CasterAnd Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Hei! Skal bygge en ny, litt mer LAN-vennlig gamer til 15K. Den kommer ikke til å bli *så* liten, men liten nok til at jeg kan ialelfall bære den. Det er likevel mange spørsmål som dukker opp, og jeg ønsker også at andre kommer med sine innspill til eventuelle endringer. Her er iallefall innkjøpslisten. Prisen er totalpris (altså om det står 2stk. av noe, så er prisen inkludert faktum at det er to), og prisen har lenke til nettbutikken jeg skal handle delen hos. Kabinett: Cooler Master HAF XB - Pris: 699,- Strømforsyning: Corsair AX750 - Pris: 1388,- Diverse ekstra ledninger: - Corsair Sleeved Cable White - Pris: 380,- - 20 meter Nanoxia kabelstrømpe (hvit) 3-6mm - Pris: 220,- - 20 meter Nanoxia kabelstrømpe (hvit) 6-12mm - Pris: 260,- Diverse vifter og tilbehør: - 2 stk. 80mm 8 dBA vifte - Pris: 298,- - 1 stk. 200mm <20 dBA vifte - Pris: 99,- - 2 stk. 120mm <20 dBA vifte med hvit LED - Pris: 158,- - Lamptron FC6 viftestyring - Pris: 369,- Hovedkort: MSI MPower - Pris: 1799,- Det gule skal males om til hvitt Prosessor: Intel i7 4770K - Pris: 2468,- Grafikkort: Gainward nVidia GeForce 770 - Pris: 3195,- Obs: Skriveleif her tidligere! 770, IKKE 760 Minne: Corsair Vengeance 4x4GB kit (16GB) - Pris: 1069,- SSD: Samsung 840 PROSeries 128GB SSD - Pris: 979,- Forslag til endringer-boks: H100i vannkjøling til CPU, Ikke bruke PROSeries på samsung SSD, 2x8GB RAM brikker istedet for 4x4GB! Harddisker, optisk drev og OS (Win7) har jeg fra før av, så det har jeg ikke tatt med i innkjøpslisten. Jeg noen spørsmål, da. Det er om dette kommer til å passe sammen, og om det finnes noen andre komponenter som kanskje kan lønne seg å kjøpe istedet for de jeg har listet opp? I tillegg så skal jeg selvsagt ha vannkjøling, men jeg lurer på om jeg skal bare gå får en enkel H100i fra Corsair (som var den opprinnelige tanken), eller kjøpe et fullt sett med Dual 140mm radiator (og kjøpe større vifter) og Single 200mm radiator, altså én i front og én i topp, samt noen hvite tuber og andre ting. Jeg har aldri satt sammen vannkjøling bortsett fra H80i før, så jeg vet absolutt ikke hva som er best mtp. støy og utseende og plass. Om jeg velger H100i kjøler jeg bare CPU, men om jeg velger å bygge selv tenker jeg meg å kjøpe både CPU og GPU. Jeg vet ikke hvorvidt dette vil passe i kabinettet (men det er egentlig et ganske stort kabinett, så jeg ser igrunnen ingen problemer bortsett fra 200mm-radiatoren), så derfor trenger jeg en del hjelp. Alle innspill godtas med takk Husk at budsjettet er 15000, og jeg er atm på 14000, så det er knapt med penger igjen. Jeg kan jo muligens kjøpe H100i nå, og så spare til bedre vannkjøling senere? Selvsagt, budsjettet kan gjøres større, men da må jeg vente enda lengre. Jeg finansieres for det meste ved å selge den gamle pcen og også selge noen andre datadeler, og kan sikkert tjene inn 10k på dette - men fra lommeboka kan jeg ikke ut med særlig mer enn 5000 kroner. Takker for alle innspill som sagt! -Caster Endret 27. juli 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Bytt ut SSDen med "vanlig" 840 250GB og prosessoren med i5 4670K, så tror jeg det blir bra. Jeg ville nok også gått for GTX 780. Hvorfor ikke NH-D14? Yter noe dårligere enn H100i, men er både stillere og billigere. Ellers ser det veldig bra ut! Endret 26. juli 2013 av Aerow Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Bytt ut SSDen med "vanlig" 840 250GB og prosessoren med i5 4670K, så tror jeg det blir bra. Jeg ville nok også gått for GTX 780. Hvorfor ikke NH-D14? Yter noe dårligere enn H100i, men er både stillere og billigere. Ellers ser det veldig bra ut! Jeg skal ha i7, det er jeg fast bestemt på ^^ Og 780 er alt for overpriset etter min mening. 2000 kroner spart ved å velge 770. Og når jeg snakker om alternativer til h100i, da mener jeg å bygge vannkjøling selv med radiatorer, slanger osv.. som vil yte bedre enn h100i Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Jeg ville heller ha bygget en mATX PC i Corsair 350D. Men om du absolutt vil ha en cube case gå heller for Corsair Air 540. Den er mye bedre enn HAF XB. i5 vs. i7 til gaming er ikke så stor forskjell. Kjøp heller 250 GB SSD. Kjøp heller 770, den kan lett overklokkes til å yte like mye som 780. Kjøp heller 2x 8GB RAM kit, da har du mulighet til å oppgradere til 32 GB uten å bytte ut gammel RAM. Ikke kjøp så masse unødvendig som ekstra kabler, kablestrømpe, vifter og viftestyring. Slike ting tar man senere etter at PCen er bygget. Bruk heller pengene på bedre komponenter. Om du spør meg bør su bruke din gamle H80i inntil du får råd til å kjøpe custom vannkjøling, og da bør du kanskje vurdere å vannkjøle skjermkortet. Noen nye Haswell hovedkort kan man også vannkjøle VRMen. Jeg ville kanskje kjøpt et slikt om det var fare for at jeg kom til å sette opp custom vannkjøling. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Jeg ville heller ha bygget en mATX PC i Corsair 350D. Men om du absolutt vil ha en cube case gå heller for Corsair Air 540. Den er mye bedre enn HAF XB. i5 vs. i7 til gaming er ikke så stor forskjell. Kjøp heller 250 GB SSD. Kjøp heller 770, den kan lett overklokkes til å yte like mye som 780. Kjøp heller 2x 8GB RAM kit, da har du mulighet til å oppgradere til 32 GB uten å bytte ut gammel RAM. Ikke kjøp så masse unødvendig som ekstra kabler, kablestrømpe, vifter og viftestyring. Slike ting tar man senere etter at PCen er bygget. Bruk heller pengene på bedre komponenter. Om du spør meg bør su bruke din gamle H80i inntil du får råd til å kjøpe custom vannkjøling, og da bør du kanskje vurdere å vannkjøle skjermkortet. Noen nye Haswell hovedkort kan man også vannkjøle VRMen. Jeg ville kanskje kjøpt et slikt om det var fare for at jeg kom til å sette opp custom vannkjøling. "Ikke kjøp unødvendige ting som kabelstrømper..." Hele poenget med denne pcen er at den skal være grei nok-kraftig til å ta det meste, men den skal også se bra ut. Jeg er møkka lei av å kjøpe ting i to runder, derfor ønsker jeg og få alt med en gang og heller kose meg litt mer med det. Dessuten, om jeg skal ta kabelstrømper og kabler og slikt ETTER at pcen er bygget må jeg jo legge mye på nytt. Bedre å gjøre det ordentlig med en gang når det er en såpass krevende jobb Det skal jo gjøres uansett! Planen var å kjøpe 770, 760 er en skriveleif og den skal jeg fikse Mulig jeg går for en H100i fordi H80i blir for trangt. Jeg kan sikkert tenke på alternativ kjøling leenge senere fordi jeg egentlig ikke trenger mer enn til prosessoren når jeg tenker på det. Jeg behøver ikke 250GB SSD, jeg trenger mer bare til OS og noen få spill og programmer som tar langt mindre enn 128GB til og med. Jeg kommer aldri til å trenge 32GB RAM, jeg bruker stort sett bare 5GB på det meste. Om jeg trenger 32GB så er det så langt fram i tid at jeg allerede er på en ny gaming PC. Likevel er det mulig at jeg kjøper 8GB mtp. pris. Jeg valgte HAF XB fordi PSU'en og harddisker er rett under hovedkortet og hovedkortet er vannrett. Jeg liker ikke å bygge PC i vannrette kabinetter, det blir for knotete med ledninger. Jeg ønsker å prøve noe nytt Men har i5 hyperthreading? Endret 26. juli 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Hyperthreading er unødvendig så sant du ikke skal gjøre veldig mye rendering og slike ting. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Hyperthreading er unødvendig så sant du ikke skal gjøre veldig mye rendering og slike ting. Trenger Hyperthreading mtp. at jeg kjører enormt mange programmer samtidig, og skal også begynne litt med modellering og noe testserver. Bruker lett 4 threads når jeg holder på Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Okai! Idéboksen kommer til å bli brukt i bygget (så 2x8GB, vanlig SSD men fortsatt 128GB, H100i), så om noen uker regner jeg med å få bestilt dette. Mulig jeg tar noen bilder underveis om noen vil se Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Men har i5 hyperthreading? Nei, kun i7 som har det. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Nei, kun i7 som har det. Nettopp Og jeg trenger Hyperthreading ^^ Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Okai. Change of plan: Skal ha litt mer utstyr, så tror jeg går rett på AX1200 så jeg vet at jeg har nok kraft. Det vil koste en del mer siden jeg da må ha en annen pakke med ledninger, menmen. Poster bilder når jeg er ferdig. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Trenger Hyperthreading mtp. at jeg kjører enormt mange programmer samtidig, og skal også begynne litt med modellering og noe testserver. Bruker lett 4 threads når jeg holder på Ekstremt mange programmer kjørende er ikke det Hyperthreading hjelper med. I modellering er det først når du rendrer modellene at Hyperthreading gir en ~30% speedup. Testserver er vanskelig å si noe om da. Nettopp Og jeg trenger Hyperthreading ^^ Du trenger vil først og fremst mer regnekraft? Hyperthreading gir ikke mer regnekraft, men lar prosessoren gjøre om Thread Level Parallellism til Instruction Level Parallellism. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Ekstremt mange programmer kjørende er ikke det Hyperthreading hjelper med. I modellering er det først når du rendrer modellene at Hyperthreading gir en ~30% speedup. Testserver er vanskelig å si noe om da. Du trenger vil først og fremst mer regnekraft? Hyperthreading gir ikke mer regnekraft, men lar prosessoren gjøre om Thread Level Parallellism til Instruction Level Parallellism. Litt til Folding@Home så er det greit med Hyperthreading. Jeg jobber også litt med modellering til tider. forresten, blir nok en AX850 istedet. Det blir litt billigere, og istedet for å bruke GTX770 + GTX560Ti + GTX560Ti, så selger jeg Ti'ene, kjøper en ekstra GTX770 og har da enda mer kraft for nesten samme pris Endret 28. juli 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Litt til Folding@Home så er det greit med Hyperthreading. Jeg jobber også litt med modellering til tider. Er ikke GPUer (særlig da AMDs) ørten ganger mer effektivt enn CPU for f@h nå? Trodde et 7970 GHz Edition klarte nærmere 100K per dag? Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Er ikke GPUer (særlig da AMDs) ørten ganger mer effektivt enn CPU for f@h nå? Trodde et 7970 GHz Edition klarte nærmere 100K per dag? De fleste bruker CPU til Folding@Home. De gir mer poeng per watt og pris på hardware. Likevel er GPU best hvis man ikke tenker på watt og har lite plass, men 4 prosessorer med sammenlagt 64 threads kan fort håve inn litt under en million dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå