arne22 Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) I følge DNB så kan man få bankid på mobiltelefon hvis man bruker Telenor og noen andre pluss at telefonen må være 5 år eller nyere. Er det noen som aner hvordan dette fungerer ? Må telefonen for eksempel være aktivisert for datatrafikk ? Behøver den å støtte datatrafikk ? Koster det elelrs noe ekstra å bruke bankid på mobiltelefon ? Må telefonen være en smarttelefon ? Jeg synes det er ganske dumt av DNB å ikke opplyse noen ting om dette. Jeg bruker selv en smarttelefon som kjører på Netcom sitt nett. Denne kjører datatrafikk. Dette nettet er ikke støttet av DNB sin løsning. Så har jeg en annen telefon som jeg bruker kun til vanlig snakk. Dette er ikke en smarttelefon og den blir ikke aktuelt å aktivisere noen datatrafikk på dette nettet. Prisene er for høye. Mon tro om jeg da kan bruke bankid på Telenor sitt nett ved hjelp av en telefon som ikke er smarttelefon og som ikke har datatrafikk aktivisert ? Endret 26. juli 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) BankID på mobil bruker ikke vanlig datatrafikk og det er gratis å bruke (foreløpig, men hvem vet om det koster noe i framtiden...?). Krav til telefonen ellers vet jeg ikke noe om, men siden det er gratis er det jo bare å prøve. Endret 26. juli 2013 av Mr D Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Takker for info. Har googlet litt rundt og det er også min oppfatning at bankid kjører utenom den ordinære TCP-IP datatrafikken. Og, jo dakan det jo være en gratis tjeneste. Når det gjelder kravet til telefontyper så er vel kravet nor mer uklart. Av de eksempelene og omtalene som bankid.no omtaler på sine websider, så er det nevnt bare såkalte smarttelefoner. Det står på den annen side ikke nevnt at ikke telefoner som er usmarte ikke kan brukes. Det står bare at telefonen må være 5 år eller nyere. https://www.bankid.n...alle-telefoner/ Det er nesten litt merkelig at det går ann å legge ut så uklare opplysninger, når virkemåte og systemkrav kunne beskrives nokså preist på 5 linjer. Det står jo ellers at man må skifte ut simkortet og bestille et nytt, ett eller annet sted, og da er det jo sånn sett ikke bare å prøve før man har ett nytt simkort. En annen problemstilling som jeg ikke synes det framgår noe klart svar på, det er om dette vil virke når telefonen er pålogget hos en annen operatør i utlandet, for eksempel i forbindelse med ferier og reiser. Det skulle også vært interessant å vite. De har lagt noen spørssmål og svar, men det meste ser ut til å være nokså upresist slik at det ikke besvarer særlig mye. https://www.bankid.n...ankID-pa-mobil/ Edit: Ut i fra det som er opplyst på denne filmen, så kan det se ut som om BankID på mobil forutsetter en App på mobilen slik at den bare vil fungere på smarttelefoner av den noenlunde samme type som bankid.no har listet opp. http://www.youtube.com/watch?v=pz3jK-Zj1zE Ut i fra den korte beskrivelsen som er lagt ut på Wikipedia, så kan det se ut som om de sikkerhetsmessige problemstillingene blir ivaretatt helt annerledes med bankid på mobil enn ved bruk av kodebrikke. (Rent teknisk hvordan transaksjonen sikres.) http://no.wikipedia.org/wiki/BankID Det skulle vært interessant med noen tilbakemeldinger fra dem som allerede har litt erfaring med å bruke denne løsningen. Endret 27. juli 2013 av arne22 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Grunnen til at det står så lite om kravene er fordi det ikke er noen spesielle krav. Slik jeg har forstått det er BankID på mobil er en nettverkstjeneste og virker som regel uavhengig av type telefon, så lenge det ikke er en veldig gammel mobil. Trenger ingen app, eller smartmobil, datatrafikk eller andre kostnader. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Hvordan fungerer BankID på mobil? I BankID på mobil ligger din personlige elektroniske identitet sikkert lagret i SIM-kortet. Når du skal bruke BankID på mobil vil nettbanken/brukerstedet kommunisere med ditt SIM-kort og du blir deretter bedt om å taste inn din selvvalgte PIN-kode. PIN-koden godkjennes i SIM-kortet og det sendes deretter en melding til nettbanken/brukerstedet som må godkjennes. Hva om jeg skal bytte telefon eller SIM-kort? Du kan fint bytte mobiltelefon uten at det skjer noe med din BankID på mobil. BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen.Når du bytter SIM-kort, må du slette avtalen om BankID på mobil og opprette en avtale på nytt. Fra bankid.no faq. Mobiltelefonen må ha sim tools http://en.m.wikipedia.org/wiki/SIM_Application_Toolkit Endret 27. juli 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Jo takk, men FAQ'en og opplysningen om at telefonen må støtte sim tools det har jeg jo allerede lest. Slik som jeg tolker det så støtter også såkalte ikke smarte telefoner sim tools, og det behøves heller ingen internett trafikk for å få dette til å fungere. Det som imidlertid fortsatt framstår som uklart, synes jeg, det er om banid kan kjøre på telefoner som ikke er smarte, dvs som ikke har Android, IOS eller Windows Pone operativsystem. Det går vel heller ikke klart fram om denne løsningen vil fungere mens man er på tur i ulandet, slik at man ikke er koblet opp via Telenor eller samarbeidende selskaper i Norge. Er det noen som har prøvd å bruke en ikke smart telefon som bank id telefon, og/eller som har prøvd bankid pålogging via mobiltelefon i utlandet, og som kan si sikkert ut i fra erfaring at dette går eller går ikke ? Hvis jeg skal bruke dette systemet så ønsker jeg å bruke det med en telefon som har en standbaytid på to uker, og da er vi vel over i de enkle telefonene som ikke er smarte, men som kan være smarte å ha. Endret 27. juli 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Fra telenor.no: Bank ID på mobil kan også brukes i utlandet. Husk at mobiloperatøren du benytter må være en av Telenors roamingpartnere, og det må være dekning der du befinner deg. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) OK -Takker Den var interessant. Roamingpartner er nok stikkordet. Man blir vel ellers sannsynligvis koblet opp mot en roamingpartner til Telenor, men man kan i alle fall sjekke det. (Hvis man for eksempel er kunde hos OneCall.) Da gjenstår det problemstillingen om man behøver en smarttelefon eller ikke. Av de videoene som jeg har funnet på nettet så ser det ut som om det kjøres et Android eller IOS program i alle fall ved aktiviseringen av mobil BankID. Det grensenittet som man kan se på filmene tyder i alle fall på det. En teoretisk mulig løsning det er jo at man aktiviserer BankID første gang via smarttelefon, og så kan bruken senere skje via en ikke smart telefon. Jeg synes ellers at det ser ut som om det behøver et programgrensenitt av typen Android eller IOS for å kunne godkjenne transaksjonene fra nettbanken. Jeg har ellers ikke noe annet grunnlag for å tro det enn de filmene som ligger ute på YouTube og andre steder. Edit: Mon det ikke er denne løsningen de snakker om, der BankID forusetter en Android,Windows Phone, eller IOS App ?? https://www.bankid.n...mobile-enheter/ Edit 2: Det står i alle fall at man må ha nytt simkort før man kan prøve noe som helst. http://www.onecall.no/kundeservice/bankid.php Endret 27. juli 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) BankID bruker en spesiell type app kalt SIM toolkit (renames ofte til leverandøren du bruker), og ikke en tradisjonell app du installerer fra Play eller App Store. De fleste telefoner har dette innebygd, og vil tro det er derfor de er litt vage med å si hvilke telefoner som støttes og heller sier innen de siste fem årene. Dette er også grunnen til at det hender noen ikke får brukt BankID på mobil når de kjører custom roms, fordi noen custom roms fjerner SIM toolkit av en eller annen grunn. Endret 27. juli 2013 av Occi 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 I mangel på noe mer fornuftig å gjøre, så har jeg da gjort en liten test... Og jeg kan nå bekrefte at BankID funker på SE K530i. Og det må vel kalles en relativt gammel telefon. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) OK takker så meget. Da får vi vel kjøre i gang med Symbian usmart så snart jeg er hjemme. Er i utlandet på andre siden av jorden og kjenner liksom på meg at å aktivisere her i fra vil være å friste skjebnen for langt. Nytt sim kort skal man jo uansett ha i følge OneCall. Endret 27. juli 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Det er neppe noen sperrer eller lignende arne22 som gjør at det skjer noe om du tester med et gammelt simkort. Det vil rett og slett ikke fungere (eller fungere dårlig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå