklar situasjonen. Dette er ikke første gangen noe slikt har skjedd.

Forøvrig er det ikke akkurat umulig å ha oversikt over ting som når en forsikringsperiode tar slutt. Det er greit nok at forsikringsselskapet har slurvet litt, men det har du også gjort ved ikke å følge opp saken, og siden det først og fremst er vårt eget ansvar å sørge for at papirene våre er i orden, synes jeg ikke dette er noen stor sak. Hvis man melder adresseendring og ikke får noen faktura, ja, da må man jo purre en gang til, da. Man kan ikke si at "nå har jeg gjort mitt, så det er ikke mitt ansvar lenger". For å svare på trådtittel: Du må ta regningen for dine egne dårlige rutiner.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå er det slik da i skrivende stund at det ikke er forsikring på bilen, det er lørdag og ingen på jobb i forsikringsselskapet. Om jeg skal rekke å komme på jobb i rett til, må jeg kjøre avgårde seinest kl 5:40 mandag morgen. Ennå er det 2 timer og 20 minutter før jeg får tak i noen i forsikringsselskapet.

Skal jeg da

1) kjøre ulovlig i 150 km uten forsikring og komme på jobb i rett tid?

eller

2) utebli fra jobben?

Og hvem tar regninga for det?

Og om det skulle skje et uhell om jeg velger å kjøre, hvem må ta regninga da?

Lenke til kommentar

... Jeg tenkte ikke umiddelbart på å melde adresseforandring til mitt bilforsikringsselskap da jeg tok det for gitt at de holdt seg løpende oppdatert gjennom Motorvognregisteret og Folkeregisteret og at faktura for fornying av min polise ville dukke opp i posten min når tiden var inne...

Dette er kun ditt problem. Du har brutt din del av forsikringsavtalen ved å ikke melde adresseforandring. Derfor er trådtittelen, som også Isbilen påpeker, riv ruskende feil - spørsmålet er hvordan du skal løse dine dårlig rutiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du har fortsatt skiltene på? Da ville jeg bare kjørt. Hvis du ikke kan låne en bil i mellomtiden.

 

 

Og ja, du må melde adresseendring til alle du har et kundeforhold til.

 

Og så oppleve å havne i en ulykke, for så å gå konk når motpartens forsikringsselskap søker regress etter å ha måttet dekke motpartens krav 100 % på grunn av at TS ikke har forsikring? Ikke videre lurt.

 

Som alle andre i tråden påpeker så er det kundenes eget ansvar å sørge for at de som skal sende faktura har oppdaterte kontaktopplysninger. I tillegg så er det neppe en unik problemstilling du har havnet i, slik at hvis du prøver deg med en litt mer ydmyk tilnærming så kan det hende at de prøver å hjelpe deg...

 

-KJ

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og så oppleve å havne i en ulykke, for så å gå konk når motpartens forsikringsselskap søker regress etter å ha måttet dekke motpartens krav 100 % på grunn av at TS ikke har forsikring? Ikke videre lurt.

Nå tenkte jeg på avskiltingen, ikke forsikringen, men godt poeng. Før han kjører må han ordne forsikringen.

 

Nok en grunn til å konsekvent benytte seg av avtalegiro eller efaktura.
Og du har aldri opplevd at det skjærer seg? Jeg har både opplevd å få purring på papir uten å fått efaktura, inkasso uten hverken purring eller efaktura, og for høyt trekk på avtalegiro. Og for lavt trekk på avtalegiro, med påfølgende inkasso på hele beløpet fordi jeg "ikke har betalt". Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Og du har aldri opplevd at det skjærer seg? Jeg har både opplevd å få purring på papir uten å fått efaktura, inkasso uten hverken purring eller efaktura, og for høyt trekk på avtalegiro. Og for lavt trekk på avtalegiro, med påfølgende inkasso på hele beløpet fordi jeg "ikke har betalt".

 

Jeg har aldri opplevd problemer med hverken efaktura eller avtalegiro..

Jeg har brukt efaktura siden banken min kom med tilbudet for noen år siden.. Avtalegiro har jeg brukt sånn ca siden jeg begynte å få regninger for en del år siden.

 

Noe i postkassa har det blitt i tillegg, men det er et par regninger i året (i tillegg til bunken med regninger fra Tollvesenet som har forfall i mars..)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette lønne seg? Det var jo det som gjorde at de kunne trekke mer enn jeg faktisk skulle betale, og jeg så aldri igjen de pengene.

Spurte du om å få dem tilbake?

 

"Hvorfor skal dette lønne seg?"

Fordi dersom man overstiger grensen, og ikke legger merke til dette vil man motta en purring pga manglende betaling.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...