Gå til innhold

Laaaange KID nr


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Tja. Du må gi alle dine forbindelser alle kontonumre du betaler med, ellers må de sitte og matche innbetalers oppgitte navn til en kundeforbindelse for så å finne ut hvilken faktura det er du har betalt...

Nei.

Banken har allerede alle dine personalia. Det har også de fleste andre tjenester man abonnerer på, da kunne mottaker kjørt automatisk kryssreferanse på personalia. Det ville i alle fall kuttet ned på antall faktura med KID-nummer om banken kunne formidle metadata i betalingen man gjør (hvis du samtykker til formidling av metadata, så klart).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du formidler alle data om deg - eller i alle fall nok av dem til å identifisere deg som kunde (hvor mange Jon Hansen finnes i Norge? Effektivt sett må du utveksle personnummer; og det setter personopplysningsloven en effektiv stopper for) - vil du fortsatt måtte oppgi opplysninger som sier noe om hvilken faktura du betaler, altså hva det er du betaler for.

 

En person bosatt i kommunal bolig med tre barn under ti år vil kanskje betale husleie, SFO-plass, barnehageplass, og kommunale avgifter. Det er fire forskjellige kravstyper som betales til samme kreditor (ofte på samme konto), hvorav tre av dem kommer i månedlige terminer. Uansett hvor mye data om deg som inkluderes med betalingen vil kreditor mangle kunnskap om hvilket krav du faktisk betaler, særlig hvis du har en avtale om delbetaling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hvorfor de ikke bare kan bruke fakturanr+kontrollsiffer. Det er jo fakturaen som sier hva du betaler for og hvilken kunde du er. Regnsskapssystemet som mottar dataene fra banken om betaling er bra dårlig/gammelt hvis det ikke har noe data på fakturaen...

 

Btw skjønner jeg ikke hvorfor folk vil ha papirfaktura i stedet for efaktura. Jeg ser ingen fordel med papirfakturaen, det eneste du får igjen for det er ekstra arbeid, bl.a. med å skrive inn KID-nr. Jeg forstår derimot hvorfor folk ikke vil ha avtalegiro, ettersom du mister litt kontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

KID burde kunne kombineres med personnummer.

 

Personnummer + 4-5 siffer burde absolutt holde!!

Da blir det jo ikke så veldig mye kortere enn 23 - 11+5=16

 

Vårt firma bruker kun fakturanr 5 siffer + kontrollsiffer altså 6 siffer - enklet og greit!

Endret av tvv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det jo ikke så veldig mye kortere enn 23 - 11+5=16

 

Vårt firma bruker kun fakturanr 5 siffer + kontrollsiffer altså 6 siffer - enklet og greit!

 

Nå er det ikke bare lengden det kommer an på... trodde du skjønte det.

 

Hadde hver eneste kid vært personnummer + 4-5 siffer, kan jo personnummer være ferdigutfylt på bankens KID felt så kan de 4-5 siste sifferne på KID nummerne være uthevet...

 

VIPS!! så har man i realiteten ett KID-nummer på 4-5 siffer, vanskelig å slå den tror jeg!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

En liten brist i den glimrende ideen din..

Det er ikke alle firmaer som har personnummer til kundene i sine registre.

 

Brist?

 

Hvis personnummer blir en del av KID så får de jo det... men KID på giro kan også merkes "personnummer" (11 siffer) + xxxx. Systemer der KID blir sjekket uten av bedriften selv finner ut eller får tilgang til kundens personnummer er helt sikkert mulig uten mye forandring i systemet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Dumt å være kverrulant også... du skjønte hva jeg mente.

 

Gjorde du ikke det har du ikke noe her å gjøre :p

 

Er det dumt å rette faktafeil? Kanskje du nå kverulerer i steden for å innrømme at du gjorde en feil...

 

Hvis du ikke tåler å bli rettet så kanskje du ikke har noe her å gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det dumt å rette faktafeil? Kanskje du nå kverulerer i steden for å innrømme at du gjorde en feil...

 

Hvis du ikke tåler å bli rettet så kanskje du ikke har noe her å gjøre..

 

Nei det er ikke å påpeke faktafeil, det er måten du gjør det på...

 

Også måten du her reagerer på... merk det var en "smiley" bak "påstanden" min men du skjønner kanskje ikke hva det betyr!!

 

Slik er det når folk skal tolke alt så negativt som mulig!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Nei det er ikke å påpeke faktafeil, det er måten du gjør det på...

 

Også måten du her reagerer på... merk det var en "smiley" bak "påstanden" min men du skjønner kanskje ikke hva det betyr!!

 

Slik er det når folk skal tolke alt så negativt som mulig!!

Det er da faktafeil uansett måten jeg jeg sier det? Trodde du skjønte det, akuratt som du mente at jeg skulle skjønne at hva du mente.... :tease:

 

Og jeg tolker din tolkning minst like negativt som min... ;):laugh:

 

 

Og fortsetter vi mer nå, får vi vel tilsnakk for off topic. :innocent:

Lenke til kommentar

Mange slike bedrifter med ekstremt lange KID har ikke konto som kun tar imot betaling med KID..

 

Det vil si at du kan droppe å skrive noe der, skriv så heller inn kundenummer og fakturanummer og et lite hint om at du forventer kortere KID i meldingsfeltet.

 

Vips, så genererer du en hel del ekstrajobb for bedriften.

Det er til pass for de.

Lenke til kommentar
Mange slike bedrifter med ekstremt lange KID har ikke konto som kun tar imot betaling med KID.. Det vil si at du kan droppe å skrive noe der, skriv så heller inn kundenummer og fakturanummer og et lite hint om at du forventer kortere KID i meldingsfeltet. Vips, så genererer du en hel del ekstrajobb for bedriften. Det er til pass for de.

 

Og så generer du purringer til deg selv. Og når du er på purringsgaleien, så er det avhengig av goodwill fra kreditor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så generer du purringer til deg selv. Og når du er på purringsgaleien, så er det avhengig av goodwill fra kreditor.

 

... Som du ikke trenger å ta videre hensyn til, ut over en notis til kreditor om at du betalte da og da via bank. Misligholdsbeføyelser kan ikke gjøres gjeldende mot en debitor som har avbrutt betalingsfristen på lovlig måte, noe en riktig utført bankoverføring gjør både med og uten KID.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... Som du ikke trenger å ta videre hensyn til, ut over en notis til kreditor om at du betalte da og da via bank. Misligholdsbeføyelser kan ikke gjøres gjeldende mot en debitor som har avbrutt betalingsfristen på lovlig måte, noe en riktig utført bankoverføring gjør både med og uten KID.

 

OK, det er sikkert sant. Men det er da viktig at man som kunde vet dette, for jeg har hatt folk på tråden som har blitt fullstendig ignorert pga manglende KID. Ofte får de krav om at banken må sende bekreftelse på fax.

Endret av Q&A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...