Gå til innhold

Den store valutatråden


Anbefalte innlegg

Nei såklart skal du ikke selge ennå. Med mindre du plutselig har mistet troa på at de vil stige mer.

 

Mitt tips er å ikke handle valuta, råvarer, aksjer og lignende før man kan basics. Lærdom kommer av at man innser feil eller får bekreftet teorier. Dette virker bare som gambling og rådet er vennlig ment fra min side.

Må si meg enig der. Tipping på oddsen kan anbefales ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men okay. Jeg hadde kjøpt noen eur/usd som lå på +0.7% i går. Burde jeg solgt da? For nå går den ned til +0.5%, vil den ikke også gå opp igjen da? Skal jeg selge de nå?

 

 

Den som kunne svare på det ville vært en rik man.

En ting du må være obs på når du handler valuta er: makrotall

 

Disse tallene kan gi store svingninger i valutamarkedet.

Her er en grei oversikt fra dag til dag:

http://www.investing.com/economic-calendar/

 

Vil også sterkt anbefale at du har en stopp på alle handler du gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt noe lukk ved fortjeneste/tap. Betyr det at jeg ikke taper penger om den går ned fordi den går opp igjen?

Det er oversatt fra Stop-loss, du kan lese om dette på nettet, det betyr at når du kan sette en pris hvor programmet skal selge automatisk. - Dette brukes dersom du skal gå bort fra programmet en periode. - Dersom du lukker programmet, og kursen når ditt stop loss, utføres ordren automatisk.

 

Hadde det ikke vært for stop loss, og prisen gikk ned mens du var borte, kunne du opplevd å komme tilbake til en tom konto, med en tvangsordre på margin.

 

Hvilke valutaer anbefaler dere å handle?

Bruke 1000kr på eur/usd? Eller skal jeg kjøpe råvarer?

Du bestemmer det selv, EUR/USD er et veldig stort marked, det er også USD/JPY. Mange faktorer spiller inn, dollaren er påvirket av oljeprisen, siden all olje må handles i USD. - Ellers betyr en sterk amerikansk økonomi at dollaren styrkes mot andre valutta, og vice versa.

 

Nyheten som i dag kom om at Bernanke skulle printe flere dollar med QE, svekker dollaren.

 

Råvarer sier seg selv, er det mye lett tilgjengelig olje, og ro i midtøsten, betyr det lavere pris. - Store nyheter som uro i iran eller egypt er store faktorer på oljen for eksempel. (lettere å holde følge med, siden du ikke nødvendigvis må sjekke to sider av en sak)

 

Men okay. Jeg hadde kjøpt noen eur/usd som lå på +0.7% i går. Burde jeg solgt da? For nå går den ned til +0.5%, vil den ikke også gå opp igjen da? Skal jeg selge de nå?

Hvem vet, hvis jeg visste dette, hadde jeg vært milliardær. :xmas:

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen! :)

 

 

Den som kunne svare på det ville vært en rik man.

En ting du må være obs på når du handler valuta er: makrotall

 

Disse tallene kan gi store svingninger i valutamarkedet.

Her er en grei oversikt fra dag til dag:

http://www.investing.com/economic-calendar/

 

Vil også sterkt anbefale at du har en stopp på alle handler du gjør.

 

Kan du si kort hva de tallene betyr og hva jeg skal se etter? Jeg kan ikke finne noen forklaring på tallene :/

 

Det er oversatt fra Stop-loss, du kan lese om dette på nettet, det betyr at når du kan sette en pris hvor programmet skal selge automatisk. - Dette brukes dersom du skal gå bort fra programmet en periode. - Dersom du lukker programmet, og kursen når ditt stop loss, utføres ordren automatisk.

 

Hadde det ikke vært for stop loss, og prisen gikk ned mens du var borte, kunne du opplevd å komme tilbake til en tom konto, med en tvangsordre på margin.

 

 

Du bestemmer det selv, EUR/USD er et veldig stort marked, det er også USD/JPY. Mange faktorer spiller inn, dollaren er påvirket av oljeprisen, siden all olje må handles i USD. - Ellers betyr en sterk amerikansk økonomi at dollaren styrkes mot andre valutta, og vice versa.

 

Nyheten som i dag kom om at Bernanke skulle printe flere dollar med QE, svekker dollaren.

 

Råvarer sier seg selv, er det mye lett tilgjengelig olje, og ro i midtøsten, betyr det lavere pris. - Store nyheter som uro i iran eller egypt er store faktorer på oljen for eksempel. (lettere å holde følge med, siden du ikke nødvendigvis må sjekke to sider av en sak)

 

Hva anbefaler du/dere at jeg har på stopp da?

Hvis dere ser her:

96lm.jpg

Skal jeg ha på minst mulig tap kanskje, 0NOK? Men aksjene er ofte i minus så da skal jeg vel kanskje ta -kr i tap?

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du skal ha i tap, godt forklart over; tap så mye du føler at du er villig til å tape på denne investeringen. Har du null i stop-loss, vil den utløse salg med en gang du når null, men vil selge lavere dersom den spretter under.

 

Kraftige svingninger i valutakursen kan fort dra deg langt i minus, og da hjelper det ikke nødvendigvis med stop-loss, med mindre den skal lengre ned. Handler du aksjer, og holder dem over natten, kan kursen starte lavere, som også vil utløse stop-loss.

 

Tall du skal se etter:

Du eier euro mot dollar, så du er i hovedsak ute etter tall som sier at den euro-økonomien går bra, mens USA økonomien går dårlig. - Det du ser på den økonomiske kalenderen er saker som utgjør større svingninger i kursen, uansett finnes det mange andre faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du skal ha i tap, godt forklart over; tap så mye du føler at du er villig til å tape på denne investeringen. Har du null i stop-loss, vil den utløse salg med en gang du når null, men vil selge lavere dersom den spretter under.

 

Kraftige svingninger i valutakursen kan fort dra deg langt i minus, og da hjelper det ikke nødvendigvis med stop-loss, med mindre den skal lengre ned. Handler du aksjer, og holder dem over natten, kan kursen starte lavere, som også vil utløse stop-loss.

 

Tall du skal se etter:

Du eier euro mot dollar, så du er i hovedsak ute etter tall som sier at den euro-økonomien går bra, mens USA økonomien går dårlig. - Det du ser på den økonomiske kalenderen er saker som utgjør større svingninger i kursen, uansett finnes det mange andre faktorer som spiller inn.

 

Ahh okay takk :)

Skjønner!

 

Så jeg som eier USD/EUR så stiger aksjen om USA gjør det dårlig og europeisk bra?

 

Nå ligger USD/JPY på -0.26%

Er det lurt å kjøpe det nå? Hva tror du/dere?

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke mistet de pengene for godt? Kursen kan vel fortsatt stige opp igjen og jeg gå i pluss? Eller mister jeg de når jeg er tom for egenkapital?

 

Hvilken side anbefaler det å lese sånt på? Jeg har lest på investing.com og der står det atm at det er dollaren som er lav :/

 

Hva anbefaler dere at jeg gjør? Nå er det på -1.9% og har tap på 800.. Helvete..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Faen, skulle satt en lukk ved tap sånn ar jeg ikke gikk så mye i minus. Dumme faen.

 

Økonomer spår høyere blant annet høyere GDP og consumer prices, kanskje det har en innvirkning og får valutaen til å stige.

 

Fikk også en melding nå fra plus500:

Kontokapital: kr 486,10 , Margin call level: kr 222,60

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke mistet de pengene for godt? Kursen kan vel fortsatt stige opp igjen og jeg gå i pluss? Eller mister jeg de når jeg er tom for egenkapital?

 

Hvilken side anbefaler det å lese sånt på? Jeg har lest på investing.com og der står det atm at det er dollaren som er lav :/

 

Hva anbefaler dere at jeg gjør? Nå er det på -1.9% og har tap på 800.. Helvete..

Jeg anbefaler at du legger valuta tradingen på hylla, til du har fått litt mer kunnskap.

Slik du holder på nå kan du like gjerne flippe krone eller mynt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1: Anbefaler samme som Mkej. Det du driver med er ikke stort bedre enn tipping.

 

2: Se innlegget fra admin over. Dersom folk ønsker å diskutere valutatrading, så opprett en egen tråd for det. Det er så fundamentalt annerledes enn aksjer at det strengt tatt ikke hører hjemme i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det fins et program hvor du kan handle fiktivt, altså med lekepenger, så du lærer litt før du satser penger? Kan være lurt å lese seg litt opp først, men det har vel mange påpekt før.

 

Dette var for øvrig en gøy tråd. Må ha den i mine innlegg...

 

Selv syns jeg ikke valutagambling virker spesielt appellerende. Hva mener dere det gir kontra aksjeinvestering?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler at du legger valuta tradingen på hylla, til du har fått litt mer kunnskap.

Slik du holder på nå kan du like gjerne flippe krone eller mynt

 

Er det noen side jeg kan lese meg opp til mer kunnskap?

Jeg har googlet men jeg fant ikke særlig mye smarte tips eller noe annet enn begreper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...