Gå til innhold

Hjelp: Kjøpe utendørs 3G-antenne og router

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge irritert meg over at det bare er EDGE på hytta.

Basestasjonen som gir EDGE har ikke vært oppgradert siden den ble bygget.

Nå ble jeg nettopp oppmerksom på at det er en annen basestasjon i området, og denne har 3G.

Men signalet er så svakt at det bare fungerer hvis jeg tar mobilen ut og henger den fra en hyssing på den ene husveggen. Da får jeg H i displayet, og to streker signalstyrke.

Jeg tror grunnen til at jeg ikke har oppdaget denne andre senderen før nå, er at mobilen er på verksted, og jeg bruker et gammelt nettbrett i stedet. Mulig nettbrettet har bedre antenne siden det er større...

Nå har jeg hengt mobilen opp i en hyssing på det stedet som gir best mottak, og konfigurert den som wifi hotspot. Det fungerer ypperlig, selv om max oppløsning uten hakking på YouTube er 360.

Men mobilen er ikke vanntett, og hyssingen kan jo ryke.

Jeg trenger en mer permanent løsning.

Jeg vil ha en 4G-kompatibel (fremtidsrettet) trådløs router, der jeg kan borre hull i ytterveggen og montere antenne utendørs. Selve routeren skal selvsagt monteres på innsiden av veggen, men jeg vil ha 4G-antennen ute pga. svakt signal.

Noen tips om hvilken jeg bør kjøpe? Jeg har Djuice og tvilling-SIM. NetCom har IKKE 3G i mils omkrets, så NetCom-låst utstyr vil ikke fungere. Må være Telenor.

Om ikke prisen på routeren blir for ille, vil jeg gjerne ha kvalitet.

Om området noen gang får 4G vil jeg ha muligheten for å streame Netflix eller liknende.

FØR: (med mobilen innendørs)

2592017246.png

ETTER: (med mobilen hengende i en hyssing ved inngangsdøren)

2862458326.png

EDIT:

Pga. hyttas arkitektur er det en kjempefordel om kabelen mellom antennen og modemrouteren kan være ca. 1.5-2 meter lang. Antennen skal sitte ytterst på et slags tilbygg over trappa, men elektronikken skal være på innsiden av veggen. Skader det signalet?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En selger sa at hun ikke visste om utendørsantenner er lovlige.

Noen som kjenner fakta?

Jeg snakker ikke om en piratsender som sender 100 watt og forstyrrer hele fylket.

Jeg snakker om en utendørs antenne som har vesentlig bedre signal enn den som er innebygget i telefonen min, og det må jo finnes uten å bryte noen lover?

Antennen i mobilen er jo laget for å være liten og lett, men på husveggen er antennens størrelse mindre viktig.

Noen som kan anbefale noen produkter? Jeg trenger både antennen og 4G-router.

Lenke til kommentar

Takk for svaret :-)

Jeg driver og forsker på beste plassering av antennen nå.

Nettbrettet får best signal når det henger i en hyssing midt foran inngangsdøra. En meget upraktisk plassering, for å si det mildt.

Om jeg plasserer nettbrettet der jeg vil henge antennen, ca. én meter opp fra opprinnelig plassering, får den ikke inn 3G. Underlig...

Men da er jeg usikker på om det vil fungere med utendørsantennen. Jeg vil ikke henge den i hyssing foran døren, men det stedet den passer best har dårligere signal.

Jeg kan kjøpe en billig, brukt Huawei E5832 minirouter.

Den er jo liten, men er det noen som vet om disse dedikerte enhetene har bedre antenne enn Samsung Galaxy Tab? Huawei E5832 kan ikke kobles til ekstern antenne.

Det er ikke mye som skal til, tror jeg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg er i samme situasjon som deg. Hytte i fjellheimen og edge til vanlig, men i sommer oppdaget jeg at jeg klarte å plukke opp 3g fra annen sender om jeg startet hotspot på en "telenor-mobil" og koblet en annen enhet til via wifi. da oppnådde jeg 1,5-4 mbps.

Mottaket av 3G var ekstremt sensitivt og tilkoblingen var kun stabil om jeg lente håndsettet inntil et større vindu i hytten(!). prøvde å bevege meg opp på taket og i området rundt uten å få inn annet enn edge. Etter disse erfaringene har jeg komt fram til at vindusflaten må fungere som en slags "antenne". Meget underlig...

Denne uken har jeg gått til innkjøp av en D-link DWR-923 og til helgen skal jeg i gang med litt testing. Denne har to relativt store anntenner som jeg håper klarer å ta inn 3G signalet med litt prøving å feiling. Om dette ikke funker tar jeg skrittet å kjøper en ekstern antenne ala denne:

http://www.lohelectronics.se/poynting-xpol-mimo-9dbi-650-2700-mhz-antenn-p-892.html

Deler erfaringer så snart jeg har testet litt.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med Telenor-supporten, og vet nå hvilken basestasjon det svake 3G-signalet kommer fra. Signalet er reflektert frem og tilbake et godt stykke, noe som forklarer hvorfor det er så vanskelig å finne et godt sted for mottakeren.

Jeg har også snakket med NetCom sin support, og de sier at det finnes planer om 3G i den basestasjonen jeg kan se fra vinduet.

Stemmer det, er det poengløst å skru fast en kraftig antenne på veggen.

Om NetCom bygger 3G før Telenor, bytter jeg til NetCom igjen.

Lenke til kommentar

2921181191.png

testen var vellykket! Grei fart uten noen ekstra antenne. skal sies at det er en forutsetning at utstyret står plasser som dette. Etterhvert blir det nok til at jeg får på plass en utendørsantenne for å få utstyret plasset litt mer strategisk :wee:

Bilde.jpg

Endret av larseman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har litt is i magen og venter til de tar i bruk den nye 4G frekvensen (800 Mhz-båndet), forhåpentligvis rundt juletider, så skal du ikke se bort ifra at du vil få 4G-dekning på hytta di.

Basestasjonene i nærheten har enten EDGE eller 3G. Hvordan vil flere 4G-frekvenser hjelpe meg når det ikke finnes 4G i mils omkrets?

Lenke til kommentar

såvidt jeg skjønner er flere master allerede utstyrt med 800 mhz utstyr. dette vil bli aktivert så snart auksjonen av frekvensene er gjennomført.

Rett gjerne på meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at det er sammenheng mellom frekvens og rekkevidde. lavere frekvens = lengre rekkevidde?

Lenke til kommentar

Hvis den nærmeste basestasjonen var klargjort for 4G, hadde de vel skrudd på 3G med en gang? Foreløpig gir den bare EDGE.

Den som befinner seg et stykke unna, men som gir et reflektert signal, kan jo være forbreredt for 4G, bare ikke skrudd på. Den har 3G.

Kanskje de nye 4G-frekvensene reflekterer bedre, så jeg slipper utendørsantenne...

Men akkurat nå har jeg lite lyst til å investere i dyrt og følsomt utstyr.

Venter heller på at teleselskapene gjør noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...