Gå til innhold

Strekke nettverkskabel utvendig, hva kreves?

otl

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle strekke en kabel utvendig på huset. Strekket blir under 10m. Skal da ha nettverksuttak i begge ender. Deretter blir det innvendig strekk i begge ender også under 10m. Sliter litt med kabel valg. Kan jeg kjøpe en slik http://www.clasohlso...bel/Pr325900000 og kappe etter eget ønske? Så fester jeg RJ45 modularkontaktene på med denne http://www.clasohlso...el/Pr363428000. Kan jeg også bruke den tangen til å feste nettverkskabelen i disse http://www.clasohlso...tak/Pr381799000 boksene?

Er det rett kabel og uttak jeg har valgt? Hørt om cat6 kabel også, men er det nødvendig? Vet veldig lite om hva som kreves og setter pris på alle fornuftige innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke tangen for å feste kabelen i de boksene. Så vidt som jeg vet kobles boksene med de individuelle ledningene i kabelen.

Skal den være i luften, kan det bli litt vanskelig å få den til å henge. Det kreves ganske mye kraft for å holde den helt rett. Når vi strakk strømlinje til garasjen brukte elektrikeren en stålwire, og satt i en time og stripset ledningen fast til stålwiren. Deretter kan du stramme wiren og alt bør funke c:

Et lite problem kan bli vær. Nettverkskabler er ikke akkurat alltid laget med tanke på regn og fukt og vind, men i teorien bør det fungere. I praksis kan det være mange faktorer som kan spille inn!

Cat6 er for høyere hastigheter, så det er ikke akkurat noe du behøver å tenke på med mindre du skal ha 50+ på kabelen samtidig.

Lenke til kommentar

Det er prat om fra en etasje til en annen. Kabelen blir festet med klips på veggen. Det jeg ser for meg som kan ta knekken på kabelen da er kondens, men det burde vel ta en stund før det skjer? Burde vel holde ett par år? Er ikke værre en å gjøre ett forsøk så finner jeg fort ut av hvordan det fungerer :)

Lenke til kommentar

Om det er prat om 2 bokser er det verktøyet der bare tull. Har ett liggendes som jeg brukte da jeg monterte mine _2_ bokser for 3 år siden. Har ligget i skuffen siden. :p

Nja, det kan gjøre jobben litt raskere og mindre frustrerende :3 229 kroner for litt mindre arbeid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde bruke en kabelstifter og stifte den fast. Du kan koble en cat 5e rett i den kontakta uten tanga. Du trenger heller ikke bekymre deg om vær og vind. Min har vært ute i over 3 år nå uten å merke noe som helst.

Stifting er dårlig for kabelen. Sats heller på å feste kabelen utvendig med TK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde bruke en kabelstifter og stifte den fast.

Ja, han kan, men han burde absolutt ikke. Hver stift vil trykke kappen på kabelen nedover og endre den karakteristiske impedansen. Resultat? Økt fare for signaltap og lave hastigheter på overføring.

Du burde først prøve med en vanlig UTP (uskjermet) kabel. Om du vil ha cat5e eller cat6 blir opptil deg selv, men cat6 er klart best. Den er litt mer kronglete å terminere pga plastkrysset i midten, men burde gå greit.

Dersom kabelen blir ødelagt av å ligge ute i vær, vind og sol så burde du bytte den ut med en utekabel. Denne er svart (UV-bestandig) og tåler mye mer å ligge ute. (Fremdeles UTP).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stifting er dårlig for kabelen. Sats heller på å feste kabelen utvendig med TK.

Ja, han kan, men han burde absolutt ikke. Hver stift vil trykke kappen på kabelen nedover og endre den karakteristiske impedansen. Resultat? Økt fare for signaltap og lave hastigheter på overføring.

Du burde først prøve med en vanlig UTP (uskjermet) kabel. Om du vil ha cat5e eller cat6 blir opptil deg selv, men cat6 er klart best. Den er litt mer kronglete å terminere pga plastkrysset i midten, men burde gå greit.

Dersom kabelen blir ødelagt av å ligge ute i vær, vind og sol så burde du bytte den ut med en utekabel. Denne er svart (UV-bestandig) og tåler mye mer å ligge ute. (Fremdeles UTP).

Tull. Stifting på en vanlig cat5e er det ingenting i veien med. Samtidig er cat5e 1gbps og tviler på at du har brukt for mer enn det.

Lenke til kommentar

Stifting vil nok gå bra, men jeg ville helst brukt plastklammer/klips som ikke endrer på impedans og form på kabel. Ellers er det litt bortkastet å kjøpe kroneverktøy bare for et par bokser. Man får vel noen billigvarianter på ebay for noen dollar. Alternativt kan man bruke en tynn flattrekker og presse ned kabelen i sporet. Sikkert ikke etter ISO normene, men det går greit :) En slik kabel bør overleve mange år ute. Bare pass på å føre den inn slik at den ikke tar med seg vann (før den inn underfra på begge inntakene.)

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...