Gå til innhold

Hva man bør satse på!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :)

Jeg vet ikke om jeg tenker på utvikling eller sysadmin, jeg har ikke erfaring med dette, jeg har bare knotet litt selv. Men jeg tror jeg tenker utvikling, da det er selve programmeringen jeg liker. (Men design er jeg altså ikke særlig god på...)

Java da, er det ubrukelig? Har jo kommet noe "Java FX", er til web...

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ja jeg er ikke helt blåst når det kommer til "design" av grensesnitt, det er bare den "kunstneriske" delen jeg ikke får til...

Det er HTML/CSS + scriptingsspråk det går i, da? Som PHP...

Vil det lønne seg å sette seg inn i webapplikasjonsservere?

Lenke til kommentar

Det du lurer på er sikkert svart på både en og to ganger tidligere her på forumet, men kort fortalt:

Ja, du må kunne klientsideprogrammering. Det vil si å forstå HTML og DOM treet, JavaScript, Ajax og CSS. Møter til stadighet systemutviklere som jobber med web og ikke helt har grepet på de elementære tingene. Men det er bare øvelse, øvelse og atter øvelse som skal til.

Du må også kunne systemutvikling og backend. Altså implementere ett vettug systemdesign, og skrive sikker og lesbar kode. Arbeidsgivere satser typisk på PHP, C# og Java. Mange selvlærte webutviklere lager tilsynelatende fantastiske webapplikasjoner, men om man ser nærmere etter finner man snart ut at systemet i bakhand er en 2 tonns gjørmeball som faller sammen om noen går forbi vinduet og nyser. For å bli en god systemutvikler hjelper det ett stykke på vei å ha høyere utdanning innen IT i bunn. Men bare med øvelse, feiling og prøvelser kan man bli flinkere. Ingen idrettsutøver kan bli olympiamester uten å delta i spillet.

Databaser; naturligvis. Hva er en webapplikasjon uten ett sted å lagre ny informasjon? Det forventes at man kan SQL og forstår relasjonsdatabaser. Mange webrammeverk skjuler detaljene for utvikleren slik at man ikke behøver å tenke så mye på det, men det er veldig grunnleggende.

Webapplikasjonsservere, it comes with the territory. Man lærer som regel slikt av nødvendighet.

Webutvikling krever veldig varierte kunnskaper, og det er ett vidt spekter av applikasjoner. Alt fra enkle hjemmesider alle kan starte med, til "altinn" portaler. Du finner alle grader av kompleksitet. Etter en slik oppramsing av krav, kan man kanskje lure på hvem som i det hele tatt gidder? Sannheten er at man bare må ta ett steg om gangen, og bare sette i gang. Det er ikke komplisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik markedet for utviklere i Norge er nå så er det to programmeringsspråk og økosystem som er dominerende:

Java med open source rammeverk/verktøy

C# og .NET stakken

Du trenger ikke gå lenger enn å gjøre et enkelt søk på FINN. 71 Java-stillinger og 82 .NET stillinger ute. Utvikling i disse språkene vil være dominerende i flere tiår. Både i offentlig såvel som privat sektor. Ved å være kompetent i èn av disse økosystemene så vil man være sikret jobb livet ut.

Idag har man egne stillinger til UX/UI folk (brukeropplevelse / brukergrensesnitt). De tar seg av design og har webutviklere til å hamre ut all layout og styling. Folk ser på tjenester som facebook, twitter og instagram og vil slippe å tenke når de bruker en webside.

Når det gjelder fremtidig attraktivitet: Arbeidsgivere setter stor pris på at man er fleksibel, man er like komfortabel på front-end som back-end. Spesielt har markedet i USA som rider på bølgen av startup suksesser hvor det er et større fokus på "full stack" utviklere, som kan brukes som poteter til alle slags oppgaver. Det er også en voksende DevOps kultur som har fokus på tett kobling mellom utviklere og sysadmins, her kan også arbeidsoppgaver overlappe. Når man blir eldre er det naturlig med en overgang til arkitektur, planlegging og teamledelse, avhengig av ambisjon.

Til slutt, hvis du spør meg så handler ikke det å være utvikler om spesielle teknologier. Læreviljen må være i fokus. Det er bare positivt jo bredere man kan være. Lær deg å skrive tester og ren kode. Lær deg webmarkup, et imperativt strengt typet språk, et funksjonelt språk og et dynamisk typet scriptespråk. Når det gjelder det rundt, lær deg relasjonsdatabaser, systemutvikling og teamarbeid.

Sannheten er at man bare må ta ett steg om gangen, og bare sette i gang. Det er ikke komplisert.

Spesiellt dette. Jeg liker å trekke frem en quote av John Carmack i denne konteksten:

In the information age, the barriers [to entry into programming] just aren't there. The barriers are self imposed. If you want to set off and go develop some grand new thing, you don't need millions of dollars of capitalization. You need enough pizza and Diet Coke to stick in your refrigerator, a cheap PC to work on, and the dedication to go through with it. We slept on floors. We waded across rivers.

David Kushner, Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture Chapter 16, p. 292.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill.

Nå vet jeg mye mer om IT-bransjen og dens krav. Tror jeg må begynne på et IT-studie eller få meg en IT-jobb for å komme ordentlig inn i dette...

Men det er morro å leke litt på fritiden, da.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...