Gå til innhold

Bærbar PC tilsvarende den råeste MacBook Pro

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg den råeste mac booken, men den koster jo nesten 22 lapper da. Noen som kan tipse meg om en tilsvarende bærbar pc i ytelse etc, bare for å se hvor mye jeg betaler for fancy design og eplemerket?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ASUS N56VZ er ganske lik den dyreste MacBook Pro-en når det gjelder ytelse. Legger du til 500GB SSD og 8GB mer RAM kommer det på 11 500,-. Dog har den langt i fra like god skjerm og byggekvalitet, og dårligere batterilevetid. Men man betaler nok en del for Apple-logoen, ja. :)
Lenke til kommentar

Jeg har MacBooken på jobb og ASUSen privat. De to maskinene kan egentlig ikke sammenlignes.

ASUSen støyer en del mer, har dårligere kjøling (vifta går _hele_ tiden), er _mye_tyngre og større i volum.

Hvis du har pengene så ville jeg ikke nølt med å anbefale MacBooken. Når det er sagt så får du gjort det samme på PCen som på Macen med mindre du ønsker OS X (noe jeg synes fungerer bedre til det meste enn Windows, da minus spill.)

-KJ

Lenke til kommentar

I følge anti-Apple kjernen her på forumet er det absolutt ikke noe problem å finne en maskin til maksimalt halve prisen som er akkurat like god på alle punkter. Jeg venter i spenning.

Den nevnte Asus'en er forøvrig ikke engang nominert til å kunne sammenlignes. Vi snakker klasseforskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt mange maskiner med Windows opp gjennom tidene. HP, Dell, Acer og Toshiba. Noen billige, andre i toppklassen. Felles for alle har vært at maskinene blir tregere og støyer mer etter hvert. Noen bare etter noen måneder. Formaterte og renset med diverse programmer jevnlig. Åpnet og blåste ut av viftene. Maskinene ble bedre en liten stund, men det varte ikke lenge. Apple maskinen er over et år gammel, og akuratt som da jeg kjøpte den, utenom batteriet som har blitt litt dårligere. Og har enda ikke hatt tull med OS. Noe som jeg opplevde mange ganger med Windows.

Ja, man betaler mer for Apple. Men jeg betaler litt ekstra for å få en maskin som jobber så godt sammen med operativsystemet, og virker dønn solid. Og ikke knirker den heller!

Ellers har jeg Android på telefonen min, og trives best med det. :)

Endret av pOOf
Lenke til kommentar

Hvis ikke asus har forandret har V56VZ 1600MHz DDR3 til grafikk, mens MBP har 1700MHz GDDR5, noe som gir MBP mer enn dobbelt ytelse på båndbredden på skjermkortet. Dette gir riktignok ikke dobbel real world difference, men 650M med DDR3 mot GDDR5 er latterlig stor forskjell.

Ellers på CPU-ytelse skal de være ganske like.

Hvorvidt kvaliteten er på Asusen skal jeg ikke uttale meg om, men Asus pleier å være bra.

Jeg er ikke noen apple fanboi, da jeg selv eier 3 maskiner, og den eneste som er mac er en 2011 modell MacBook Air. Jeg har hatt nå flere apple laptopper, og har vært strålende fornøyd med alle.

Kommer nok ikke til å kjøpe noe apple stasjonær, da det er i mine øyne bortkasting av penger, men jeg betaler gladelig for det apple sine laptopper koster.

Lenke til kommentar

Multicom Kunshan P375S er nå ikke så ille. Fikk ikke linket til siden men finner den hos Multicom.no

Den stiller jo i en helt annen klasse, mye tyngre og mye mer plast.

Per i dag er det ingen konkurrenter til macbooken om man skal ha samme skjermoppløsning.

Om man ser bort fra skjermoppløsningen og vil ha en maskin som yter omtrent tilsvarende er dette en maskin å sjekke:

Samsung 770Z5E: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1654833

Den har god skjerm, pent design, god ytelse.

Asus U500VZ kan også nevnes:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1451220

Apple er i en klasse for seg, noe som også gjenspeiles i prisen når man betaler dobbelt så mye for bedre skjerm og design.

Om det er verdt det får være opp til deg.

Lenke til kommentar

Den stiller jo i en helt annen klasse, mye tyngre og mye mer plast.

Selvfølgelig stiller den i en litt annen klasse, i en litt rimeligere klasse. Kan ikke se at TS er ute etter de kriteriene du nevner. Eneste kriteriet som jeg ser TS har nevnt er ytelse. Selvfølgelig er skjermen bedre på macbook'en. Selv har vi i huset en 3år gammel Acer Aspire TimelineX 5820tg som har holdt i 3år. Har ikke åpnet den en eneste gang, ei heller renset den for støv, og den holder koken ennå.

Så det er jo en vurderings sak om det er verdt pengene når det kommer til macbook, jeg mener at det ikke er det.

Lenke til kommentar

Det er vel bare én bærbar PC på det norske markedet med høyoppløst skjerm, utenom Macbook Pro. Men den er stadig ubekreftet litt frem i tid: Asus Zenbook U500VZ. Den gir litt mer for pengene enn Apple, men ikke mye. På den annen side: å spesifisere en maskin for å ligne mest mulig på konkurrenten er bare tåpelig. Spesifiser den etter dine egne behov. Da får du mest for pengene, simpelthen fordi du ikke kaster dem bort på noe du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke den til bilde- og videoredigering samt 3D-tegneprogram, hovedsakelig.

Da er det jo skjermen og prosessoren du er opptatt av, du trenger på ingen måte et skjermkort som matcher GTX 660M.

For alle dere som mener at MBP Retina har et 650M, så har "650M"et i Retina høyere klokkefrekvenser enn 660M og GDDR5-minnet er også på plass.

Lenke til kommentar

Dette er helt gresk for meg. Kan du komme med konkrete eksempler på hva jeg kan/ bør kjøpe?

Da er det jo skjermen og prosessoren du er opptatt av, du trenger på ingen måte et skjermkort som matcher GTX 660M.

For alle dere som mener at MBP Retina har et 650M, så har "650M"et i Retina høyere klokkefrekvenser enn 660M og GDDR5-minnet er også på plass.

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke den til bilde- og videoredigering samt 3D-tegneprogram, hovedsakelig.

Så lenge 3D - tegneprogrammet ditt støtter Mac OSX er valget ganske enkelt. I alle de arbeidsoppgavene er en god skjerm å foretrekke, og Macbook retina er skreddersydd for dette.

Men om du ikke er på farten og har mulighet for å koble opp mot ekstern skjerm kan du får mer for pengene i en PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...