Gå til innhold

Er dette mislighold av dyr?


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg er fly forbanna om dagen og mistanken om at naboen ikke tar godt nok vare på kattene sine henger over meg konstant.

 

Vi bor vegg-i-vegg i et rekkehus, og ho spør meg noen ganger om jeg kan passe kattene hennes fordi hun eksempelvis skal bo hos typen sin et par uker, og jeg sier bestandig "JA, med glede" og lar de da være inne 2-3timer om gangen, 2 ganger om dagen slik at de skal få tid til å spise og slappe av litt.

 

I det siste har jeg passet dem mye. Så mye at jeg tror hun kvier seg litt for å mase på meg - hvilket er helt tragisk siden jeg bestandig er meget positivt innstilt til dette hver gang.

 

Nå har hun ikke vært hjemme på 3-4 dager og jeg har ikke sett eller hørt en kjeft komme for å slippe dem inn.

Jeg sender henne derfor en sms og spør "hva skjer? hvorfor kan ikke jeg få passe de??"

...og får til svar at hennes 15-år gamle sønn passer dem mens hun slikker sol i Tyrkia.

Denne guttungen hater katter, dette vet jeg med sikkerhet, og jeg har selv opplevd at kattene hennes har vært sperret inne på toalettet dems i over et døgn, i mørket, uten mat og vann fordi han har glemt å slippe dem ut.

 

Nå altså, har det ikke vært noen der på 3-4 dager og kattene hennes sitter ute på verandaen min og skriker hver kveld! Jeg får så dårlig samvittighet!

(jeg har selv 2 katter med chip-katteluke og kan ikke begynne å slippe dem inn. Jeg satt riktignok ut en skål med mat/vann igår fordi jeg ikke klarte mer...)

 

Jeg sendte henne en ny sms og sa at "dette er ikke bra nok, du må bli så forbanna på meg du bare vil for at jeg blander meg - dyras velvære er mye viktigere enn hva du synes om meg. Dette vil jeg se en forbedring på umiddelbart."

Har ikke fått svar på denne..

 

 

Jeg vurderer nå å melde dette inn til dyrevernet. Bør jeg gjøre det, eller overdriver jeg? Jeg elsker dyr og blir helt satt ut når jeg ser sulten og savnet etter matmor i øya dems. Jeg orker ikke mer!!

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...er det virkelig ingen som har en mening om det her...?

"skal alle bare sitte der uten å si ifra, når et dyr blir behandlet som dritt"? Ikke denna kar`n ihvertfall.

 

jeg tenkte en diskusjon kunne hjelpe meg "å veie de 2 valgene jeg har opp mot hverandre"...men valget er egentlig veldig enkelt. Jeg tar en prat med dyrevernet.

Lenke til kommentar

Hva med å snakke vett på den 15 år gamle gutten i stedet? matmor kan jo ikke gjøre så mye fra tyrkia å forventer nok at sønnen skal passe på at de har både mat og vann.

 

Det er ikke min jobb å snakke vett i nabogutten, han har en tilstedeværende far. Jeg husker meget godt hvordan det var å være ungdom og ikke ha tilstrekkelig med ansvarsfølelse.

Det er hennes ansvar å sørge for et pass-opplegg for dyra sine når ho ryker avgårde i ukesvis, enter det gjelder sydentur eller annet - men når hun ikke klarer det så er det jeg som sitter igjen med rævva samvittighet og må stå å se 4 øyer lyse opp i mørket, mens mine egne katter slafser i seg mat..

 

Jeg ga henne klar beskjed om "hva jeg følte" da jeg fant kattene hennes innelåst på toalettet, det er hun som har fortalt meg at guttungen ikke er gla i katter - så hun er fullt klar over situasjonen hun har satt dyra sine i.

Lenke til kommentar

at kattene er ute i mange dager i strekk er da ingen problem nå på sommeren.

sett ut noe mat og vann og de har det sikkert helt fantastisk.

 

okey? jeg hadde gått rundt med dårlig samvittighet om kattene mine hadde vært ute i mange dager uten mat.

Jeg kan ikke drive å sette ut mat til de. Det er helt vanvittig med katter rundt her, og de skal ikke tilvennes min eller min nabos veranda. I tillegg vil mine egne katter fly dit, og de har som vane å jule opp nabokattene = nabokattene blir til slutt skremt ut av sitt egen hierarki.

Lenke til kommentar
Jeg tar en prat med dyrevernet.

 

Akkurat hva mener du med dyrevernet? Sist jeg sjekket var det kun Mattilsynet (uansett hvor fucked up det høres ut) og Politiet som har rett og plikt til å gripe inn hvis en dyreeier bryter loven (hvis det er snakk om ville dyr så har Mattilsynet ingennting å gjøre, da er det Viltnevna du må varsle), og det skal være jævlig kritisk før Politiet blir rette instans å varsle.

 

Selv om jeg personlig blir kvalm av naboen din sin behandling av kattene, så tviler jeg på det du beskriver holder til rettslige skritt fra Mattilsynet sin side, men det skader ikke å sende en bekymringsmelding.

Lenke til kommentar

Takk.

 

ja, nei jeg bare regna med det var dyrevernet de kalte seg, de som ev. man bekymrer seg til og som tar den endelige avgjørelsen.

 

jeg er godt kjent på den lokale dyreklinikken. Der hadde jeg begge kattene hennes til sterilisering/kastrering for et par år siden, som en hjelp til henne fordi den ene pissa inne og den andre ble gravid...ho hadde ikke råd..

 

jeg snakker med dem først.

Lenke til kommentar

at kattene er ute i mange dager i strekk er da ingen problem nå på sommeren.

sett ut noe mat og vann og de har det sikkert helt fantastisk.

At eier lar de gå ute i dager strekk uten å sette fram mat og vann er i seg selv et lovbrudd (se Lov om Dyrevelferd, §24 om Tilsyn og stell). Om TS setter ut mat og vann gjøres kanskje ting noe bedre, men det er stadig ikke tilstrekkelig ansvar tatt fra dyreeiers side.

 

Her er forøvrig litt om hvordan det går med katter som overlates til seg selv; http://www.dagbladet.no/2013/07/26/nyheter/innenriks/dyrebeskyttelsen/dyrenes_nyheter/katt/28382596/

 

Akkurat hva mener du med dyrevernet? Sist jeg sjekket var det kun Mattilsynet (uansett hvor fucked up det høres ut) og Politiet som har rett og plikt til å gripe inn hvis en dyreeier bryter loven (hvis det er snakk om ville dyr så har Mattilsynet ingennting å gjøre, da er det Viltnevna du må varsle), og det skal være jævlig kritisk før Politiet blir rette instans å varsle.

 

Selv om jeg personlig blir kvalm av naboen din sin behandling av kattene, så tviler jeg på det du beskriver holder til rettslige skritt fra Mattilsynet sin side, men det skader ikke å sende en bekymringsmelding.

Slik behandling av katter er brudd på en rekke paragrafer i bl.a. Lov om Dyrevelferd, og å sende ei bekymringsmelding til Mattilsynet er i dette tilfellet et minimum av hvordan man bør reagere.

Lenke til kommentar

Katter kan jo være dagesvis, eller ukesvis frivillig borte av gangen, jeg regner ikke med kattene hadde gjort dette om dem ikke karte seg?

 

Det er oftest hannkatter som skal ut å se etter andre kåte katter. Også gjerne på grunn av at den er menneskesky. Nei, det er ikke det aller beste at katten din er borte i 6 mnd, og så kommer hjem full av sår, flått og muligens katteaids.

Lenke til kommentar

At eier lar de gå ute i dager strekk uten å sette fram mat og vann er i seg selv et lovbrudd (se Lov om Dyrevelferd, §24 om Tilsyn og stell). Om TS setter ut mat og vann gjøres kanskje ting noe bedre, men det er stadig ikke tilstrekkelig ansvar tatt fra dyreeiers side.

 

Her er forøvrig litt om hvordan det går med katter som overlates til seg selv; http://www.dagbladet.../katt/28382596/

 

 

Slik behandling av katter er brudd på en rekke paragrafer i bl.a. Lov om Dyrevelferd, og å sende ei bekymringsmelding til Mattilsynet er i dette tilfellet et minimum av hvordan man bør reagere.

 

Det kommer ann på øyet som ser, og vi har kun en side av saken å forholde oss til. Å referere til en lovtekst betyr ikke at den virkelige verden er så sort/hvitt, dessverre må både mattilsynet og politi/påtalemyndighet få fingern ut av ræva, og det er faen ikke bare bare. Bare se på sakene hvor idioter får fortsette å drive kommersiell produksjonsdyreholde selv etter hårreisende dyretragedier.

Det mangler ikke akkurat på eksempler hvor Mattilsynet ser igjennom fingrene på det mest jævlige ting..

 

Lot sauer sulte i hjel - får beholde resten av flokken

Mattilsynet avlivet tre avmagrede sauer på gård med risikodyrehold. Driften blir ikke avviklet og fortsetter med kyr, hester, sauer, fjærkre og hunder.

 

Får ikke lenger holde hester - får beholde hundene

 

Mattilsynet avlivet feil hest

 

Mattilsynet må avlive over 200 katter

Gunnarssønn har den siste tiden hatt 210 katter i sitt hus. Nå må han velge ut fem kjæledyr han får beholde.

 

Selv hadde jeg nok ikke nølt med å sende bekymringsmelding eller tatt egne drastiske skritt.. Hvem vet, kanskje jeg ved et 'uhell' hadde kommet utfor å låse 15-åringen inne på badet uten mat frem til naboen kom hjem fra syden?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

takk for støtte folkens, jeg visste jeg ikke overdrev, men det er også en liten barriere for meg "å kanskje sørge for at hun mister kattene sine".

men det driter jeg blankt i, hun får skylde seg selv.

Jeg blir kvalm av hele greia og melding "jeg slikker sol i Tyrkia" dukker opp i hodet mitt hele tia. Jeg Blir Kvalm!

 

Bekymringsmelding sendt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...