Gå til innhold

Pendlerstatus på selvangivelsen

GjestAL

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor lang avstand det må være mellom bolig en og bolig på arbeidsstedet for å få det godkjent som pendling?

Har lest på reglene, men hvor stor avstand og hvor lang tid som er minstekravet for å få godkjent pendlerstatus står det ingenting om.

Jeg vil bruke ca 1 time og 15 minutter på jobb. Avstanden er ca 10 mil. Jeg har mulighet til å få en hybel like ved jobben. Usikker på jeg får trukket fra det på skatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan gå så vidt. I ein dom for nokre år sidan vart det slått fast av 6 mil var for kort. Men 10 mil bør vel gå greit. Det heiter seg at:

"avstanden mellom arbeidssted og hjem er så stor at dagpendling ikke er praktisk."

Han med den store panna frå Luksusfellen seier "minst 10 mil".

http://www.dagbladet...skatt/16337954/

du må nok bo minst 10 mil fra hjemmet, men dette er også avhengig av type arbeid etc

Du kan jo høyre med skatteetaten. Eller dvs. du MÅ høyre med skatteetaten. Du skal skriva søknad om å verta godkjend som pendlar.

Om det vert godkjend, kan du spara over 20 000 kr i året i skatt, også over 30 000 om du leiger leilighet med høg husleige. Kostfradraget på 190 kr dagen dei dagane du er vekke frå heimen er hovedtingen, men også straum, husleige (om du ikkje eig pendlarbustaden vert jo dette det viktigaste), innboforsikring, samt utgifter til reise til/frå heimen og til/frå arbeid.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...