Gå til innhold

Laaaange KID nr


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Mottok giro for årlig fornyelse av NAF medlemskap i dag..

 

Den j**** giroen inneholder et KID nr på 23 siffer !

Vurderer å melde meg ut i protest!

 

Hva i huleste kan være hensikten med å generere et så langt KID nr? NAF kan umulig ha så mange medlemmer at 23 siffer er nødvendig?

 

Er det for å tvinge oss over på automatiske betalingstjenester(avtalegiro eller efaktura)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i huleste kan være hensikten med å generere et så langt KID nr? NAF kan umulig ha så mange medlemmer at 23 siffer er nødvendig?

 

Hvordan et KID-nr blir seende ut avhenger veldig av den/dem som programmerer et økonomisystem. Det enkleste er jo å ukritisk la KID være lik summen av et åttesifret kundenummer påhengt et kontrollsiffer, et sjusifret fakturanummer påhengt et kontrollsiffer, et par nuller for å skille disse, en ledende 0 (eller annet siffer) for å fortelle at nå kommer en KID, et kontrollsiffer for kontroll av kontrollen hos seg selv og endelig et par kontrollsiffer BBS forlanger.

 

Programmeringsteam som fordyper seg litt mer i problematikken enn å klare å stave "KID" og klarer å se at det finnes en verden utenfor dataskjermen også er i stand til å løse tingene mye mer elegant. F eks kan man da skjære bort f eks fakturanummer og la kundenummer + et tresifret "linjenummer" (=kundens faktura nr ... i år) erstatte, så kan datasystemet selv på bakgrunn av de to opplysningene finne fakturanummer betalingen skal kobles mot. Man kan også la hele "ordinære KID" være en intern KID som ut fra de sifrene generer f eks et åttesifret "eksternt KID-nr" som så henges på det BBS krever av kontrollsiffer. Så kan man lagre "ordinær kid" og "forenklet kid" i en diger database, la de to kobles, og så bruke "internkid" videre når ting skal utføres mot økonomimodulene.

 

KID er jo KundeIDentifisering, og kunder kan i 2013 altså identifiseres i et økonomiprogram på annen måte enn den tradisjonelle tallrekka (selv om det var slik regnskapsføreren i 1983 fortalte ham det var man identifiserte via manuelle rutiner). På mange måter med den datakraft et gjennomsnittsfirma rår over når økonomiprogrammet skal kjøres. Faktisk uten at programmet pga søket som må gjøres da får hikke så man rekker å hente et tekrus mellom hver innlesning og med det får bekreftet at "data" er forkortelse for "dobbelt arbeid til alle". At dette ville vært tilfelle på en gjennomsnittlig kontormaskin anno 1984 betyr ikke at verden er lik idag.

 

Poeng: Alle slike løsninger krever mer tankevirksomhet og mer arbeid når systemet lages enn å velge minste motstands vei i øyeblikket og så overlate til kundene å håndtere 25 siffer hver gang de skal betale. I tillegg krever det at de som arbeider med å bygge programmet er i stand til se mer av verden enn programmeringskode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen bedrifter bruker vel rett og slett bare kundenummeret?

 

Ser at både NetCom og Lånekassen (kundenr +3) gjør det i alle fall. Der endres ikke KIDen for hver betaling.

Nå har jeg efaktura med dem, mulig det er annerledes om du betaler enkeltregninger slik som OP.

Lenke til kommentar

Fakturanummer pluss ett kontrollsiffer skulle være nok. Ingen kunder skal ha samme fakturanummer, så kundenummeret er helt unødvendig (fakturanr knyttes uansett til kundenr i eget regnskapssystem), og fakturanr skal vel heller ikke gjenbrukes innenfor 10-årsfristen som gjelder for oppbevaring av regnskapsdokumenter. Da skulle det holde i massevis med 7-10 siffer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lengste kidnr jeg har sett på en faktura er de som kommer fra fjelllinjeen, bompenger

312027062632365135433024 <--- siste kidnr jeg fikk o_O

 

skriver man 1 feil tall, så dukker det opp " Har du glemt oss " og etter det inkasso + inkasso salær = namsfogden = selvmord

Endret av **********
Lenke til kommentar

KID burde kunne kombineres med personnummer.

 

Personnummer + 4-5 siffer burde absolutt holde!!

Personnummer er ikke noe poeng å bruke. Må i såfall bruke fødselsnummer.

 

 

 

Mottok giro for årlig fornyelse av NAF medlemskap i dag..

 

Den j**** giroen inneholder et KID nr på 23 siffer !

Vurderer å melde meg ut i protest!

 

Hva i huleste kan være hensikten med å generere et så langt KID nr? NAF kan umulig ha så mange medlemmer at 23 siffer er nødvendig?

 

Er det for å tvinge oss over på automatiske betalingstjenester(avtalegiro eller efaktura)?

Hvorfor vil du ikke bruke efaktura? Det er da en grei måte å få faktura på.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller starte på KID nr 1 og telle oppover.

Det er jo akkurat det man gjør med fakturanumrene (evt. med X antall nuller først), og det er ingen grunn til at ikke KID kan være identisk med det (pluss ett kontrollsiffer til slutt)... Å ha en egen nummerserie for KID blir jo bare unødvendig mer komplisert i leverandørens datasystem (men selvsagt gjennomførbart).

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på hvor jeg leste det, men mener det hadde noe med at en eller annen instans i Norge ønsket å minske lengden på KID-nr.

[...]

 

Piratpartiet ^^

 

 

Men ja, KID-numre er alt for lange.. Skal ikke være nødvendig å ha det så forbaska langt. I snart 2014 bør vi ha en annen form for mer digital og enklere metode.

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Når jeg betaler noe til en konto (usikker på om det gjelder privatpersoner) så kommer det opp hvem som er avsender. Hvor vanskelig er det da for mottaker å identifisere kunden ut i fra avsenderkontro hvis avsender ønsker det (må være et alternativ, slik at man ikke sitter i klemma den gangen en annen kontoeier betaler regningen).

Lenke til kommentar

Når jeg betaler noe til en konto (usikker på om det gjelder privatpersoner) så kommer det opp hvem som er avsender. Hvor vanskelig er det da for mottaker å identifisere kunden ut i fra avsenderkontro hvis avsender ønsker det (må være et alternativ, slik at man ikke sitter i klemma den gangen en annen kontoeier betaler regningen).

 

Tja. Du må gi alle dine forbindelser alle kontonumre du betaler med, ellers må de sitte og matche innbetalers oppgitte navn til en kundeforbindelse for så å finne ut hvilken faktura det er du har betalt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå syns ikke jeg antall siffer i KID-nr er så veldig irriterende da, og jeg taster inn veldig mange KID-nr.

 

Men det hadde jo vært litt kult dersom man kunne lagret KID-informasjonen (pluss kontonr og forfallsdato) i en strekkode på giroen som man kunne brukt mobilkameraet til å lese av, for så å betale i mobilbank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...